Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat ga je opkomende seizoen in SQFG uitproberen/veranderen?

Aanbevolen berichten

Als je met SQFG bezig bent is nu wel de laatste tijd om voor te bereiden voor de volgende seizoen. Mijn planning staat al sinds januari klaar in het Excel. Maar van foutjes leer je veel, dus wat hebben jullie geleerd van je vorige seizoen of wat ga je nog uitproberen?

1. Ik had wat probleempjes met koolvlieg. In de originele SQFG moet je koolgewassen niet in het midden van je bak zetten en ook niet naast elkaar, want ze hebben veel ruimte nodig. Ik ga (op een stukje) proberen om daar tegen te gaan. Namelijk, zet ik 3 verschillende koolgewassen naast elkaar, want dan kan folie over mijn plantjes (en dan staan 2 kolen in het midden van mijn bak) en kan de koolvlieg geen kwaad. Gaat dit lukken? Weet ik nog niet, maar we gaan het zien.

2. Ook ga ik voor het eerste keer spruitjes telen. In SQFG, dus ik ben benieuwd

3. En ik heb geleerd, van vorige seizoen, dat je courgette's niet in halfschaduw kan telen. Gelukkig had ik nog 2 extra plantjes, maar die 1 in de "half-schaduw-bak" deed het zeer slecht.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geleerd van vorig jaar dat ik niet moet bezuinigen op goede potgrond. Ik had gebruik gemaakt van een aanbieding bij de Welkoop/Boerenbond en merkte al snel dat dit geen goede grond was. De grond rook erg sterk naar teveel mest, droogde erg snel uit en er groeide al snel paddenstoelen op. Gelukkig nog het een en ander over kunnen zetten in betere grond, maar mijn paprikaatjes en pepers hebben hierdoor veel minder gegeven dan andere jaren..

Leermomentje dus, daar ga ik hem dus in elk geval niet meer kopen!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wortels deden het geweldig, bietjes wat minder dit keer. Ik ga tijdens de kiem periode de bedden afdekken met vitrage en mooi vochtig houden, dan zal het geheid beter gaan. Ook ga ik de pompoen en courgette plantjes later uitplanten en met zo'n anti slakken kraagje beschermen want die waren allemaal opgevreten door die schurken

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles eigenlijk, de tuin word helemaal aangepakt zodat er wat meer plek is voor de planten. Heb me ook beter ingelezen zodat ik nu hopelijk weet wat ik aan het doen ben . En ik ga voor zaaien wat er voor gezaaid moet worden. Kool en spruiten probeer ik niet meer, als er geen luis of rups op zat , werd het door iets aangevreten, uiteindelijk had ik dus niks meer . Het owrd dus een spannend jaar wat de sqf garden betreft ben heel benieuwd wat we dit jaar ervan gaan oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga door met de makkelijke moestuin en de makkelijke moestuinmix, die is me bevallen. De MMmix gebruik ik vooral voor de tomaten, paprika's, pepers, aubergines, de koolrabi, bietjes, worteltjes, bonen en aardbeien. Voor de kruiden gebruik ik ook andere aarde bv. van DCM of Moeder Aarde. Ik heb gekozen voor kwalitatief hoogwaardige grond om mee te beginnen. Ik moet mij verder verdiepen in wat daar nog bij moet aan voeding in de loop van het seizoen.

Ik neem de maten van de moestuinbakken en de moestuinperken wat royaler, vaak 30x30 cm, maar soms ook 40x30 cm of 40x60 cm om maar een paar voorbeelden te noemen. Ik blijf ook veel werken in tonnen met een diameter van 30-60 cm. Zo houd ik bescheiden hoeveelheden en dat vind ik prettig.

Ik heb ook een makkelijke moestuintafel en ik ga daar vooral de soorten zaaien die niet zo hoog worden. Dit jaar groeiden de peultjes me ver boven het hoofd en dat is dan lastig plukken. Ik ga ook niet alle vakken helemaal vol zetten. Ik wil wat ruimte houden om te werken en af te wisselen. Maar er bleven ook vakken in de tuin te lang leeg. Die ga ik op tijd vullen.

Ik ben nu de grond in de bakken van de moestuintafel aan het omzetten (omruilen met de bakken waar geen peulen in hebben gestaan), want de peulen en sugarsnaps gaan weer op dezelfde plaats tegen de muur. Ik vul aan met nieuwe grond, want je verlies altijd een deel. Dat werkt best lekker zo'n moestuintafel. Je ziet alles goed en ook snel. Het onderhoud is daardoor heel eenvoudig.Ik ben er blij mee.

Ik ga op tijd (maart) met de slakkenwering aan de gang. Vorig jaar was ik te laat. We kregen er heel veel. Ik ga op allerlei manieren proberen slakken uit de tuin te houden: met kopertape, misschien met een slakkenkraag, met korrels en met kleine potjes bier in de grond. Op de ene plek zal ik het ene doen, op de andere plek zal iets anders beter werken denk ik. Daarnaast zal ik vast de slakken die toch ontsnapt zijn moeten gaan vangen.

Ik ga iets beter plannen, hoewel ik niet echt ontevreden was vorig seizoen. In een tweede seizoen heb je toch wat meer ervaring over hoe het gaat en waar je wat het beste plaatst. Ik ga ook meer selecteren wat ik wel en wat ik niet verbouw, hoeveel en tot wanneer ik door wil gaan (niet te lang). En wat nieuwe soortjes uitproberen. Altijd spannend, dit jaar: paprika, pepers, aubergines, ananaskers en een variatie aan nieuwe soorten bonen. En dan nog wat werken met bloeiende kruiden en passende bloemen, liefst met een nuttige functie.

Dat is het wel zo'n beetje. Van mij mag het voorjaar worden. En ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar wat het gaat worden. Ik heb er zin in.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke ideeën en plannen iedereen!

koolrabi --> En ik heb ook vat ruimere vakken. Volgens mij zijn ze bijna allemaal 39 of 40 cm en dat is, inderdaad, wat makkelijker. Voor sommige groente maakt het helemaal niet uit, maar voor sommige wel. Bijvoorbeeld snijbiet - bij mij passen 3 planten in 1 vak (in literatuur is meestal 1x per 30cm x 30cm). En sluitkolen kunnen dan ook wat groter worden.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik ben helemaal groen op gebied van moestuinieren en start nu voor het eerst met een vierkante meter bak. De plannen zijn: wortel, kropsla, pluk sla, boontjes, paprika, courgette en butternutpompoen. Voor die laatste 2 heb ik wel nog een plek naast de bak. Vingers kruisen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...