Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mayo


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ofwel, als ik t goed begrijp, word t door de olie erdoor te mixen dikker? Dacht dat t door t ei kwam.

Dan doe ik er voortaan wel wat minder olie door. Of werkt dat niet zo?

 

Ik heb ooit lekkere knoflooksaus leren maken:

 

  • yogonaise
    verse knoflook
    peterselie
    beetje zuur van zilveruitjes

 

Peterselie en knoflookteentjes heel fijn hakken, yogonaise aanlengen met wat zuur van de zilveruitjes en daar doorheen de gehakte peterselie en knoflook. Zelf even kijken naar de hoeveelheden, de 1 heeft liever meer knoflook dan de ander en dat geld ook voor het zuur. Ik vind t heerlijk en t is in de koelkast wel een tijdje houdbaar.

Iedereen die dat proeft wil zeker geen kant en klare knoflooksaus meer

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn directe omgeveing heb ik een paar veganisten, die hebben me geleerd hoe je mayo zonder ei kan maken.

 

-bodempje ongezoete sojamelk

-evenveel zonnebloemolie erbij en gelijk met de staafmixer erdoor

-langzaam olie bij blijven voegen en doormixen tot het in begint te dikken

-schepje mosterd

-peper en zout

-eventueel scheutje ketchup of citroenzuur erdoor

-alles weer goed erdoor mixen

 

Als hij te dik wordt giet je tijdens het mixen weer sojamelk erbij. Wordt hij te dun dan zonnebloemolie toevoegen en mixen.

 

#Ook kan je aan bovenstaand recept wat knoflooktenen toevoegen en bieslook, dan krijg je prima knoflooksaus.

 

#Als je in plaats van knoflook een blikje tomatenpuree toevoegt bekom je een overheerlijke cocktailsaus.

 

owjaaaaaah zelfgemaakte vegamayo JUMMIEEEEEE

en zo makkelijk....blijft zeker 2 weken goed in koelkast als het niet langer i maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, is te snel op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt mijn pot met Calve mayo gewoon heeeeeeeel lekker soms wil ik weleens broodje ermee eten,

maar omdat dat niet gezond is leg ik er maar wat dunne en weinig tomaat bij

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik net nog in t zelfde blok als waar de pangang in staat een recept voor: Frisse citroenmayonaise (300ml)

 

4 el. citroensap

3 eidooiers

2 thl. zout

1 thl. peper

rasp van 1 citroen

250 ml. olie

 

Alles (in de machine) mengen behalve de olie, de olie er geleidelijk in een dun straaltje bij schenken. Als het te dik is, verdunnen met wat heet water. Maximaal 2 weken houdbaar in de koelkast.

 

Ik heb t zelf nog niet gemaakt/geproefd, maar misschien dat we dat in t weekend gaan doen. De mayo á la Jorieke is afgelopen weekend opgegaan, als laatste voor salade dressing. Dus tijd voor nieuwe mayo.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn directe omgeveing heb ik een paar veganisten, die hebben me geleerd hoe je mayo zonder ei kan maken.

 

-bodempje ongezoete sojamelk

-evenveel zonnebloemolie erbij en gelijk met de staafmixer erdoor

-langzaam olie bij blijven voegen en doormixen tot het in begint te dikken

-schepje mosterd

-peper en zout

-eventueel scheutje ketchup of citroenzuur erdoor

-alles weer goed erdoor mixen

 

Als hij te dik wordt giet je tijdens het mixen weer sojamelk erbij. Wordt hij te dun dan zonnebloemolie toevoegen en mixen.

 

#Ook kan je aan bovenstaand recept wat knoflooktenen toevoegen en bieslook, dan krijg je prima knoflooksaus.

 

#Als je in plaats van knoflook een blikje tomatenpuree toevoegt bekom je een overheerlijke cocktailsaus.

 

Kan je in plaats van sojamelk ook gewone melk gebruiken?

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
As requested: mijn recept voor mayo.

 

Men neme:

- 2 schone potjes (ik werk met 2 kleine potjes, zodat je niet zo lang hoeft te lepelen uit 1 grote pot. Met alle gedroogde mayo aan de zijkanten enzo ) Ik heb er met een stift 'mayo home made' op gezet

- 3 eierdooiers (gebruik het eiwit voor schuimpjessssssss)

- zo'n 350 ml olie (ik gebruik alleen zonnebloem olie. het kan met bijna alle soorten, al schijnt druivenpit olie geloof ik de beste te zijn. olijfolie geeft ook echt een smaakje aan de mayo. 100% olijfolie door de mayo is niet zo lekker..)

- 1,5 theelepel mosterd

- 1,5 theelepel witte wijn azijn

- 3 theelepels citroensap

- zout

- peper

- en natuurlijk een maatbeker, een kom, en een mixer.

 

 

Doe de eierdooiers in een kom met de mosterd, azijn, peper en zout. De eieren moeten trouwens wel op kamer temperatuur zijn. (die van mij zijn dat altijd).

Dat mix je door elkaar, en dan begin je heeeeeeeeeeel voorzichtig de olie er bij te DRUPPELEN. Vooral in het begin moet je daar je best op doen. Zodra de mayo dikker wordt, kan je er grotere scheutjes in doen. Maar nooit hele grote scheuten.

