Sjuul Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Beste enthousiastelingen, Voor de baas speel ik overdag meet en regel techneut, deze kennis wil ik graag gaan mixen met mijn groene vingers.Ik wil voor het volgend seizoen mijn zaai- en verspeen-kas automatiseren zodat de condities voor mijn zaailingen optimaal zijn, en omdat ik dat gewoon leuk vind.Om het klimaat in de kast in de gaten te houden ga ik de temperatuur, luchtvochtigheid, bodemvochtigheid en lichtsterkte meten. (als er meer is dat ik zou moeten monitoren hoor ik dat graag)Om het klimaat in de kast te beïnvloeden ga ik ventileren, verwarmen en meldingen genereren. Het in elkaar steken is voor mij pure hobby, het enige probleem wat ik niet krijg opgelost is het bepalen van de ideale condities... wat is de ideale temperatuur en luchtvochtigheid in verschillende stadia?ik heb een zaai-aquarium, waarin ik de zaden laat kiemen, daarna gaan ze naar de zaaikast tot ze verspeend moeten worden dan gaan ze weer naar een verspeenkast... ik kan me voorstellen dat ik in de drie kasten een verschillend klimaat nodig hebben... Alle input is welkom, alle vorderingen zal ik hier delenMvg Sjuul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 leuk plan!mijn idee: optimale kieming en groei verschillen per plantensoort (voorbeeldje en nog een) dus alleen als je telkens een batch van passende soorten zaait krijg je ook optimale kieming en groeibijvoorbeeld: sla kiemt en groeit graag koel pepers hebben het liever warmer, kool kiemt warm en moet daarna meteen koel opgroeien, bonen kiemen warm en niet te vochtig wat mi wel belangrijk is om d temperatuur en vochtigheid constant te houden, dus geen grote verschillen tussen dag en nacht voor de kieming je zou ook nog kunnen kijken naar luchtcirculatie (voor de gasuitwisseling van de planten) en CO2 gehalte een weerstation zoals van henkg maar dan voor een zaaikasje misschien? leuk als je ons op de hoogte houdt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjuul Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Tanx RobO, Die info daar kan ik wel wat mee.(tot nu toe) kweek ik voornamelijk tomaten en komkommers/courgettes deze zitten elkaar dus niet echt in de weg. Ik kan verschillende programma's draaien speciaal aangepast op de batch die ik op dat moment kweek.Temperatuur constant houden is niet zo moeilijk, zit alleen nog te speculeren hoe ik de luchtvochtigheid simpel kan manipuleren. Heb even gekeken naar een CO2 sensor, maar die zijn nogal prijzig.Een sensor kost €60,- als ik verschillende bakken wil monitoren wordt het nogal prijzig.Overigens zou ik niet weten wat ik met de gemeten waarde kan, aangezien het me nogal lastig lijkt deze te beïnvloeden... Sjuul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Grappig idee. Ik merk zelf dat gebruik van een warmte-matje (met instelbare temperatuur) voor paprika's, pepers, tomaten, courgettes en aubergines de kiemtijd aanzienlijk verkort (lees: halveert t.o.v. kiemen bij kamertemperatuur). Misschien kan je in china kijken voor een CO2 sensor? http://nl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=co2+sensor&catId=&initiative_id=SB_20150506214209 Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 en als je een gaskachel hebt kun je het geproduceerde CO2 naar je planten sturen (in de winter dan hè...)of iets duurs met een gasfles van een biertap dezeof een aftakking van je eigen biertap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjuul Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 CO2 maken kan vrij simpel en goedkoop, verschillende aquarium vrienden van me doen dit door een fles te vullen met een oplossing van water gist en suiker, vervolgens met een slangetje en bruissteentje brengen ze het CO2 gas in de aquarium.Ik zou als test eens wat kunnen experimenteren met twee plantjes in een petfles, één met CO2 infuus en één zonder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjuul Posted May 7, 2015 Author Share Posted May 7, 2015 Grappig idee. Ik merk zelf dat gebruik van een warmte-matje (met instelbare temperatuur) voor paprika's, pepers, tomaten, courgettes en aubergines de kiemtijd aanzienlijk verkort Ik had dat ook al gemerkt, de zaailingen die ik in de aquarium zaai zijn binnen een week boven de grond.In de aquarium staan de zaaibakjes boven een laag water van 25*C. Ik gebruikte tot nu toe een gloeilamp om de koudebak 's nacht niet te ver af te laten koelen maar ga er komend weekend ook vloer verwarming in maken Misschien kan je in china kijken voor een CO2 sensor?