Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke courgette als diervoeder?


zoniet

Aanbevolen berichten

ik heb een stukje grond over en wil daar graag pompoenen en courgette gaan telen voor de beesten, maar welk ras courgette kan ik het beste gaan gebruiken,

liefst veel grote vruchten, en liever geen rankende planten.

ze komen op een dikke laag eigen compost te staan.

de betreffende beesten zijn kippen, parelhoenders, kalkoenen en konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je dan het beste voor de meest normale goedkope (qua zaden) courgette gaan. Eentje die niet is geselecteerd op een bepaalde kleur, vorm, of op bijv. een kleinblijvende plant.

 

Als je ze niet AL te groot laat worden, dan maakt de plant steeds nieuwe vruchten. En kan je er bijna niet tegen plukken. Zeker niet met een aantal planten op een rij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom courgette als diervoeder?

Kweek je dan niet beter niet iets voedzamer zoals bieten en kolen?

bieten teelt mijn buurman ongeveer 20 ha van , wortels heeft mijn vader 300 ha van, wortelpeterselie hebben we elke winter tonnen van in opslag, net als rode bieten, en deze wassen en selecteren wij ook, dus er is genoeg ander spul voor handen, ik wil gewoon iets makkelijks telen, waar ik regelmatig even van kan plukken, en zoals jorieke al zegt zijn ze er erg gek opvorig jaar heb ik het zelfde gedaan met komkommers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had twee jaar terug ook iets teveel courgette platen, ook van die reuzen vruchten ertussen van wel 50 cm lang maar het kwam de kippen wel snel hun strot uit hoor! Ik denk dat je het beste kan variëren met komkommer bijvoorbeeld, die groeien ook zo snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar hebben ze komkommer gegeten tot ze groen zagen en dat verveelde ze eigenlijk nooit, maar ook die komen er dit jaar weer hoor, een stuk of 5 rankende aan het hekje wat mijn kinderen bij de hondenkennels vandaan moet houden. overigens heb ik vrij veel beesten hoor 10 marans kippen met een haan, 9 parelhoenders waarvan 5 vrouwelijk, 3 konijnen waarvan 2 dames en een kalkoenhaan met zijn harem van 3 dames, en het is de bedoeling dat alles zich dit jaar ook nog eens behoorlijk voort gaat planten. dus ik ben behoorlijk wat voer nodig voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nah ik heb ook nu nog voer zat, heb nog meer als 800 kilo rode bieten, wortelpeterselie en winterwortels koud staan, daar red ik t ruimschoots mee tot de boel weer gaat groeien

de courgette en komkommer vind ik vooral leuk om te zien vanwege de groeisnelheid en omdat je wat te plukken hebt, zelf vind ik het geen eten haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Courgette geeft al snel mooie vruchten, de meeste kolen en bieten oogst je pas later in het seizoen. En kippen (enz) zijn gek op de vruchten. Ze pikken ze helemaal leeg, of zelfs helemaal op als de schil niet al te hard is.

 

nou, mijn kippen blieven geen courgettes...

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zijn gewoon verwend.

Ze krijgen Garvo voer met oa vlokreeftjes, die vissen ze er meteen uit.

Dan eten ze de rest die ze lekker vinden en de rest is voor de muizen...

Ander merk voer blieven ze ook niet.

Verder ook erg zinnig ( wel boerenkool, geen palmboom.. )

 

Maar goed.. weer on topic

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar hebben ze komkommer gegeten tot ze groen zagen en dat verveelde ze eigenlijk nooit, maar ook die komen er dit jaar weer hoor, een stuk of 5 rankende aan het hekje wat mijn kinderen bij de hondenkennels vandaan moet houden. overigens heb ik vrij veel beesten hoor 10 marans kippen met een haan, 9 parelhoenders waarvan 5 vrouwelijk, 3 konijnen waarvan 2 dames en een kalkoenhaan met zijn harem van 3 dames, en het is de bedoeling dat alles zich dit jaar ook nog eens behoorlijk voort gaat planten. dus ik ben behoorlijk wat voer nodig voor ze.

 

Ik bedenk me nu trouwens dat in komkommer bijna niks aan voedingswaarde zit. Dan is het meer kropvulling dan daadwerkelijk voer.

Maar misschien zijn gewone boontjes dan een goed alternatief, die blijven ook maar door produceren. Als je dan lage stokbonen neerzet en daar tussen dan weer mais... heb je zo een volwaardige voederproductie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Ik bedenk me nu trouwens dat in komkommer bijna niks aan voedingswaarde zit. Dan is het meer kropvulling dan daadwerkelijk voer. ...

Ik kan het niet laten: hoe kóm je erbij. Er is de laatste tijd veel meer bekend over voedingsstoffen én gezonde vitaminen, mineralen enzovoort, in komkommer. Zelfs bewezen dat het tegen (zal wel een bepaalde vorm van) kanker helpt.

 

Neem even de moeite om te Googelen. Je komt ook een antwoord tegen dat komkommer ongezond is omdat je daar meestal een sausje doorheen doet en door dat sausje is het dan ongezond. Ja zo lust ik er ook wel een paar.

 

Ook Maarten het Hart zegt dat een komkommer vooral uit water bestaat. O ja joh?

 

Ik zou zeggen, geef ze komkommers zoveel als ze maar willen, en mocht er toch niets in zitten dan water: dan krijgen ze dat alvast binnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorig jaar hebben ze komkommer gegeten tot ze groen zagen en dat verveelde ze eigenlijk nooit, maar ook die komen er dit jaar weer hoor, een stuk of 5 rankende aan het hekje wat mijn kinderen bij de hondenkennels vandaan moet houden. overigens heb ik vrij veel beesten hoor 10 marans kippen met een haan, 9 parelhoenders waarvan 5 vrouwelijk, 3 konijnen waarvan 2 dames en een kalkoenhaan met zijn harem van 3 dames, en het is de bedoeling dat alles zich dit jaar ook nog eens behoorlijk voort gaat planten. dus ik ben behoorlijk wat voer nodig voor ze.

 

Ik bedenk me nu trouwens dat in komkommer bijna niks aan voedingswaarde zit. Dan is het meer kropvulling dan daadwerkelijk voer.

Maar misschien zijn gewone boontjes dan een goed alternatief, die blijven ook maar door produceren. Als je dan lage stokbonen neerzet en daar tussen dan weer mais... heb je zo een volwaardige voederproductie!

maar een volwaardige voerverzameling heb ik allang, dit is als extra bedoeld, omdat ik ruimte heb, en omdat ik courgette een leuk ding vind, daarom vroeg ik naar een courgetteras, en niet naar boontjes of mais, als ik dat wilde, had ik daar naar gevraagd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al eens geprobeerd om komkommer, courgette, boontjes en andere groenten/fruit dat niet zo maar wegpikt, wat kleiner te maken (snijden, malen, raspen...whatever) als kippenvoer? Gaat er dan een stuk makkelijker in! Ook het aanbod per jaargetijde scheelt erg. Zaden van courgette, pompoen e.d. gaan er altijd wel in. Nu in de winter zijn ze blij met alle groenvoer dat ze krijgen. In volle zomer een stuk kritischer of beetjes van iets...dan is er veel afwisseling. Kiezen dan ook vaak alleen de zonnebloem en mais uit het gemengde graan en meeste tarwe en vooral gerst blijft dan vaak liggen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...