Ligera Geplaatst: 17 mei 2011 Geplaatst: 17 mei 2011 (aangepast) Ik ben bezig met een experiment om in plaats van stro gebruik te maken van grind. Dit is Limburgs grind van een bekend tuincentrum. Is er al iemand die dit heeft geprobeerd? En zo ja wat zijn dan de nadelen? Ik kan iig wel bedenken dat het grind rapen een groot klusje zou kunnen zijn. De grond heb ik verrijkt met een 40l zak moestuingrond en heb een zak 10l koemestpoeder liggen. Ook heb ik de bodem niet vlak gelaten, maar een langwerpig heuveltje (hoe heet dat eigenlijk?) gemaakt die boven het aardoppervlak uitsteekt. Dat grind ervoor zorgt dat vocht beter wordt vastgehouden door de grond eronder daar ben ik inmiddels achter, maar zullen de plantjes ook in de winter beter kunnen overleven door een eventuele isolerende werking? Mvg, Ligera 25 mei 2011 aangepast door Gast Quote
Ligera Geplaatst: 18 mei 2011 Auteur Geplaatst: 18 mei 2011 (aangepast) Hier dan de foto's Vocht door bijvoorbeeld regen kan er makkelijk doorheen, maar verdampt vele malen minder snel. De plantjes hebben het ook vandaag (20-5-2011) erg naar hun zin naar mijn idee... 20 mei 2011 aangepast door Gast Quote
Jorg Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Aardbeien hebben normaal gesproken al niet zoveel moeite om te overwinteren dus met grind als extra bedekking zal dat ook wel lukken. Voor de aardbeienplantjes zelf zie ik op zich geen problemen ten opzichte van de andere methoden. Alleen het grind opruimen elke 3 jaar zie ik toch wel als een nadeel Quote
Ligera Geplaatst: 18 mei 2011 Auteur Geplaatst: 18 mei 2011 Ik denk dat het grind ruimen best wel meevalt als je hier een mooie zeef voor gebruikt.Je kan het grind iig wel keer op keer hergebruiken en het kan niet rotten Ben ook vooral benieuwd naar de opbrengst door het extra vocht vasthouden...Misschien dat ik er nog een zeiltje overheen span?? Goed of slecht idee? En anders een netje die klaar ligt. Quote
Jorg Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Een vogelnet zou ik er zeker over spannen, zodra de aardbeien rood zijn de vogels je voor met 'plukken'.Een zeiltje over het aardbeienbed spannen is niet nodig. Quote
Helly Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Het is wel makkelijk om er zo een netje overheen te spannen. Dan weet je zeker dat er geen vogel bij komt. Quote Good things come in small packages
Ligera Geplaatst: 18 mei 2011 Auteur Geplaatst: 18 mei 2011 Nou heb ik eigenlijk nog een vraagje.. Ik heb een vogelnetje met mazen (gaten) van 6 bij 6 millimeter. Nou vraag ik mij af of het zoemend werkvolk daar tussendoor moet..? Onder glas lijkt me ook lastig voor de beestjes.. Heb ik nou een net met grotere mazen nodig of niet? Quote
Borsalino Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 Zijn cacaodoppen dan geen beter alternatief of argexkorrels? 6mm lijkt me klein, ik gebruik 20 mm en 27 mm Quote
veggieman Geplaatst: 18 mei 2011 Geplaatst: 18 mei 2011 hydro korrel kan ook, heb er mijn potten waar ze in staan mee bedekt en idd droogt vele malen minder snel uit.. Quote
Ligera Geplaatst: 18 mei 2011 Auteur Geplaatst: 18 mei 2011 Zijn idd producten voor een eventueel volgend aardbeienbed.. En ik zal even kijken of ik een ander net kan krijgen ergens.. Quote
Ligera Geplaatst: 19 mei 2011 Auteur Geplaatst: 19 mei 2011 Vandaag de hele dag de volle zon over mijn beien bedje.. Dat moeten ze heerlijk vinden En ook de zoemlingen vonden dit weer geen straf en waren heerlijk aan het werk... Quote