€35 is nog steeds wat aan de prijzige kant voor een elektronica komponentje, maar wie weet... Ik heb even een korte internet studie gewijd aan het CO2 verhaal en wat blijkt, CO2 is de sh*t.Het wordt al toegepast door hobby kwekers en vanaf een uur geleden ook door mij.Ik heb een literfles gevuld met 300ml water 100g suiker een theelepel droge bakkersgist en een theelepel pokon. Als het gist de suiker begint om te zetten naar alcohol komt er CO2 vrij. doordat deze zwaarder is dan lucht blijft dit als een deken in de koude kast liggen (dat is het idee)Fles wel niet dicht draaien dan doet ie boem.De verhalen zijn zo overtuigend dat ik niet eens ga proberen met en zonder, ik heb twee flessen gemaakt, één voor elke bak. Sjuul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjuul Posted May 27, 2015 Author Share Posted May 27, 2015 Vandaag mij zelf een kadootje gegeven:Parrot Flower Power Ik vind hem voor 50,- nogal aan de prijzige kant, dus ik heb er maar één gekocht zodat ik al een wat kan spelen.Ik ben van plan zelf ook verschillende van deze slimme prikkers te maken en kan deze dan mooi gebruiken om eea af te kijken en de zelf maaksels te ijken Staat in ieder geval al te meten in de tuin, eerste "advies" krijg ik na 24hBen benieuwd of er meer gebruikers zijn van de flower Power hier op't forum Mvg Sjuul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjuul Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 Na twee weken in gebruik heb ik wel een goed beeld van wat mijn planten nodig hebben.Ik ben er achter gekomen dat ik elke dag moet water geven, en elke week moet bemesten.Ik heb een zelf geïmproviseerde sproeitimer gemaakt mbv een timer, waterklep en zweetslang hiermee geef ik water van 04:00 tot 04:30 en van 06:00 tot 06:30. ben nu over gegaan naar de tomatillos, dit word weer iets anders aangezien deze in een pot staan met potgrond, ben benieuwd wat dat gaat geven.Ik kom later in het seizoen weer een weekje terug bij de tomaten om te kijken of alles nog op schema ligt. Inmiddels de app goed onder controle, en durf ik de voor en nadelen te benoemen: + leuk+ meer inzicht+ gebruiksvriendelijk+ sensor is erg energie zuinig+ ruime planten database - prijs, hij kost €50,- daar kunnen wel twee tientjes vanaf (na aanschaf is de app wel geheel gratis)- werkt niet zomaar op elke GSM kijk dit goed na- bluetooth verbinding is alleen mogelijk in directe omgeving.(wifi was beter geweest maar dat is niet zo energie zuinig)- Geen volledige openheid van zaken, de software zegt je enkel water geven of mest geven maar verteld je niet wat de streefwaarde is.- Het idee dat de PFP je waarschuwt als je op je werk zit is onjuist, om een advies te genereren moet hij eerst synchroniseren (min 10m afstand) meteen hierna krijg je dan een advies indien nodig. Planten gaan als een speer, de meeste hebben al 2 of meer bloem trossen.Ik ben niet echt bepaald een biologische boer, omdat ik ze onbeschermd buiten teel grijp ik alles aan om ze gezond te houden. -Ik geef automatisch water-Spuit tegen bladluis met verschillende producten.-Spuit tegen phytoftora met BAYER INFINITO -aardappelziekte--Ik snoei ze behoorlijk op zodat de bladeren niet de grond raken en er ook geen opspattend zand op de bladeren kan komen. ook de plant snoei ik zodat ze lekker luchtig blijven-Plant wat afrikaantjes als biologisch afweer middel.-Plant Basilicum als smaakmaker (Landleven tomaten special tip) -En vandaag hebben ze een koperen piercing gekregen (Landleven tomaten special tip) Ben erg benieuw ik heb tot nu toe nog nooit gepiercet, de plant kan het prima hebben ik heb ze wel ooit van ergere verwondingen zien terugkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 heb het gelezen maar snap niet waarom koper zou werken, weet jij dat?iha ben ik niet zo voor kopergebruik, is toch een ongezond zwaar metaal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamandertje Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Toch jammer dat je zo veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind het niet meer van deze tijd. Als je denkt dat phytophthora een probleem kan vormen, kies dan een ras met een hoge resistentie. Als je geen luizen wilt (ik heb sowieso nog nooit een luis gezien op m'n tomaten, maar goed), knijp ze fijn met je vingers of wacht tot de lieveheersbeestjes, oorwurmen en dergelijke aan zijn gekomen. On topic: In een Gardener's World (mooi Engels tijdschrift over tuinieren) heb ik een trial gelezen over tomaten en hun waterbehoefte. De tomaten die één maal per week een grote plens kregen maakten zoetere tomaten, plus een hogere opbrengst. De tomaten die iedere dag water krijgen worden wateriger. Planten zijn survivors.. vertroeteling maakt ze lui en ziekelijk! Quote Bzzzz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjuul Posted June 18, 2015 Author Share Posted June 18, 2015 @Robo:Het idee is dat het koper oxideert en dat de plant hier dan wat van opneemt waardoor deze minder vatbaar is voor schimmelziektes zoals phytoftora... @ Salamandertje:Ik teel enkel cherry tomaten, het liefs zo veel mogelijk soorten de resistente versies vind ik saai.Diverse beukenhagen in mijn tuin maken het onmogelijk om niet te spuiten, deze zitten vol met luis vanaf het moment dat deze in de bladeren staan. Ik heb meerdere dingen geprobeerd op biologische basis maar uiteindelijk toch bij de chemische middelen uitgekomen.Ik gebruik een mix van biologische, chemische en middeltjes van oma. Als de planten eenmaal vruchten dragen gebruik ik geen chemische middelen meer.Het water-geven verhaal heb ik vaker gehoord, en voor beide theorieën zijn voors en tegens. Ik zit op pure zandgrond alles valt er zo doorheen. De zandgrond neemt bijna geen water op, en houd deze ook totaal niet vast. Als het droog is en water geef is de bodem na 24h weer droog. Mijn tomaten in pot hebben genoeg aan één keer per week. Mvg Sjuul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts