Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

24-1-2015 samen worst maken


Nasuada

Aanbevolen berichten

Inderdaad zonde, maar gewoon stom van mij... het knoopje was al niet goed en dan hang ik em alsnog op. Tja

 

Hoe hangen je worsten er ondertussen bij? Ik had ook een Spaanse Chorizo gemaakt, en die droogt naar mijn idee veel te hard. Hij zou nog dik 1,5 maand moeten hangen...:

 

IMG676430621423148089.JPG

 

De venkelsalami gaat mooi, maar moet nog erg lang hangen:

 

IMG677239941423148136.JPG

 

En de Hongaarse boerenworst (met Tuíca) gaat ook mooi:

 

IMG677599541423148141.JPG

 

Hier hangt alles:

 

IMG676689301423148131.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

We hebben vorig weekend van de Spaanse Chorizo, en de venkelworst geproefd. De venkelworst was nog wat zacht van binnen, maar daardoor wel lekker smeuïg. Die Chorizo was keihard, maar die smaakte ook goed. Of juist OMDAT ie zo goed was gedroogd. Want dat smeuïge... vind ik zelf minder lekker. Mooie stevige plakjes, dat was mijn bedoeling.

 

Die venkelworst is trouwens veel sneller gedroogd dan de venkelworst die ik bij de vorige sessie maakte. Die is nog steeds zacht... wat toch wel vreemd is. Ik heb niet te indruk dat de buitenkant te hard is ingedroogd waardoor de binnenkant zacht blijft ofzo. Maar goed.. ik laat die streng met worsten gewoon nog langer hangen. Wie weet.

 

In deze Chorizo en venkelworst (van 24-1) zit vlees van een ouder varken, dus dat maakt vast ook veel uit. Dat is donkerder vlees, steviger, en droogt dus denk ik sneller en mooier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

We merken dat de meest simpele recepten, vaak het beste uitpakken. Dus 'gewoon' grove zwarte peper bijv. met knoflook. Of de oreganoworst die we maken. Of venkel (al is dat dan vooral een goede combi met varkensvlees).

 

Je kunt het zo bont maken als je zelf wilt, maar hier bevallen de simpele varianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de droge worsten gaat altijd nitrietzout, en ook een zoetstof zoals bijv. dextrose. En een scheutje vocht (wijn ofzo) en wat yoghurt om de goede bacteriën op gang te helpen.

Verschillende receptenboekjes geven je verschillende hoeveelheden op gebied van zout en vocht en zoetstof. Dus dat is een beetje uitvogelen en proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal een boel uit 'over worst' van Meneer Wateetons en Sjoerd Mulder. Maar dat is eerst een boel leeswerk, omdat ze bij de recepten veel van de standaard ingrediënten zoals zout enz. weglaten omdat je dat al moet hebben gelezen in de eerdere hoofdstukken. Hoeveel zout er per kilo vlees in een worst moet zeg maar.

 

Wil je 1 recept voor droge worst uitproberen? Dan kan ik die met oregano aanraden, ik kan het recept even voor je uittypen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is voor 2 kilo: (het recept gaat uit van varkensvlees. Probeer een beetje te gokken met welke stukken rundvlees je tot een zelfde vette samenstelling komt. En noteer alles voor je zelf, dan kan je het later aanpassen als je het toch liever anders hebt)

 

1250 gram speklap

750 gram schouderkarbonade

45 gram nitrietzout

25 gram dextrose

10 gram (gedroogde) oregano

10 gram peperkorrels (al heb ik er met pen achter gezet dat dat wel wat meer mag, op zoveel vlees. Maar dat is persoonlijk)

2 tenen knoflook. (al gebruik ik liever geen verse kruiden e.d. in te-drogen-worsten. Dus knoflookpoeder lijkt me beter)

1 glas rode wijn (ik doe er zelf altijd een glas zelf gemaakte paardenbloemwijn in)

en een half glas water. (al laat ik die vaak achterwege)

 

En dan gelden de meest standaard worstmaakzaken; vlees heel goed koud, mooi grof malen, kruiden er door (bij mengen zorgen dat de boel goed koud blijft), en in darmen stoppen.

Dan even vrij warm hangen, in de woonkamer. En na een dag of 2 koeler hangen op een graad of 12. Dan zit je nog met de vochtigheidsgraad van de kamer waarin de worsten hangen. Daar kan ik weinig tot niets aan doen bij mij thuis, ik meet het niet eens. In die 1e paar dagen moet die luchtvochtigheid vrij hoog zijn, daarna wat lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke leuk recept! Ja we zullen zien hoe vet de samenstelling wordt! Ben nu al benieuwd naar het resultaat . Ik ga eens kijken waar ik nitriet kan bestellen of kopen zodat we het in huis hebben als we de worsten gaan maken.

oxygen: omdat hier in belgië toch veel mensen graag hun goede recepten voor hun zelf houden in plaats van delen. Ik geef ook graag iedereen tips of wissel graag uit maar niet iedereen is zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit recept kwam uit het 'Handboek voor de Vinex-jager' van dezelfde schrijvers als dat boek 'over worst'.

 

Nitrietzout heb je ook nodig als je bijv. een mooi stuk vlees gaat drogen (nagelhout bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nagelhout ) en/of roken. Wij kopen het bij de Sligro (groothandel voor horeca), maar dat is dan wel meteen een zak van 25 kilo. (is snel op als je er ook hele hammen in pekelt zoals wij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...