Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweken in een kweekkasje.


jimkoster

Aanbevolen berichten

Goede avond allemaal,

 

ik heb vorige week wat zaadjes gezaaid van in een kweekkasje van de Action.

het gaat om de volgende groente, Tomaat, ui, lente ui, Radijs ( die is overigens al bijna te groot voor in het kweekkasje) en wortelen.

Nu zijn de meeste al ontkiemd en ontstaan er langzaam kleine plantjes die netjes in rechte rijen groeien.

Hoe zit het straks met over potten? hoe moet ik dat gaan doen. ik besef me dat ik volgende keer beter in losse kleine potjes zaaien.

 

Groetjes Jim!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen Jim,

 

Waarschijnlijk heb je ook te veel te gelijk en te dicht op elkaar gezaaid waardoor het nu lastig(er) is om de net te voorschijn gekomen plantjes te verpotten. Dit moet je toch proberen te doen. Is een priegelwerkje, maar moet toch gebeuren.

 

Als het niet lukt, zaai je het nog een keer overnieuw, maar dan gelijk in grotere potjes. Tijd genoeg zou ik zeggen.

 

Gr.

Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

wortelen en radijs kun je volgende keer ook beter gelijk in de volle grond zaaien, ze zijn niet zo dol op verpotten. Met name je wortels kunnen erg krom worden of stomp blijven.

 

Overpotten, doe ik meestal als de zaailingen twee "echte" blaadjes hebben. dan zet ik ze per stuk in een groter potje.

Ik zet ze dan ook een stuk koeler maar even licht zodat ze langzaam op kunnen groeien tot sterke plantjes.

Meer info over specifieke onderwerpen (tomaat/ wortel/ zaailingen/ verpotten) kun je vinden met de zoekfunctie rechtsboven, Succes!

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga chirurgisch te werk zou ik zeggen.

 

Gebruik bij het overplanten een splinter pincet.

langs de steel net onder de grond voorzichtig beetpakken

is in ieder geval kleiner als je duim en wijsvinger.

 

Die kleine plantjes zijn nog erg teer,

dus voorzichtigheid geboden.

Ook met water geven.

Druppelen met een injectie spuitje is veiliger

als met een gieter.

 

sterkte

aangepast door Gast

Groeten Ben Onderkoffer,

Wie zaait zal oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dat ik met een pincet toch snel teveel druk zet, waardoor alsnog de tere steeltjes breken. Daarom gebruik ik daarvoor toch mijn handen.

 

Toen ik teveel in een kweekkastje had gezaaid heb ik met een vork vanuit de hoek een polletje opgeschept. Op een blaadje vervolgens voorzichtig de wortels wat ontwarren, met behulp van een vorkje of een potlood.

 

Met een potlood maakte ik een gaatje in de grond van het nieuwe potje (of de volle grond) en liet daar voorzichtig de worteltjes inzakken. Daarna inderdaad bewateren met de plantenspuit op sproeistand.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...