Astrolilli Geplaatst: 18 januari 2021 Geplaatst: 18 januari 2021 Gelukkig nog buis genoeg đ kan mijn man weer gaan zagen. Maar ik probeer de kleintjes dan ook uit en dan kijk ik maar. Maar wordt helaas toch pas vrijdag voordat ik weer mijn vrije dag heb. Zal dan ook een foto van mijn eerste brie sturen 1 Quote
Anna3 Geplaatst: 18 januari 2021 Geplaatst: 18 januari 2021 Als de vorm vol zit kan je ook even wachten tot het een beetje is ingezakt, niet te lang want dan koelt het te veel af. Ik gebruikte dus 4L melk voor 2 vormen en de vormen zaten dit keer helemaal niet tot aan de rand vol. Dat is ook wel eens anders geweest.. Vond mijn camemberts nu eigenlijk nog net een tikje te dik. Quote
Astrolilli Geplaatst: 19 januari 2021 Geplaatst: 19 januari 2021 Hoi Anna, hoe groot zijn jou vormen dan, als ik mag vragen. Ik zat ook aan 4 liter melk te denken, maar hd nu ook goudse kaas gemaakt. 20 liter voor 2 kg kaas, maar kwam zeker op 2,5 kg uit. Ik denk, dat ik voor de zekerheid ook een paar dunnere buizen achter de hand hou. Als ik te veel overhou maar te weinig voor een hele. Quote
Astrolilli Geplaatst: 22 januari 2021 Geplaatst: 22 januari 2021 Ik heb toch nog een vraag. Misschien een beetje dom, maar ik kan het nergens vinden. Â Wordt er geen salpeter gebruikt bij Brie? Of is dat alleen bij harde kaas? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2021 Auteur Geplaatst: 22 januari 2021 Hm, weet ik zo niet, ik gebruik het Ăźberhaupt niet, maar Anna weet het misschien? Ik zal eens even bladeren in mijn boek Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2021 Auteur Geplaatst: 22 januari 2021 ah, misschien omdat de witschimmel daar niet tegen kan? En ik lees dat het weken duurt voordat het verdwijnt (tijdens het rijpen) en zo lang ligt een camembert niet.  https://www.vakbladdezelfkazer.nl/vakbladarchief/2013/ZK2013_01_05_Salpeter_p10-11.pdf 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Astrolilli Geplaatst: 22 januari 2021 Geplaatst: 22 januari 2021 Ik zit ook in de facebookgroep kaas maken en had het daar ook gevraagd. Er waren ook meerdere die het bij rauwe melk wel gebruikten en andere niet. Had het er nu ingedaan. Volgende keer probeer ik zonder. Ben nu de kaasjes ieder uur aan het draaien. 1 Quote
Anna3 Geplaatst: 23 januari 2021 Geplaatst: 23 januari 2021 Salpeter gebruik ik niet, in de kaasmakerij waar ik heb gewerkt deden we dat ook nooit. Als de melk goed is (geen foute bacteriÍn bevat) en de boer en jijzelf heel schoon werken dan dient het ook nergens toe. Op 19-1-2021 om 12:02, Astrolilli zei: hoe groot zijn jou vormen 11cm diameter, ik heb ze gekocht want ik heb liever voedselveilig plastic dan pvc. 1 Quote
Anna3 Geplaatst: 23 januari 2021 Geplaatst: 23 januari 2021 Ineens een mooie dikke vacht! 1 dagje vergeten te draaien dus zat de onderkant vast aan het matje :S Daar mag nog even wat nieuwe schimmel groeien en dan moeten deze snel de koelkast in.  Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 januari 2021 Auteur Geplaatst: 23 januari 2021 Ja precies die vormen heb ik ook ja. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Astrolilli Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 Had nog een foto beloofd van mijn kaasjes. Nu 4 dagen oud Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 januari 2021 Auteur Geplaatst: 26 januari 2021 Mooi, zie je al wat pluisjes verschijnen? Al zou dat best vroeg zijn... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Astrolilli Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 Nee, helaas. Ik heb twee verschillende versies gemaakt. Ik had namelijk de cultuur al opgelost in water. Toen in hele kleine porties verdeeld en in de vriezer gedaan. Toen dacht ik, dat is fout en geb een nieuw zakje bestellt. Nu heb ik twee kaasjes met die ingevroren oplossing gemaakt (eerst in lauwarm water ontdooid en in de melk) en twee met het poeder zoals jij schreef. Gewoon heel klein beetje uit het zakje bij de melk gedaan. Ben nu benieuwd hoe ze worden.  En super bedankt voor alle reacties, vind het geweldig om te doen. Ik denk dat ik dit weekend gewoon doorga đ¤Śđźââď¸. Mijn omgeving is al zo enthousiast, iedereen wil komen proeven đ Quote
Astrolilli Geplaatst: 28 januari 2021 Geplaatst: 28 januari 2021 Hoi allemaal. Iedere dag omgedraaid en toch bleven 2 kaasjes vastplakken op het sushi matje. Die twee zijn ook al best wit en hoop, dat het laagje weer terug komt. Heb ze nu maar op plastic matjes gelegd, hoop dat het beter gaat.  Verder had ik ook van zwarte schimmelplekjes. Heb ze met zout weg gescrubt en weer ingestrooid met zout.  Wanneer is het de beste moment om ze in folie te pakken? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 januari 2021 Auteur Geplaatst: 28 januari 2021 Liggen ze een stukje hoger dan de bodem? Dat er ook wat lucht onderdoor kan? Dat kan ik niet goed zien. De plekken waar de korst wat los is gekomen zou ik ook iets bestrooien met zout. Maar wees verder zuinig met zout, denk ik, anders worden ze TE zout? Als ze zo ver zijn probeer ik ze 2x per dag te draaien. En wat droog te deppen meteen, met keukenpapier. Maar dat met dat papier doe ik al vanaf het begin. Heb je 2 sushimatjes? Dat ze steeds op een droog matje komen te liggen na het draaien? Dat kan ook helpen.  Ik pak ze pas in plastic als het witte schimmellaagje mooi dicht is gegroeid. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Astrolilli Geplaatst: 28 januari 2021 Geplaatst: 28 januari 2021 Hoi Jorieke, nee, idd ze liggen op de bodem van de bak op de sushi matje. Heb er twee en iedere dag gewisseld en daarna o der heet water afgespoeld. Verder had ik ze ook iedere dag met keukenpapier droog gemaakt. Maar dan zal ik ze nu ook 2 x per dag draaien. Ik had ze nu ook alle 4 weer met zout ingewreven vanwege de zwarte plekjes, hopelijk dan nu niet te veel.   Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 januari 2021 Auteur Geplaatst: 28 januari 2021 En het deksel, kan daar iets van lucht doorheen? Ik heb zo'n magnetronbak, met zo'n ventieltje zeg maar. Compleet stilstaande lucht is niet zo goed.  Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Astrolilli Geplaatst: 28 januari 2021 Geplaatst: 28 januari 2021 Hoi Jorieke, de doos is ookvan ikea, een samla bak. De deksel zit er los op niet zo straks als bij jou. Lucht moet er eigenlijk genoeg bijkomen. Maar ik zal even iets verzinnen hoe ik ze iets hoger kan laten liggen  1 Quote
Indy Geplaatst: 3 december 2021 Geplaatst: 3 december 2021 Zoekende naar het proces kaas maken stuitte ik op dit topic. (lang niet hier geweest đ) Ik had ook al een youtube filmpje gevonden, dus te samen ben ik maar eens aan de gang gegaan.  En nu is mijn eerste camembert een feit, en ook een mini klein kaasje. Morgen gaat die in de pekel, dus ik ben wel heel benieuwd of t lukt. Zelf heb ik vormpjes gemaakt, om te proberen, en als t lukt kan ik altijd nog echte kopen. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 december 2021 Auteur Geplaatst: 17 december 2021 Ik heb dik 3 weken geleden 'petit brie' gemaakt, een recept uit mijn Amerikaanse kaasmaakboek. En daar staat dat ie 3 tot 5 maanden moet rijpen op 10 graden. Ik heb ze dus in de kelder liggen, die 10,7 graden meet op dit moment. Maar goed, het lijkt mij wel erg lang, voor zo'n witschimmelkaas. Camembert is veel eerder rijp. En de kaasjes (het werden er 3) beginnen al aardig zacht aan te voelen binnenin. Ik denk dat ik er binnenkort toch maar eens 1 aan ga snijden? Hier een wat wazige foto: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 december 2021 Auteur Geplaatst: 25 december 2021 We zijn een week verder en we hebben al bijna 2 kaasjes op  De 3e en laatste is komende week aan de beurt.  Ik heb vandaag ook weer nieuwe gemaakt. En ik had wat teveel wrongel voor de 2 vormen, maar te weinig voor een 3e vorm. Dus ik heb deze minivormpjes (voor verse kaas) gevuld. Voor mini brietjes. (en de normale die ik maak zijn al niet heel groot...) De vormpjes heb ik ooit eens gekregen van iemand die een kaasmaakpakket had gekregen en er niets mee deed. Komen ze eindelijk eens van pas. Ze lopen wel ietwat taps toe, dus ik hoop dat het draaien van de kaasjes niet al te lastig is. Komt vast goed Die hele kleine brietjes gaan we dan 'straks' (=als ze rijp zijn) inpakken met bacon en dan bakken. Nu staan ze eerst nog de hele nacht uit te lekken.  2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 31 december 2021 Auteur Geplaatst: 31 december 2021 Sorry, mijn camera heeft wat moeite met al die witte pluizige dingen in zo'n witte bak op mijn witte tafel. Dus echt scherp kreeg ik hem niet:   Dat zijn de kleinste brietjes, het matje waar ze op liggen is een half sushi-matje, dan kan je een beetje inschatten hoe klein ze zijn  De 2 wat grotere kaasjes krijgen ook al een wit vachtje, ik zet de 2 bakken 1 dezer dagen in de koele kelder (10 graden) zodat ze mooi gelijkmatig rijpen. Ik ben erg blij dat het zo goed gaat nu, zeker met die koudere kelder. In mijn kleine kelder is het rond de 15 graden en dan rijpt de buitenkant van de kaas toch net even te snel en gaat ie al 'lopen' zeg maar. Voordat de rest echt mooi rijp is. Ook heb ik de dikte van de kaasjes ook goed onder controle (lijkt het... voor nu...  ) met die vormpjes die ik nu heb. Die moeten gewoon helemaal tot bovenaan worden gevuld met de natte verse wrongel en dan zakt dat helemaal in tot een mooie dikte. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 2 februari 2022 Auteur Geplaatst: 2 februari 2022 Die mini-brietjes bleven hard, hoe vaak ik er ook in kneep (om te voelen of ze al rijp zijn.. zoals bij grotere kaasjes). Dus toen we de 2 grotere kaasjes al op hadden, heb ik ze maar gewoon in een laagje bladerdeeg gepakt en gebakken in de oven. Nou... dat was erg lekker  Ze smolten heerlijk en de smaak was top. Het was natuurlijk ook meer korst dan binnenste, dus ze worden dan blijkbaar gewoon niet zacht. Ze waren ook niet overrijp ofzo.  Ik ga vandaag weer aan de slag, ik wil graag 2 kaasjes maken dus ik zat even terug te kijken hoeveel liter ik dan ook alweer pak. Iets minder dan de 3 liter van de vorige keer, aangezien dat net teveel was voor de 2 vormpjes. Maar meer dan 2 liter, anders worden ze te dun. Ik gok wel wat. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2022 Auteur Geplaatst: 2 april 2022 Ik heb nu dus een hele grote gemaakt, voor de MTFD. En dan giet je de bak niet echt makkelijk af, als je de melkwei weg wilt hebben. Daar komt de turkey-baster bij van pas   Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.