 

Zit alle olie er in, dan doe je er nog citroensap bij (je ziet de mayo lichter worden van kleur) en misschien nog wat peper. In het recept staat dat je witte peper moet gebruiken zodat je geen spikkels ziet. Maar ik vind de spikkels mooi, dusik gebruik zwarte peper uit zo'n molentje.

 

Er kan van alles mis gaan met het maken van mayo, maar je moet er gewoon van uit gaan dat het goed gaat (tip van Jamie Oliver )

Alles op kamer temperatuur (al is de mosterd dat bij mij nooit), en langzaam gieten/druppelen met de olie.

 

Bij mij is het nog nooit mislukt.

 

Ik bewaar de mayo in de koelkast, zelfs na openen is het nog erg lang goed hoor! Ik heb het nog niet zien bederven en we eten nou ook weer niet elke week patat of aardappeltjes.

 

 

Net jouw recept gebruikt... wel alles in 1x samengevoegd, en met de staafmixer van onder naar boven gewerkt... een straffe mayo... komt waarschijnlijk door de straffe ingrediënten... maar wel een mooi basis-recept... de persoonlijke variatie zal komen met de herhaling....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vrijdagavond ook het recept van Jorieke gemaakt. Ik had nog niet eerder verse mayonaise gegeten, dus even wennen moest ik wel maar het is toch wel erg lekker. Ik heb er naderhand een klein beetje steviapoeder doorheen gedaan, niet om het zoet te maken maar om net even die wegtrekker weg te halen die ik er van kreeg toen ik het voor het eerst proefde.

Toen een deel in een potje gedaan en het overige deel met wat Turkse yoghurt gemengd (dat werd de dressing voor de rijstsalade van zaterdag).

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een vegan mayo recept.

 

ongezoete sojamelk in blender doen, snuf zout en schepje mosterd erbij en deksel erop, blender aanzetten.

dan gelijke hoeveelheid olie langzaam erbij gieten.

zelf vind ik trouwens dat wat veel en ik doe meestal maar 50% olie of hoogstens 75%.

eventueel afmaken met wat zoet maar zelf laat ik het meestal weg.

 

blijft wel effe goed in de koelkast! twee weken was vorige keer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
In mijn directe omgeveing heb ik een paar veganisten, die hebben me geleerd hoe je mayo zonder ei kan maken.

 

-bodempje ongezoete sojamelk

-evenveel zonnebloemolie erbij en gelijk met de staafmixer erdoor

-langzaam olie bij blijven voegen en doormixen tot het in begint te dikken

-schepje mosterd

-peper en zout

-eventueel scheutje ketchup of citroenzuur erdoor

-alles weer goed erdoor mixen

 

Als hij te dik wordt giet je tijdens het mixen weer sojamelk erbij. Wordt hij te dun dan zonnebloemolie toevoegen en mixen.

 

#Ook kan je aan bovenstaand recept wat knoflooktenen toevoegen en bieslook, dan krijg je prima knoflooksaus.

 

#Als je in plaats van knoflook een blikje tomatenpuree toevoegt bekom je een overheerlijke cocktailsaus.

 

Kan je in plaats van sojamelk ook gewone melk gebruiken?

 

 

Weet ik niet, maar ik denk dat het dan misschien minder lang houdbaar is.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik word helemaal enthousiast van al die recepten; hebben hier n paar kippen en krijg al die eieren niet op. Bij de volgende BBQ ga ik toch echt eigengemaakte Mayo maken en daar dan de bbq sauzen van; knoflook staat ook in de tuin dus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te weinig olie? Ik had juist steeds te dikke mayo, dus ik doe er minder olie in.

 

Toevallig, dat had ik laatst ook. Je kan nu in de mayo die ik het laatst gemaakt had een lepel stoppen en het potje ondersteboven houden zonder dat er wat gebeurt. De vorige keer dat ik mayo maakte viel het bakje om waar de olie in zat. Er was wat uitgegaan maar niet zoveel, dus dat verklaart waarom de mayo de vorige keer beter was.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand misschien waarom mijn mayonaise steeds net niet dik genoeg word? Waar kan dat aan liggen?

 

Volgende keer misschien wat meer olie erin? Wellicht net verkeerd afgemeten? Kan gebeuren natuurlijk.

 

M'n schoonzus had een keer met kerst bavarois gemaakt. Alleen had ze in plaats van 4 dl melk er 4 liter in gedaan. Dus ja het resultaat was twijfelachtig te noemen. Dit is al een paar jaar geleden maar het verhaal komt elke kerst weer terug.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Vandaag voor het eerst mayo gemaakt.

Heb alleen alle ingrediënten door drieën gedeeld.

Wilde de eerste keer niet te veel maken.

Hardstikke goed gelukt, maar ik zou er iets meer smaak aan willen.

Meer mosterd of peper

Mooie basis saus voor knoflooksaus overigens, dat ga ik ook maar eens proberen.

 

En is er ook een light versie en heeft iemand toevallig een recept.

ipv olie misschien gedeeltelijk yoghurt half om half zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...