Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Luiers door de aarde


eelzuhtjuh

Aanbevolen berichten

Ik kwam dit filmpje tegen op het net:

 

 

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Ik wil dit wel gaan proberen met mijn opgroeiende tomatenplantjes.

 

Het idee is dus dat je de absorberende vulling uit de luier mixt met gelijke delen potgrond waardoor je een super absorberende grond krijgt.

Bemesting is dan natuurlijk een probleem, maar voor opgroeiende plantjes misschien minder van belang.

Wat denken jullie?

 

Er wordt in het filmpje gezegd milieu vriendelijk, daar twijfel ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

New or used, zei hij er wel bij.

En ik trok te snel een conclusie, dat het om gebruikte zou gaan.

Sorry, het filmpje kwam de 1e keer niet goed door hier, heb het nogmaals bekeken.

Ik heb het idee dat het ongebruikt weinig kwaad kan, want er worden eisen gesteld voor menselijk gebruik van 't spul.

Maar of het zo milieuvriendelijk is, weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het dit jaar voor het eerst eens gedaan maar moeten zeggen dat het niet echt gelukt is, ik heb mijn zaailingen verpot naar grotere turfpotjes en deze dan los op een verse pamper gezet.

Behoudens dat de pamper zeer onregelmatig opzwelt ( en de potjes dus schots en scheef staan en voortdurend willen omvallen ) zit het probleem hem in het lossen van het water...

De pamper is ontworpen om water vast te houden en niet meer te lossen ( droge billetjes weet je wel ) en dus mijn potjes droogden volledig uit. Ik geef het wel nog niet op want misschien werkt het wel wanneer de wortels van de plant zelf in de pamper kunnen groeien om er dan zo het water uit te halen...

Voorlopig zijn de zaailingen nog te klein maar ik zal het wel nog eens uitproberen in een bloempot met volwassen planten/bloemen erin en eens zien wat het geeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik idd ook. Die korrels zijn gemaakt om veel vocht te absorberen. Dat klinkt goed. Maar voor planten moet dit vocht ook weer vrijkomen en laat dat bij luiers juist niet de bedoeling zijn. De plant heeft dan niets aan al het geabsorbeerde vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij ook iets vreemd, heb hier net is getest hoeveel water het aan kan Dat is dan het voordeel van een 'baby' in huis te hebben. Ik heb er net een 1,5 liter fles spa bruis in leeg gegoten en dat ding lekt nog niet eens

 

Dus euh ik denk dat die planten gigantisch veel dorst gaan krijgen zo... maar van de andere kant bestaan er ook wel van die (grotere) bollen om in een vaas te doen waar je dan een vaste plant op kan zetten, dat heb ik is gezien bij de bloemenwinkel. Dan zou je minder water moeten geven, dus daar lijkt het dan wel op maar mij lijkt het bij een pamper toch omgekeerd te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee is juist dat door de vulling van de luier de aarde vochtig blijft.

Voorwaarde lijkt me dan wel dat de vulling goed verzadigd door de aarde heen gaat, anders ontrekt het alleen maar vocht.

Best een interessant experiment.

Zou het inderdaad zo zijn dat de wortel van planten het vocht niet uit de vulling kunnen halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de wortels van planten in staat zijn het water uit de vlokken te zuigen.

 

Het gaat om polyacrylaat....gewoon toegevoegd aan potgrond aldus wikipedia.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyacrylaat

 

Over veiligheid (gif??) De pampersite zegt:

Superabsorberende gel

 

Absorberende gel is een belangrijk onderdeel van alle Pampers luiers. Vaak wordt het 'superabsorbeerder' genoemd, en het wordt gebruikt in de kern van Pampers luiers om vocht te absorberen en je baby droog te houden.

 

 

Het superabsorberende materiaal, ook bekend als polyacrylaat absorptiemiddel, maakt deel uit van de polymeren-familie die buitengewoon goed absorberen. Deze materialen worden sinds 1980 veel gebruikt in verschillende producten, waaronder luiers, maandverband en voedselverpakkingen.

 

Superabsorberend polymeer wordt gebruikt in de luier om vocht in te sluiten en weg te houden van de huid van de baby. Superabsorberende luiers bieden significante voordelen voor de gezondheid: door vocht in te sluiten en weg te houden van de huid van je baby, helpen ze de huid droger en gezonder te houden. Het materiaal sluit het vocht in een gel in en weg van de huid van je baby.

 

In een Pampers luier is het superabsorberende materiaal droog en korrelig, maar vormt een gel zodra het vocht absorbeert. Het kan zelfs tot 30 keer het eigen gewicht in vocht opnemen, en sluit het in om te voorkomen dat je baby nat blijft.

 

Wat als de gel in aanraking komt met de huid van mijn baby?

 

Soms zul je kleine beetjes gel zien in de luier of op de huid van je baby, maar de gel is niet giftig en vormt geen gevaar voor je baby. Gel die op de huid is gekomen, kan eenvoudig worden verwijderd door de huid van je baby schoon te vegen.

 

Is de gel in de luier van mijn baby veilig?

 

Net als voor alle andere materialen en stoffen in onze luiers, voert Pampers tests uit om de veiligheid van de stoffen te bepalen. Dit draagt bij aan het bewijs dat de gel veilig is voor de huid van je baby.

 

Dus ik denk dat het een mooi staaltje is van hergebruik......Óp naar 's lands kinderdagverblijven/crèches en de luier-emmer plunderen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Natrium (Na)

 

Natrium is een veel voorkomend element op aarde.

 

Natrium verhoogt bij een aantal gewassen de koude- en droogte weerstand.

 

Natrium gebrek

 

Natrium is bijvoorbeeld van belang bij suikerbieten. Een te laag niveau heeft invloed op wortel- en suikeropbrengst.

 

 

 

las ik in de link.....

 

 

dus Ik begrijp je post niet RobO; please educate me (Geedee =

scheikundeblond)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...