Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Coppa, gezouten en gedroogde nekspier (varken)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Uiteindelijk heb ik hem zo gelaten, hij was echt te lekker. Zaterdag ga ik samen met Jorieke weer aan de slag met oa een Coppa maar deze ga ik precies hetzelfde maken als vorige keer dus zonder spoelen de zakeind in.

Ben alleen op zoek naar het recept wat ik "ergens" goed heb opgeborgen, zo goed dat ik deze niet meer kan vinden .

 

het enige minpuntje is dat hij er erg nat uitzag en waarschijnlijk is het niet vochtig genoeg. Dat natte was volgens mij gewoon vet wat ook weer extra smaak geeft.

 

Iedereen die hem geproefd heeft was erg enthousiast dus dat "natte"neem ik graag voor lief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over dat (runder?)-zakeind.

 

Wat is het voordeel daarvan boven (varkens)-darmnet?

 

En wanneer gebruik je dan reuzel om (te sterk) indrogen te voorkomen?

 

Kortom: wat is het voor- resp. nadeel van zakeind-darmnet-reuzel? Weet iemand dat?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wat een zakeind is, je hebt mijn vraag geloof ik niet helemaal goed gelezen/begrepen

 

Mijn vraag is algemener. Soms wordt een te drogen vleesje namelijk ingesmeerd met reuzel om uitdroging tegen te gaan.

Ik begrijp wel dat reuzel niet bij Coppa hoort, maar het is meer een algemene vraag: wanneer zakeind, wanneer darmnet, wanneer reuzel; voordelen-nadelen.

 

Ik wil altijd graag het naadje van de kous weten, maar misschien kan ik dan beter naar een slagersforum

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zakeind is darm, en darm is een membraan: vocht kan maar 1 kant op.

Reuzel gebruik je bijvoorbeeld om het afgesneden gedeelte van een ham te beschermen.

Darmscheil is dun en kwetsbaar. Dat gebruik je voor paté.

 

Met dank aan Bert M.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nasuada, ik heb er gisteren nog zo'n 10 gram zout, een snuf kaneel, en wat peper bij gedaan in de zak. Ik bedacht me ineens dat ik zout en kruiden had gewogen voor 2 kilo vlees, maar we hadden in totaal wel 2,6 kilo vlees. 1,3 kilo per persoon. Dus toch wel wat weinig zout dan. Ik weet niet of het veel uitmaakt, en ik kreeg daarna de zak natuurlijk niet meer goed dicht omdat er wat vocht in zit.

 

De 13e of 14e moet het vlees in ieder geval weer uit de zak, om daarna in het zakeind te worden gepropt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor

 

Als ik zo de recepten bekijk (lomo, lonzino en coppa), dan zit het verschil hem vooral in kruiden, vetpercentage en droogtijd.

 

Of smaakt haas/karbonadestrook/nekspier en eventueel buikspier ook anders van zichzelf?

 

(Misschien een domme vraag, maar ik heb heel weinig ervaring met vlees .

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Ja dat klopt, de verschillen zit idd in het deel van het varken (houder, bil , nek ed) de droogmethode (nat/ droog kruiden) en de typische kruiden die bij een bepaalde naam horen. Maar daarnaast kan je zelf natuurlijk ook allerlei kruidencombinatie testen.

Zelf vind ik dat testen in dit geval een beetje eng, ik moet al zo lang wachten tot ik het kan proeven, als ik daarnaast ook nog eens de verkeerde kruiden combi heb gebruikt vind ik dat doodzonde.

Dus ik begeef mij op redelijk save gebied. Ik proef ( bij Jorieke meestal ) en als ik het lekker vind (zoals de haas van Jorieke wat eigenlijk een foutje was.

Zodra het een succes is maak ik het volgende keer precies zo na. Zoals de Coppa die heb ik samen met JOrieke gemaakt en wij hebben dezelfde kruiden gebruikt. Alleen heb ik hem niet gespoeld voordat hij de zakeind inging en Jorieke wel.

Het verschil is dat mijn Coppa kruidiger was. Jorieke vond dat dit tenkoste van de smaak van het vlees ging en ik vond de kruiden wel heel erg lekker maar kan mij ook vinden in wat Jorieke zegt. Dus volgende week moet mijn coppa de zakeind in en moet ik bedenken of ik wel of niet spoel. en op die manier probeer ik steeds maar wat.

Wat wel echt belangrijk is, is wat je ook doet, hou het goed in een schriftje bij want op die manier kan je je recept verder perfectioneren. En niet denken (zoals ik vaak denk) oooh dat onthoud ik wel .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nekspier is wel heel anders dan het vlees uit de kabonadestrook (Lomo/Lonzino), die nekspier heeft erg veel beweging gehad, en is dus heel donker van kleur. Heel stevig qua structuur, en voller van smaak dan het filet-gedeelte.

Ook zit er meer vet tussen alle spieren (waar die nekspier dan weer uit bestaat), die het geheel dan weer sappiger maken. De nekspier is een stuk dikker dan de haas en/of karbonadestrook, dus droogt het ook weer anders.

 

Uiteraard zijn alle kruiden uitwisselbaar met elkaar, en kan je een nekspier kruiden als een Lomo, en een haasje als een Coppa.

Leef je uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nekspier is een stuk dikker dan de haas en/of karbonadestrook...
Ah, vandaar dat die (veel) langer moet drogen. En nu begrijp ik ook dat 'ie daarom in een zakeind moet

Dat wordt dan het volgende 'project'. Eerst maar eens opeten wat ik tot nog toe gemaakt heb

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...