Ga naar inhoud

Hoe maak je een beschoeiing voor de moestuin.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste tuinders. Heb een moestuin van 10 bij 20.ik wil hierom heen beschoeiing maken.daar bedoel ik mee aan de sloot kant 2 hardhoutenplanken van 15 centimeter timmeren.wat ik me afvroeg is of hardhoutenpalen van 5 bij 5 dik genoeg is en hoe diep moeten de palen de grond in.is 60 centimeter genoeg.of valt dat om.en moet ik de palen eerst de grond in slaan of kan ik eerst de planken aan palen schroeven en dan erin slaan.heb 2 linker handen en totaal geen ervaring.elke advies qua werken met hardhoutbeschoeing maken is welkom.

Vg aseel

Geplaatst:

wij doen het zo: op 10 m breed slaan we 6 paaltjes van 6x6 om d 1,5 m een cm of 30 de slootbodem in vlak langs de kant van de tuin

de kop van de paaltjes beschermen we even met een plankje tijdens het slaan

dan schuiven we planken tussen de tuin en de paaltjes tot de grond opgesloten is, meestal een cm of 60 hoog

dan schuiven we worteldoek tussen grond en planken, we graven zonodig een reepje grond van 10 breed weg

dan scheppen we grond tussen de planken en de tuin

klaar is RobO

we doen dit elke 5-7 jaar ivm rot

Geplaatst:

Het beste zou Azobe zijn dat blijft wel 50 jaar goed onderwater

Hier gebruiken ze het overal in zeeland in het zoute water als aanmeerpaal golfbrekers etc.

Een nadeel tis niet te betalen en tis zo hard dat je het bijna niet zagen en boren kan

• 1 year later...
Geplaatst:
Heb een moestuin van 10 bij 20.ik wil hierom heen beschoeiing maken.daar bedoel ik mee aan de sloot kant

En Aseel, wat is het geworden? (houtsoort, hoe)

.../ we doen dit elke 5-7 jaar ivm rot

RobO, Welke houtsoort gebruiken jullie daarvoor?

Waarom ik dit wil weten:

Mijn tuin (aan huis) grenst aan een brede sloot, ik wil een beschoeiing gaan maken:

2016083015302377631480062227.jpg

Lengte (vanaf helemaal links foto tot iets meer naar rechts: ca 10 meter. Hoogteverschil terras - wateroppervlak: ca 60 cm)

Er treedt nauwelijks afkalving op (klei, en lage wilgenstronken direct aan het water).

Toch wil ik:

- het wat netter maken

- dat laatste stuk ook gebruiken

- een steigertje maken, hiervoor moet de slootkant ca 30 cm uitgediept, om ook bij winterpeil voldoende water te hebben voor een roeibootje. Dat uitdiepen verhoogt wel de kans op afkalving.

Sloot is dus aan mijn kant zeer ondiep, de -met de hand- te baggeren grond kan ik gaan gebruiken om aan de landzijde achter de beschoeiing te scheppen.

Eén brandende vraag, over het koppelen van de horizontale planken in de lengte:

De paaltjes (7x7 of zo) zijn te smal om een linker- en rechterplank beide met slotbouten aan dat paaltje te bevestigen. En als het al zou kunnen, vereist dat een heel precies op lengte zagen van de planken. Onhaalbaar.

Het enige dat ik kan verzinnen is om als koppelstuk een plankstuk van ca 15 cm tegen de beide plank-uiteinden te schroeven (aan de landzijde, dan zie je er niks van). Andere ideeën?

Houtsoort: ik denk onbehandeld Douglas te gaan gebruiken, misschien Bankirai voor de paaltjes. Azobé is uiteraard beter, maar onbetaalbaar.

Andere tips zijn uiteraard ook zeer welkom.

(Het heeft nog geen haast, maar ik wil het wel af hebben eind maart. Tot dan is er winterpeil. Lager, dat werkt makkelijker.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

ik gebruik afvalhout uit de bouwbakken waar ik langs fiets, liefst hardhout

wordt niet behandeld en rot langzaam weg

de wand is dus niet strak maar creatief door alle verschillende balkjes en plankjes

• 1 maand later ...
Geplaatst:

DSCN500924701483981374.JPG

Een oude foto van mijn 2 tuinen naast elkaar. Beschoeiing incl. vlonderplaats en incl. water-pak-plaats. Duur nw hardhout ja. Gemaakt voor tm mijn dood. Kwam ik uit op ongeveer 120,- per meter incl alles.

Door mijn hoveniers gezet in de winter, destijds via ijs begaanbaar, maar ook vanaf de kant is het wel te doen. Beschoeiingsdelen werden van te voren ter plekke op de kant op maat in elkaar gezet, incl grondkeringsdoek. De palen werden geslagen en de delen daaraan vastgezet met bouten. Inkoop hardhout gaat hier in het groot en is daardoor een klap goedkoper. Het zijn 2 tuinen in dit geval en dus 2 beschoeiingen, beide 11 meter lang ieder. Elke tuin vergde 1 dag werk, in 2 winters geplaatst ( ik kreeg de 2e tuin later )

Geplaatst:

Mooi hoor. En netjes en goed. Toch ga ik aan mijn 10 strekkende meter geen 1200,- uitgeven, de RobO methode -wel met douglas- ga ik eerst op een paar meter proberen. Wel goed om te zien hoe netjes het kan.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...