Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gekochte kaas coaten en laten afrijpen?

Piroska

Aanbevolen berichten

De kaas hier in Hongarije is niet te eten, dwz het ziet er uit als kaas maar er zit dus kraak nog smaak aan.

Momenteel heb ik even niet de middelen en de tijd om zelf kaas te maken, dat komt later maar nu heb ik het idee opgevat om de veel te jonge smakeloze Hongaarse kaas te coaten en te laten rijpen voor meer smaak.

Om de kaas zit alleen een rood hard was-achtig plastic dat je heel makkelijk kan verwijderen. ( geen korst dus) Ik heb een langwerpig rechthoekig stuk gekocht van 3.5 kilo. Ik dacht als ik dat rode eraf haal en dan de kaas in een aantal blokken snijdt, deze coat en dan wegleg gedurende een aantal maanden, krijg ik dan belegen kaas of ben ik nu heel dom aan het denken? Zou ik hem eerst voor de smaak misschien wat moeten zouten of pekelen?

Ik kan op internet niks vinden hierover, niemand heeft dit maffe idee gehad blijkbaar, graag toch meedenkers gevraagd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, volgens mij wel: je kunt zelf de kaas "ouder" laten worden want ik maak wel eens kaas in (in olie , daar is ergens een topic van) en had n keer een potje vergeten.....was van alles voor geschoven en ik vond het onlangs terug. De kaas was ouder dan n jaar en was, ondanks het bedje in olie, écht geen jonge of belegen kaas meer. Hij proefde scherper, dus naar oude kaas. Was alleen niet hard brokkelig, maar zacht brokkelig...heel apart in elk geval.

Óok koop in die goedkope jonge gouda kaas bij Lidl; heeft ook nauwelijks smaak en die laat ik dat een maand of zo liggen in de koelkast......proeft dan een stuk kaziger, vind ik.

Door te pekelen onttrek je vocht en wordt de smaak ook meer; zou ik in elk geval ook doen. Benieuwd naar je resultaten straks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coating bevat doorgaans een schimmelwerend middel (Natamycine). Het met de hand coaten van kaas (met een kwast erop smeren) is nogal tijdrovend (smeren, laten drogen, keren, weer smeren) en vraagt om de juiste omgevingsfactoren (tijd en temperatuur).

Als je de korst eraf haalt en gaat snijden, moet je wel zeker zijn dat de kaas niet direct besmet wordt met wilde gist of schimmel.

Als je flauwe kaas langer laat rijpen, wordt hij zouter naarmate er vocht verdwijnt. Hele flauwe kaas zal nooit lekker gerijpte Goudse kaas worden.

Ik weet niet wat voor kaas je gekocht hebt, maar stel dat het "Trappista cheese" is, dan bevat deze aan zout: 2,5% en aan vet: 24%. (http://update1.co.uk/webshop/product/trappista-sliced-cheese-125-g/

Jonge Goudse 48+ kaas bevat: ca 30% vet en 1,7% zout. Die Trappista kaas is in verhouding dus zouter, waardoor extra pekelen niet de truc zal zijn om hem smakelijker te krijgen.

Wat dan wel weet ik ook niet, misschien een nachtje inleggen in een kruidenmengsel?

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het eigenlijk niet durven zeggen. Het klinkt TE simpel En ik zie vast iets over het hoofd, waardoor het eigenlijk helemaal niet kan. Bijvoorbeeld het aansnijden van de kaas lijkt me een minder goede zaak, maar ik kan het niet uitleggen. Je smeert dan coating op het binnenste van de kaas, wat je normaal op de (aangedroogde,) 'korst' smeert.

Ook moet je dan een omgeving hebben van een bepaalde vochtigheid en temperatuur, wil je kaas mooi rijpen met coating.

Zo'n ruimte heb ik zelf niet, dus ik laat mijn kazen wat aanrijpen op koele kamertemp. en smeer er dan na een week of 2 a 3 van die wax op. En dan liggen ze nog een tijd.

Met de kaascoating (i.p.v. wax) werden mijn kazen keihard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmz verdeelde meningen dus.

Deborah, inderdaad het betreft de trappista.

Jorieke wat jij zegt, de kaas aansnijden zit mij ook een beetje dwars, ik had dan misschien betere meerdere kleine kaasjes gekocht, maarja die waren rete-duur.

Ik heb hier wel geschikte ruimtes voor de kaas, namelijk een speciale hammen-kamer en een kelder. Ik moet even meten welke het geschiktst is maar ik denk zo de hammen-kamer. Die is koel, donker en goed geventileerd ( raam zonder glas) de LV weet ik niet maar ze hangen hier al meer dan 100 jaar de hammen en worsten in en volgens mij is dat ook goed voor de kaas. (?)

Ik ga het gewoon proberen, ik twijfel nu alleen over het wel of niet pekelen, of inwrijven met zout en wat kruiden. Vanavond ga ik er aan beginnen, dus als iemand nog meer ideeën heeft, graag.

Overigens vind ik het werk van het coaten niet erg, ik heb alle tijd hier om dat soort dingen te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb het gedaan hoor!

2 blokken kaas, niet groot, elk een half pond of iets meer, gecoat aan 3 kanten en weggelegd in de gangkast. Morgen de andere kant etc. Als er genoeg op zit gaan ze in de ham-kamer. Ik ben benieuwd. Ik laat weten hoe het verder loopt.

Ik heb niet meer gepekeld of gekruid, gewoon de trappista genomen zoals hij was. De kaas niet met mijn handen aangeraakt en zo schoon mogelijk gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Piros, ik heb het nagevraagd. Het is opzich mogelijk alleen coating op gesneden kaas doen kan wellicht scheurtjes inkomen waar het gaat schimmelen. Beter is een stukje vloeipapier erop plakken. Mocht je naar de mtfd komen moet je even een gil geven dan ga ik wat voor je meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Esther voor het uitzoeken

Ik kom helaas niet naar de MTFD, kan niet weg hier.

Inmiddels is het 2 weken geleden dat ik de kaasjes ( stukjes ervan) gecoat heb. Ik heb ze alsnog toch maar niet in de worstenkamer gelegd omdat daar ook de mais opgeslagen staat en er muizen zijn. IP daarvan liggen ze in de gangkast, helaas niet het optimale klimaat maar voor nu de beste keus. De kaasjes zien er goed uit, geen scheuren, geen schimmel. Ik hoop alleen dat ze niet als bij Jorieke te hard worden omdat het niet het beste klimaat is in de kast. Ik wacht geduldig af, tot nog toe lijkt het goed te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Helaas helaas, mijn probeersel is mislukt en het lag niet aan de kaas.

De kaas heeft prachtig liggen rijpen in de gangkast, schuiven op een kier voor de ventilatie, koele omgeving. Het zag er veelbelovend uit, geen scheuren, geen schimmel. Bij regelmaat draaide ik de kaasjes even om.

tot.... gisteren, mijn boskat kreeg blijkbaar precies haar pootjes in de kieren en heeft de glazen deurtjes opengeschoven. ( heel knap, dat dan weer wel) en alletwee mijn kaasje aangegeten. Ze zijn beiden voor een kwart opgevroten helaas.

Wat ik wel zag is dat ze van binnen ietsje harder waren geworden, ietsje geler en volgens mij ook een tikkie smaakvoller. Wat dat betreft is het probeersel misschien dus niet echt mislukt, ze hebben alleen te kort gelegen om echt goed resultaat te krijgen. Misschien doe ik het nog een keer, eerst iets anti-boskats verzinnen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...