Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe aanpak

Bochie

Aanbevolen berichten

Hoi ahoi iedereen,

Komende weken zal ik de moestuin opnieuw indelen. Tot nu toe heb ik steeds gewerkt in rijen, wel met wisselteelt maar zo echt betrouwbaar is deze manier niet. Zeker niet als je dan de gehele moestuin gaat omspitten dan vermeng je alles terug onder elkaar en heeft het dus weinig zin. Dit jaar ga ik dus in vaste bedden beginnen werken.

Op het plannetje die ik in elkaar geklungeld heb zie je de vaste planten ( asperges, pruimenboom, en de tomatenoverkapping ) die ik dus niet kan verplaatsen. Nu de pruimenboom is goed ingesnoeid en laat voldoende licht door voor de groenten. Het enige nadeel zijn de afstervende vruchten die steeds in de moestuin vallen. Nu ik zit toch dagelijks in de moestuin om het onkruid onder controle te houden en de pruimpjes neem ik er dan maar bij.

De moestuin is ongeveer een 80 m², daarnaast is er een apart stuk voor het kleinfruit, heb ik de serre nog waarnaast ik de courgettes plant De rabarber staat dan weer naast de regenton van de serre...

Nu ben ik van plan om veel voor te zaaien in potten zoals kolen, bonen, erwten...

Wie kan mij helpen met een teeltplan om ervoor te zorgen dat bepaalde bedden 2x gebruikt kunnen worden en zodoende een dubbele opbrengst leveren ?

Salades hoeven er voor ons al niet te staan, de rest is welkom. Aardappelen zet ik nooit...

Wie heeft er goede tips?

Alvast bedankt voor jullie moeite

Moestuin-201541091421665531.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om al je vragen te beantwoorden, vraagt een hele studie. Mensen hebben misschien niet zo veel energie/tijd?

Bovendien zeg je (in mijn ogen) een aantal dingen en maak je plannen die dwars ingaan tegen wat als verstandig wordt beschouwd, terwijl je eerder wel goed bezig was.

Komende weken zal ik de moestuin opnieuw indelen. Tot nu toe heb ik steeds gewerkt in rijen, wel met wisselteelt maar zo echt betrouwbaar is deze manier niet. Zeker niet als je dan de gehele moestuin gaat omspitten dan vermeng je alles terug onder elkaar en heeft het dus weinig zin.

Wisselteelt is de enige manier om in de loop der jaren een moestuin gezond te houden. Vaste bedden gaat misschien enkele jaren goed en dan heb je een hoop ellende: voedselgebrek, bodemziekten. Door elk jaar te wisselen, voorkom je dus grote problemen.

Of je op een bed 2x kunt oogsten ligt aan het soort groente en de groeitijd die ze nodig hebben tot de oogst. Leer de verschillende gewassen kennen en dan wijst zich vanzelf uit wat kan.

Als je spitten nodig vindt (ik niet) dan versjouw je toch niet alles door je hele tuin? Ik snap niet dat je, terwijl je goed bezig was, nu zo maar los laat?

Dat je alles gaandeweg moet leren, is helemaal niet erg. Maar misschien toch een goed idee om eens een soort handboek te gebruiken voor een (beginnende) moestuinier en dan een werkwijze aan te houden. Ook een website als die van Diana's Mooie Moestuin kan je veel helpen.

Succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor het antwoord,

Nee begrijp mij niet verkeerd, ik ga blijven werken in de wisselteelt maar nu met bedden ipv losse rijen. Het geeft wat meer overzicht en werkt al wat handiger denk ik. Ja ik ben tot nu toe een spitter geweest maar ga daar vanaf nu proberen van af te zien. Vroeger werd de gehele moestuin gespit en bemest en dan beplant, met als gevolg dat niet alles het zo goed deed natuurlijk. Ik heb ondertussen zitten sleutelen aan het teeltschema voor dit jaar. Ik hoor het graag waar er nog fouten zitten en of het haalbaar is. Als ik de goedkeuring krijg van de ervaren tuinders hier kan ik het zaaiplan opstellen want het zal voor bepaalde groenten krap beginnen worden in tijd

Ik hoor heel graag jullie mening

2015bis17761421764835.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik me verdiepen in hoe lang een plant erover doet voordat je kunt oogsten. Dus hoeveel tijd er zit per soort tussen zaaien en oogsten. Vroege bloemkool bijvoorbeeld (weeuwenteelt noemen ze dat geloof ik) kan heel goed, maar volgens mij had je de planten dan al moeten hebben nu. Verder plant ik sla waar het past. Daar ga ik niet een bed voor reserveren. De teelt daarvan gaat zo snel (net als radijs) dat je dat soort spul prima tussen je bonen (of je wortels in het geval van radijs) kunt zetten en al oogst voordat je andere planten er 'last' van krijgen.

Maar ik zou zeggen, ga vooral voor je plan en leer van de dingen die niet zo lekker uitkomen of anders zijn dan je verwacht en stel je plan bij. Doet iedereen, daar leer je het meeste van. Succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemkool en vroege prei zijn al aan het schieten deze had ik al voorzien. Maar nu stuit ik tegen een groter probleem het stuk tuin dat ik wou gebruiken om de bestaande moestuin uit te breiden blijkt nu één grote betonplaat te zijn op 1 spade diep. Het is een heel oud huis dat we volledig gerenoveerd hebben en ik weet dat er in de weide bvb ook al eerder steenpuin en beton gestort is door eerdere eigenaren...kan ik hierop verder werken of mag ik het vergeten om de moestuin uit te breiden? De betonplaat er volledig uitschieten zie ik totaal niet zitten...verloren of toch haalbaar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afdekken met worteldoek en bakken op hoogte maken......?

Of...beetje grapje, beetje serieus...er een rotstuin aanleggen......?

Bij twijfel grondmonster laten nemen. Beton is lastig, maar niet giftig. Maar wat ligt er nog?

Ik denk even verder......

Of heb je een schone grond verklaring bij de koop van het huis?

Als je het huis ooit verkoopt, zal een koper sowieso een schone-grond-verklaring eisen (Ik in ieder geval ), dus als je die niet hebt misschien idee om het een en ander te combineren?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder de plaat zit ook steengruis dus het is waarschijnlijk iets waar een schuur op stond of zoiets. Het huis dateert van 1918 er kan veel gebeuren in al die jaren. In België is er volgens mij geen clausule van schone grond of zoiets wij kennen de wet van de verborgen gebreken waar de verkoper niks van afweet. Ik vermoed dat de eerste bouwheer al gestorven is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het wel eens met de opmerking van Liekie: het is handig om de teelten zo te verdelen dat je rekening houdt met hun groeiperiode.

Een voorbeeld van één van mijn bedden.

Onze tuin heeft vier grote teeltvakken. Ieder jaar schuiven de aardappelen één vak op, en daarmee de rest wat erachteraan komt.

Op eenderde deel van het aardappelvak plant ik eind juli boerenkool (3 rijen van 7 planten). De restanten daarvan gaan er begin maart uit, dan komt er ruimte voor meiknollen samen met evt. een lichting spinazie. Daarna, eind juni, komen op hetzelfde stuk droogbonen. En dat sluit mooi aan bij de hoofdteelt van het hele vak: peulvruchten. Waarschijnlijk sluit ik het seizoen af door groenbemesters onder te werken die elders op het land groeien en daaroverheen mest te leggen. Dan is de grond het jaar erop rijp voor uienteelt.

Zo probeer ik zoveel mogelijk teelten op een handige manier elkaar te laten opvolgen, zodat de grond zo min mogelijk braak komt te liggen.

Hopelijk heb je er iets aan. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...