Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Simpel een camembert/brie maken.


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Nou, nog niet... Ik moet het nog eens testen met koeienmelk. Gewoon om te zien of het misschien aan de geitenmelk ligt. Ook staat in het kaasboek dat het erg lang duurt tot ze rijp zijn, dus kan ik nog even moeten wachten. Maar ze worden niet echt zachter. Blijven vrij stug. En op zich is de normale werkwijze die ik altijd gebruik niet eens zoveel werk hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hm.. ziet er goed uit, maar had je misschien afgeroomde melk gebruikt? Dat ie wat minder vet en smeuïg is? (de drogere zijkanten)

En misschien was de wrongel wat koud en ietsje stugger waardoor het niet 1 mooi geheel werd met uitlekken/zakken, waardoor er wat gaatjes in kwamen? Ik weet het niet hoor, ik gok maar wat

Zijn het hoekige gaatjes? Of ronde?

 

Oh en had je hem al een week of langer in plastic in de koelkast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dan, meteen over op Port Salut? Houd ons ook op de hoogte, die heb ik nog nooit gemaakt. De rode schimmels/smeer heb ik nog niet aangedurfd, ik houd er zelf niet zo heel erg van namelijk

 

De brie ziet er goed uit, het midden is nog wat stug terwijl de buitenkant al loopt, het helpt al wat door hem iets dunner te maken de volgende keer. En heeft hij in de koelkast gelegen de laatste week/weken? Maar dat zijn slechts kleine zaken, om het nog wat te kunnen verbeteren, en je er nog een paar MOET maken Om te oefenen, en veel te proeven. Jammer he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het commentaar en tips . Laatst hadden we een Brie de Meaux gekocht en geproefd, en die was relatief best stug van binnen en toch heel pittig. Deze kleine kaasjes lijken toch meer op Camembert dan op Brie en zijn romiger. Maar veel maken en veel proeven is inderdaad een offer, maar het hoort erbij .

 

Nu op dit moment geen we een Port Salut en een nieuwe camembert proberen. Port Salut vinden we wel lekker en het schijnt dat zelfgemaakte superlekker is (de commerciële is toch rood gekleurd met een coating en niet met een natuurlijke rode korst, uiteraard is deze wel gefermenteerd met B. Linens). Gewoon proberen en experimenteren! Heb jij wel eens een blauwschimmelkaas geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week dus weer camembert gemaakt, weer een flink dikke (3,5 liter melk in 1 zo'n PVC pijp-vorm). Die heb ik deze keer na al het uitlekken doorgesneden. Nog voor het zouten dus. En de 2 helften in 2 PVC-vormen gedaan om ze nog een paar dagen mooi van vorm te houden. Dat ze niet uitzakken zeg maar.

Eerder deed ik dat pas na een paar dagen, en dan moest ik die snijkant nog zouten. En dat werd qua schimmel toch altijd net iets minder mooi.

 

Ze zijn nu al mooi beschimmeld, vandaag of morgen ga ik er al 1 in plastic pakken en in de koelkast leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dikke camembert die ik maakte (met een winkelbriekorst) op 26-11-2016, ging op 15-12 in de koelkast:

AN5888s59141481814040.jpg

 

De 'korst' werd steeds kaler, de geur steeds sterker en de kaas steeds zachter. Vandaag heb ik 'm uit de koelkast gehaald en overlangs doorgesneden. Geen harde stukken en hij liep ook niet leeg

AN6056s44051485982277.jpg

 

De andere helft heb ik met de korst naar boven op een bak stamppot (groenlof/pastinaak/aardappel) gelegd en de hele boel mocht even in de oven.

AN6058s73741485982280.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Gisteren kreeg ik zomaar de vraag of ik niet zin had om vandaag thuis kaas te maken. Er was wat melk die op moest, die kreeg ik mee samen met wat CaCl en witschimmel. Stremsel had ik zelf

 

Camembert is in wording! Stremde als een malle, maar 30 min voor nodig

 

AN6128s62981489578144.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...