Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote mest topic


Frank vwl

Aanbevolen berichten

Tot nu toe gebruik ik alleen water in mijn grond, omdat ik denk dat de schadelijkheid van gevaarlijke stoffen in mest wel eens onderschat wordt, maar misschien ook omdat ik er vrij weinig over weet.

 

Ik bedoel dan bijvoorbeeld dat bepaalde mest wel aangeraden wordt en andere weer niet? Bij jonge planten zouden de kwetsbare worteltjes kunnen "verbranden" en volwassenplanten kunnen ook overbemest raken, andere planten willen helemaal geen mest en bepaalde mest soorten zoals verse kippenmest is zoiezo niet aan te raden?

 

Er is oplosbare mest, mestkorrels, verse mest, compost en waarschijnlijk nog veel meer, maar verschillende mest soorten worden gebruikt in verschillende toepassingen etc.

 

Is er iemand die me alles kan vertellen over mest en compost? Welke stoffen zitten er normaal gesproken in?, waneer is is mest gebruiken goed en wanneer niet?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Das wel een heel groot onderwerp,

Zelf denk ik dat de volgende manieren goed bij biologisch tuinieren passen om te bemesten

 

a) plantengieren

b) mulchen

c) compost

d)koe/kip mest korrel

 

Ik gebruik ze alle 4 en omdat je abc zelf maakt samensteld is dat wat erin zit heel afhankelijk daarvan, best kun je je inlezen op die drie en kijken of het je wat lijkt.

koe/kipmestkorrel is een algemene en onschadelijke mestof als juist gedoseerd wordt, is een biologisch produkt zonder toevoeging als je de juiste zak /merk kiest.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie, ik ga dit eerst eens allemaal bekijken en dan kom ik vast weer met nieuwe vragen

 

Als je een stekje neemt van een plant moet je het dan kwa bemesting behandelen als een zaailing? Een stek krijgt namelijk ook nieuwe worteltjes, maar zijn die dan ook zo kwetsbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja een stek nooit teveel mest geven, opzich als je potgrond gebruikt zit daar zeker voor 8 weken voeding in, met een stuk kun je daar toch denk ik al gauw weken bij optellen en hoef je dus 3 maanden geen voedsel te geven, nuja dan is hopelijk je stek goed aan de groei en kan hij wel wat voeding gebruiken of je verpot hem in grotere pot met nieuwe potgrond erbij, dan hoef je weer geen mest extra te geven.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Bonensoorten geven stikstof af aan de grond? Of slaan dit op in de wortels, waardoor het nuttig is na "boon achtigen" een bladgewas te planten op deze plek. Zijn er meer groenten met zulke eigenschappen, die dus extra nuttig zijn in de wisselteelt? Zijn er bijvoorbeeld ook planten die op zo'n natuurlijke wijze de grond verrijken met kalium o.i.d.?

 

Als je een stukje grond laat braakliggen, wat is dan naar jullie mening de allerbeste plant om er te zetten. Dus iets wat ziektes afweert, de grond op een bepaalde manier verrijkt en ook bijvoorbeeld bijtjes en hommels aantrekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt altijd moeilijke vragen , nouja niet moeilijk maar het antwoord is heel groot en uitgebreid een onderwerp opzich ik denk dat je beste info'vindt met groenbemesters/groenbemesting,

 

Geel mosterdzaad is tegen aaltjes, wikke, klaver, lupine is vergelijkbaar met wat bonen doen en zelf vindt ik Phacelia een mooi groenbemester maar meest trekt mij beetje onderschatte winterrogge als groenbemester omdat je dat na alle teelten zaaid en in de winter je struktuur van grond bedekt/beschermd maar vooral ook open houd bij mijn kleigrond belangrijk ziet er gek uit met in winter een groenewaas aan plantjes in je groentetuin.

Zelf zou ik alleen in winter een groenbemester willen is ander seizoen geen plek voor.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stikstof

- vlinderbloemigen: hieronder vallen behalve de bonen ook klavers, lupine (geel en blauw), wikke, luzerne

 

Bijen (en veel organisch materiaal)

- kruisbloemigen, o.a. gele mosterd, bladrammenas, rapen LET OP alle kruisbloemigen zijn waardplant voor knolvoet, beter niet op je kolenveldje van volgend jaar zetten

 

Kalium

- grassen (en granen) rogge, raaigras, kanariezaad, (winter) tarwe, (winter) haver, (winter) gerst.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn nog veeeel meer groenbemesters en ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Ook zijn er voor elke grondsoort weer meer of minder geschikte bemesters. En voor de wisselteelttuiniers onder ons is het ook belangrijk of je niet een 'gevaarlijke' familie op je perceeltje zet. Het is een leuk maar uitgebreid onderwerp, maar aangezien dit topic het 'grote' mest topic heet denk ik dat we uitgebreid onze gang kunnen gaan

 

De al door Hans genoemde Phacelia is eigenlijk een van de meest eenvoudige/ideale groenbemesters: het groeit op alle gronden, je kunt het tot ver in augustus nog zaaien, het is zeer vorstgevoelig en je hoeft het dus niet zelf in de grond te werken, het bedekt de bodem razensnel, kan goed tegen droogte, het remt enigszins de ontwikkeling van aaltjes en het is met geen van de groentenfamilies verwant dus je loopt geen risico op 'besmetting' van je grond. Daarbij heeft het ook nog hele leuke bloempjes die aantrekkelijk zijn voor bijen!

 

Maar wie ook in het najaar variatie in de moestuin wil kan dus nog legio andere groenbemesters kwijt. Boekweit bijvoorbeeld is ook een prachtige plant (bijen!) die geen gevaar vormt voor een volgend gewas. Maar boekweit doet het het best op lichte zandgronden en bedekt de bodem lang niet zo goed als andere bemesters.

 

Waar je bij groenbemesting op moet letten is wat je doel van de plant is: wil je vooral veel organisch materiaal aanbrengen dan moet je ereen kiezen met een hoge opbrengst; wil je voornamelijk je percelen onkruidvrij houden dan kies je een snelkiemende en snelgroeiende die de bodem bedekt; heeft je grond behoefte aan stikstof dan moet je vlinderbloemigen zaaien; etc etc. Verder is er ook nog de prijs van het zaad: granen zijn vaak goedkoop, kruisbloemigen zijn veelal duurder en grassen zijn over het algemeen het duurst.

 

Affijn, laten we ons helemaal te buiten gaan aan groenbemesters! Want een kale moestuin in oktober is ook geen gezicht, toch?

 

PS Kanariezaad (phalaris canariensis) is een zaad, er zit niets in, het is geen mix http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&id=2194

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm... ik ga voor goedkoop en veel organisch materiaal... zal wel een graansoort worden. Ik vraag me af... dan is het inmiddels toch te laat voor zaadvorming van de granen?? Niet dat ik ga voor zaadoogst, maar als er zaadjes zich zouden uitzaaien, ben je het volgende seizoen voortdurend bezig graan te wieden....

 

Of zie ik dat verkeerd??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor Jasmin dat zie je goed bv winterrogge werk je in de grond en wordt zoiets van 1 20 cmk hoog ""grasachtig tapijtje""

Om idee te geven je hebt een kilo winterrogge nodig voor 100m2 intezaaien en voor degene onderons met dieren je kunt het snijden en voeren

aan je dieren bv kippen, geit en varken heb je mooi fris groenvoer in winter.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe heb je groenbemesters niet voor het zaad. De meeste groenbemesters zijn niet of slecht winterhard en zullen voor de zaadvorming al kapotvriezen. De wel winterharde soorten moet je zelf inderdaad voor de zaadvorming afmaaien en onderwerken. Zoals altijd in het leven zijn er ook in de tuin geen 100 % zekerheden, dus soms zul je, wanneer de vorst pas heel laat komt, ook de niet winterharde groenbemesters zelf al moeten vernietigen omdat ze anders toch zaad maken. Tenzij je natuurlijk een microklimaatje wilt creeren op je moestuinpercelen.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

hansm

Jij hebt altijd moeilijke vragen , nouja niet moeilijk maar het antwoord is heel groot en uitgebreid een onderwerp opzich

 

Dank je, ik doe mijn best Na deze antwoorden ga ik even goed nadenken om nog wat ingewikkelde vragen te stellen.

 

Veuvecourderc

 

Het is een leuk maar uitgebreid onderwerp, maar aangezien dit topic het 'grote' mest topic heet denk ik dat we uitgebreid onze gang kunnen gaan

 

Yup hier kan iedereen helemaal los gaan over alles wat met bemesting te maken heeft

door : Hansm maar meest trekt mij beetje onderschatte winterrogge als groenbemester
Door: veuvecouderc Kalium

- grassen (en granen) rogge, raaigras, kanariezaad, (winter) tarwe, (winter) haver, (winter) gerst.

Winterrogge lijkt dus het proberen waard. Het is inderdaad een extra voordeel als de groenbemesting in de winter kan plaatsvinden. Met een goede planning zou je dus in het najaar je grond kunnen beplanten met winterrogge waardoor de bodemstructuur verbeterd of behouden blijft en het voegt kalium toe aan de grond waardoor deze beter voorbereid is voor vruchtgewassen zoals tomaten… klopt dit?

Phacelia is ook interessant doordat het dus geen “besmetting” veroorzaakt en bijen en hommels aantrekt.

Misschien een domme vraag maar zijn grassen en granen een aparte categorie wat betreft de planten families of vallen ze bijvoorbeeld ook onder bladgewassen of een andere categorie? Dit in verband met de plantwisseling.

 

Mijn doel is eigenlijk om de juiste bodemstructuur en voedingsstoffen in de bodem te krijgen. En dus uitvinden hoe ik dat kan bereiken, zodat ik een redelijke oogst kan krijgen zonder of met een minimum aan (kunst)mest dus ehm…organisch tuinieren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er iemand die me alles kan vertellen over mest en compost? Welke stoffen zitten er normaal gesproken in?, waneer is is mest gebruiken goed en wanneer niet?

Wat dat betreft is het velt handboek ecologisch tuinieren echt een aanrader. Daar staat per meststof een verhaal over voor en nadelen (en een tabel met aandeel voedingstoffen). Niet alleen mest, compost of kunstmest maar ook over groenbemesters. Ik kan hem eventueel wel meesjouwen naar de moestuindag, kan je kijken of dat boek iets voor je is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...