Geplaatst: 21 februari 201213 j hoe zit het eigenlijk met salmonella in 'rauwe' mayonaise? Het schijnt nogal mee te vallen: Salmonella komt niet zoveel of sporadisch voor in eieren (ongeveer bij 3 op de 10.000 eieren), maar uitgesloten is het niet. Vanwege de mogelijke aanwezigheid van salmonella (in het ei) blijft het daarom belangrijk eieren goed te verhitten (de salmonella wordt dan gedood). In de meeste gevallen zit de Salmonella op de eierschaal. Een Salmonellabesmetting op de eierschaal dringt het ei nauwelijks binnen zolang de schaal intact is; schaal, eihuidje en vlies zijn goede natuurlijke barrières. Wilt u toch zelf mayonaise maken, gebruik dan 'kakel'verse eieren en let er op dat de buitenkant van het ei schoon is. Breek een ei op de rand van een andere kom dan die waarin u het gerecht bereidt. Wanneer u het overblijvende eiwit wilt gebruiken, doe dit dan binnen de 24 uur. meer lezen: http://www.gezondnu.nl/vragen/voeding/artikel/421/rauwe-eieren
Geplaatst: 8 maart 201213 j Ik heb net het mayo recept van Jorieke gemaakt. Heel goed gelukt en inderdaad , zoals al eerder hier vermeld, valt een lepel er nog niet uit al hou je de pot ondersteboven. Heb 'm helemaal met zonnebloemolie gemaakt. We zijn eigenlijk gewend aan fritessaus, dus ik vond 'm vanzelfsprekend erg vet. Maar als ik knoflooksaus maak, gebruik ik altijd mayo en die leng ik aan met water. Ik heb wat water erbij gedaan bij een half potje met die zelf gemaakte mayo...en dan gewoon met het potje rammelen...De mayo wordt meteen een stuk vloeibaarder...In een gekochte pot mayo staat ook op dat er 15% water inzit....dus gewoon aanlengen en kijken hoever je kunt gaan met dat water. Morgen frietjes met eigengemaakte mayo....
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.