Ligera Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 (aangepast) Rode pijl: Bij deze plantjes worden de meeste uitlopers verwijderd om een kleine maar productieve plant te krijgen/houden.Groene pijl: Bij deze plantjes laat ik de meeste uitlopers zitten om wat forsere planten te krijgen. 20 mei 2011 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2011 Geplaatst: 20 mei 2011 Met uitlopers bedoel je de stekjes die de plant maakt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ligera Geplaatst: 20 mei 2011 Auteur Geplaatst: 20 mei 2011 Nou ben ik een beginner en denk ik dat uitlopers de stekken zijn die de plant zelf maakt, en die als ze niet kunnen wortelen gewoon verder ontwikkelen als deel van de moederplant.Dat er dan dus aardbeien aan komen zegmaar.. Maar vertel het me plz wel als ik het mis heb En nog een vraagje erbij:Kun je uitlopers met de schaar verwijderen of moet je hem geheel "afbreken" van de moederplant? Quote
Ligera Geplaatst: 21 mei 2011 Auteur Geplaatst: 21 mei 2011 Vandaag (21-5-2011) eens wat van deze korrels tussen het grind vermengd.. per plant de goede hoeveelheid verspreid over het wortelbereik.Morgen dan voor het eerst daar water overheen gieten zodat het opgenomen wordt in de aarde tussen de wortels Vandaag (22-5-2011) hebben ze dan lekker water over de mestkorrels gehad.. nu nog wachten op de zon Quote
RvO Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 Nou ben ik een beginner en denk ik dat uitlopers de stekken zijn die de plant zelf maakt, en die als ze niet kunnen wortelen gewoon verder ontwikkelen als deel van de moederplant.Dat er dan dus aardbeien aan komen zegmaar..Ja.Maar aan één uitloper kunnen een heleboel 'stekjes' komen. Als je veel aardbeien wilt eten per uitloper alleen het eerste stekje laten zitten en per plant slechts één of enkele uitlopers laten zitten. Stekjes van de moederplant snijden in de nazomer of het vroege voorjaar. En planten, direct op gewenste plek of in potjes. En nog een vraagje erbij:Kun je uitlopers met de schaar verwijderen of moet je hem geheel "afbreken" van de moederplant?Ik gebruik lieffst een scherp mes, maar een schaar kan ook. Lostrekken doe ik niet meer. Somss trek ik dan de hele plant uuit de grond. Quote
Ligera Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 Ik gebruik lieffst een scherp mes, maar een schaar kan ook. Lostrekken doe ik niet meer. Somss trek ik dan de hele plant uuit de grond. Ik heb vandaag ontdekt dat als je een uitloper afknipt of snijdt je even 2 of 3 dagen moet wachten tot het resterende deel wat aan de moederplant vast zit is uitgedroogd. dan trek je hem zo los zonder de hele moederplant mee te trekken. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2011 Geplaatst: 23 mei 2011 De stekjes willen ergens wortelen, en groeien daarna verder als zelfstandige plantjes. Volgend jaar geven ze dan aardbeien.Je kunt ze het beste nu nog verwijderen, en de planten groter laten worden en vrucht laten dragen dit jaar. Dan heb je lekkere aardbeien, en maken de planten eind van de zomer nieuwe stekjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ligera Geplaatst: 24 mei 2011 Auteur Geplaatst: 24 mei 2011 Bedankt voor alle reacties tot zover al De aardbeitjes zijn bij 1 plantje al lekker in de maak morgen zal ik er even een fototje van maken..Want ik geloof dat iedereen toch liever een plaatje ziet ++ vandaag ook een moisture meter geplaatst. Quote
Ligera Geplaatst: 25 mei 2011 Auteur Geplaatst: 25 mei 2011 De aardbeitjes flink in de maak En de moisture meter.. iemand ervaring met de vochtigheid wat betreft de aardbeien? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 mei 2011 Geplaatst: 26 mei 2011 Je bent er maar druk mee... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Borsalino Geplaatst: 27 mei 2011 Geplaatst: 27 mei 2011 Ligera heb al enkele wel grote-zware en zeer rijpe aardbeien gehad die een indrukpatroon hadden van een harde dikke strohalm, deze verdwijnen wel meteen richting mondje. Hoop dat de scherpe kantjes van je grind dit ook niet gaat geven! Quote
Ligera Geplaatst: 27 mei 2011 Auteur Geplaatst: 27 mei 2011 Hm jah ik zal het even in de gaten houden.. goede tip! dank je Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.