Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mayo


Jorieke123

Aanbevolen berichten

As requested: mijn recept voor mayo.

 

Men neme:

- 2 schone potjes (ik werk met 2 kleine potjes, zodat je niet zo lang hoeft te lepelen uit 1 grote pot. Met alle gedroogde mayo aan de zijkanten enzo ) Ik heb er met een stift 'mayo home made' op gezet

- 3 eierdooiers (gebruik het eiwit voor schuimpjessssssss)

- zo'n 350 ml olie (ik gebruik alleen zonnebloem olie. het kan met bijna alle soorten, al schijnt druivenpit olie geloof ik de beste te zijn. olijfolie geeft ook echt een smaakje aan de mayo. 100% olijfolie door de mayo is niet zo lekker..)

- 1,5 theelepel mosterd

- 1,5 theelepel witte wijn azijn

- 3 theelepels citroensap

- zout

- peper

- en natuurlijk een maatbeker, een kom, en een mixer.

 

 

Doe de eierdooiers in een kom met de mosterd, azijn, peper en zout. De eieren moeten trouwens wel op kamer temperatuur zijn. (die van mij zijn dat altijd).

Dat mix je door elkaar, en dan begin je heeeeeeeeeeel voorzichtig de olie er bij te DRUPPELEN. Vooral in het begin moet je daar je best op doen. Zodra de mayo dikker wordt, kan je er grotere scheutjes in doen. Maar nooit hele grote scheuten.

 

Zit alle olie er in, dan doe je er nog citroensap bij (je ziet de mayo lichter worden van kleur) en misschien nog wat peper. In het recept staat dat je witte peper moet gebruiken zodat je geen spikkels ziet. Maar ik vind de spikkels mooi, dusik gebruik zwarte peper uit zo'n molentje.

 

Er kan van alles mis gaan met het maken van mayo, maar je moet er gewoon van uit gaan dat het goed gaat (tip van Jamie Oliver )

Alles op kamer temperatuur (al is de mosterd dat bij mij nooit), en langzaam gieten/druppelen met de olie.

 

Bij mij is het nog nooit mislukt.

 

Ik bewaar de mayo in de koelkast, zelfs na openen is het nog erg lang goed hoor! Ik heb het nog niet zien bederven en we eten nou ook weer niet elke week patat of aardappeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx!

Vanmiddag wat eieren en zonnebloemolie halen en maar s gaan proberen.

Doe je er ook wel s wat yoghurt doorheen? Of andere kruiden? Wij zijn wild van de yogonaise dus leek me wel lekker

Kan je t eigenlijk ook met de hand door mixen? Ik heb alleen zo'n grote keukenmachine om t te kloppen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan dat ook met de hand roeren in een kommetje dat je op een natte schoteldoek zet om dat goed tegen te houden. Kan je met je ene hand kloppen en met je andere olie toevoegen. Met de hand is het nl. zeker belangrijk dat je de olie er in kleine geutjes bij giet en goed klopt tot alles gebonden is.

Met de mixer gebruik ik een lange, smalle mixbeker, eitjes op kamertemperatuur erin, zout, peper en mosterd erbij, olie erop, azijn en citroensap erbij en dan van onderuit beginnen mixen (je ziet het binden) en heel langzaam de mixer wat op en neer bewegend naar boven trekken. Lukt zelfs met 1 heel ei als je er niet voldoende hebt om 3 eierdooiers te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfgemaakte mayo is zo lekker. Eerste keer gebruikte ik alleen olijfolie...niet te vreten en ik was helemaal teleurgesteld. Nu gebruik in een klein beetje olijfolie voor de smaak en voor de rest inderdaad zonnebloemolie.

Zo kun je zelf ook superlekkere aioli maken door FLINK wat knoflook toe te voegen.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik meetal arachideolie. Volgens mij is deze het meest neutraal van smaak. Ook gebruik ik het hele ei, kieper alles in een mengkom ook wat olie , dan met de staafmixer lekker mixen en eventueel nog meer olie toevoegen en dit hoeft beslist niet druppelsgewijs. Gewoon olie erbij tot je de smeuigheid goed vind. Klaar, en lekker!

 

eetze,

groets,

arrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik meetal arachideolie. Volgens mij is deze het meest neutraal van smaak. Ook gebruik ik het hele ei, kieper alles in een mengkom ook wat olie , dan met de staafmixer lekker mixen en eventueel nog meer olie toevoegen en dit hoeft beslist niet druppelsgewijs. Gewoon olie erbij tot je de smeuigheid goed vind. Klaar, en lekker!

 

Zo doen wij het ook arachideolie en van onderuit mixen. En wij bewaren nooit! We maken gewoon mayo omdat we dat op dat moment willen eten

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond de mayo á la Jorieke gemaakt. Het is zeer goed gelukt!

Echter, het smaakt nogal naar de mayo zoals vroeger, en die zijn we eigenlijk niet meer gewend (kocht altijd de fritessaus versie). Veel olie smaak. Wie o wie kan ons vertellen hoe we het toch minder naar olie kunnen laten smaken. Ik ben benieuwd!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter, het smaakt nogal naar de mayo zoals vroeger, en die zijn we eigenlijk niet meer gewend (kocht altijd de fritessaus versie). Veel olie smaak. Wie o wie kan ons vertellen hoe we het toch minder naar olie kunnen laten smaken. Ik ben benieuwd!

 

Tja dat is het risico van zelf dingen maken zonder toevoegingen! Wij hebben een tijd lang voor grote groepen gekookt maar na een paar keer zetten wij die mensen onze eigen verse mayo niet meer voor. Ze vonden het vies! En ik kan je vertellen dat lag niet aan onze mayo maar aan de bedorven smaak van veel mensen

 

Het kan zijn dat je een olie gebruikt die veel te uitgesproken smaakt, maar als je gewoon neutrale olie gebruikt dan zul je eraan moeten wennen. Eerlijke en heerlijke mayo, zoals het hoort te smaken!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had laatst een pot bio-mayo gekregen. Zelf koop ik dat nooit, omdat mijn budget te krap is... man,man... wat lekker... ik vrat zelfs stiekem lepeltjes mayo puur zomaar....

 

 

 

(eh... ik keek gisteren in de winkel naar nieuwe.... een potje van de helft van het formaat was al bijna 4 euro... even ter indicatie... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

man,man... wat lekker... ik vrat zelfs stiekem lepeltjes mayo puur zomaar....

 

Jaja das het nadeel van lekker hé. Heb ooit ook zelf mayo gemaakt, echt té lekker. Dan kun je het wel afzwakken met yoghurt of zo maar dan ben je net het lekkerste kwijt. Gelukkig is de nieuwe regel Vet maakt niet dik. Goed vet dan hé. Dus mijn probleem is nog even de slaolie. Puur olijfolie is idd niet zo lekker, helaas.

 

edit; heb laatst de ingrediëntenlijst van de fritessaus en de curry die we hadden eens bekeken; zat in allebei aspartaam alles in de vuilnisbak gegooid. Doodzonde maar zijn ze nou helemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die aspartaam gooien ze te pas en te onpas in de boodschapjes. Denk je een niet-light colaatje te hebben gekocht (vriendlief wil t ook niet in zijn voedsel) zit er stiekem toch weer wat er doorheen. Hij was woest! Wij zijn van t type, doe dan maar echte suiker maar niet die zooi. Echt unbelievable waar ze dat al niet doorheen doen

 

Die currysaus, is dat niet gewoon ketchup met kruiden

 

Ja we zijn idd veel te veel gewend geraakt aan al die rotzooi smaakjes. Met de pindasaus was t goed te doen. Maar we willen t toch nog een keer met room en dikke yoghurt gaan proberen. We waren als kids zo blij dat we zelf mayo hadden gemaakt

We hebben t wel met de zonnebloemolie gemaakt. Oh ja en de eieren niet laten bijkomen uit de koelkast. Misschien te koude eieren gebruikt? Of toch te snel de olie toegevoegd?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nog een lekker currysaus recept om zelf te maken... daar zou ik populair mee kunnen worden bij de kids... (niet met mijn sla en bonen.. helaas...)

Ik maak de mijne met kokosmelk.

 

- een roux maken van boter en bloem,

- een paar eetlepels ras-el-hanout (ik gebruik die van Delhaize), wat extra kurkuma en komijn en een teentje knoflook (geperst) toevoegen en even laten meebakken,

- de kokosmelk toevoegen (halve liter) en het sap van een blik ananas of perziken (die we meestal bij kip met currysaus eten) of een paar lepels appelmoes (als je die toevallig nog staan hebt),

- eventueel een greepje kokospoeder toevoegen om de kokossmaak te versterken,

- op smaak brengen met zout en eventueel wat pikanter maken met gemengde peper, gember of pili pili.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn directe omgeveing heb ik een paar veganisten, die hebben me geleerd hoe je mayo zonder ei kan maken.

 

-bodempje ongezoete sojamelk

-evenveel zonnebloemolie erbij en gelijk met de staafmixer erdoor

-langzaam olie bij blijven voegen en doormixen tot het in begint te dikken

-schepje mosterd

-peper en zout

-eventueel scheutje ketchup of citroenzuur erdoor

-alles weer goed erdoor mixen

 

Als hij te dik wordt giet je tijdens het mixen weer sojamelk erbij. Wordt hij te dun dan zonnebloemolie toevoegen en mixen.

 

#Ook kan je aan bovenstaand recept wat knoflooktenen toevoegen en bieslook, dan krijg je prima knoflooksaus.

 

#Als je in plaats van knoflook een blikje tomatenpuree toevoegt bekom je een overheerlijke cocktailsaus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...