Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb ondertussen een mooie verzameling tomaten en pepers in de kas staan, bij het verplanten (en verspenen) heb ik telkens wat organische mest in korrelvorm bijgedaan.

Maar nu staan de planten in volle grond en vraag ik me af hoe je best bijbemest? (sommige pepers lijken wat bleek te worden)

Gewoon korrels strooien tussen de planten lijkt met niet nuttig, want dat dringt zo toch niet in de grond?

Ik heb een grote zak korrels staan, zou het mogelijk zijn die handjesmaat op te lossen in water en zo in de kas te verdelen?

Patrick

Geplaatst:

ik geef vloeibare meststof voor tomaten (geef dit ook aan paprika's/aubergines/komkommers/courgettes/... , vooraf te mengen met het gietwater. Weet niet of ik hier merken mag noemen maar het begint met D en eindigt op C M .

Geplaatst:
Weet niet of ik hier merken mag noemen maar het begint met D en eindigt op C M .

Dries, zit ge soms op SeniorenNet.be????

Daar mocht ge geen merken noemen totdat we eens een goede discussie hadden met de grote baas en hij zijn eigen regeltjes niet meer kon verdedigen. Ben blij dat ik er geen mentor meer ben.

@ Perk, ik zou ze wat patentkali geven, goed voor de bladvorming en nog het een en ander.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Wat een gedoe als je geen merken of namen mag noemen.

Ik heb de beide meststoffen op aanraden van Willy gehaald en ben benieuwd naar de verbeteringen.

Geplaatst:

wel, mijn vraag was ... waarom vloeibare meststoffen kopen als ik zelf iets kan oplossen (dat ik al heb in grote hoeveelheden).

Willy,

patentkali, dat is toch ook in korrelvorm of is dat poeder? Lost dat dan gewoon op als je watergeeft op de grond?

Patrick

Geplaatst:

Dat is in korrelvorm en redelijk hard, lost niet snel op.

Beste is strooien en inharken, dan blijft het altijd vochtig in de grond en lost traag maar gestadig op.

Oplossen in water om dan te begieten heb ik geprobeerd, doe ik niet meer, duurt te lang naar mijn goesting.

Mijn netelgier begint te stinken, dit weekend eens aanlengen en de tomaten ermee gieten, niet tegen de wortels, wat verder af, 20 cm ongeveer, dan krijgen ze niet alles ineens en verbranden ze niet.

Geplaatst:

>Beste is strooien en inharken, dan blijft het altijd vochtig in de grond en lost traag maar gestadig op.

de grond in de serre is een mengeling van de tuingrond hier (zand-leem) en een hele -hele- hoop compost dat ik gekocht heb.

De tuingrond is hier altijd heel snel uitgedroogd en is dan beenhard bovenaan. In de serre is die mix iets beter maar nog steeds hard en je ziet de grond scheurtjes maken als het droger is.

Voor de siertuin lossen we dan op met boomschors te gebruiken.

Dus ik vrees dat losjes inharken niet gaat helpen, want het toplaagje van de bodem is droog en hard.

Daarom dacht ik het op te lossen in water.

>Oplossen in water om dan te begieten heb ik geprobeerd, doe ik niet meer, duurt te lang naar mijn goesting.

ik heb vorig jaar even een klein experiment gedaan met organische mestkorrels op te lossen, maar helemaal oplossen doet het niet en stinken wel heel veel.

Patrick

Geplaatst:

ik gebruik enkel compost, en veel dus. als het een koude kas is dan kan dat geel worden ook van de kou komen. de overgang van warme opkweek naar de koude kas kan best schokkend zijn, vooral koude nachten zijn schokkend. gebeurt bij mij met mijn komkommers in het begin. zodra het echt warm wordt verdwijnt het.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Smeerwortel kan je van mij krijgen, als ge ooit naar de kust gaat passeert ge hier zo ongeveer. Netels groeien toch overal? Zie maar in de bermen, bosranden en zo.

Geplaatst:

de planten staan al een tijdje in de serre, dus een overgang is er recent niet meer geweest. En voor 's nachts staat er een vuurtje ook.

ik zal eens nadenken over die gier, maar van wat ik gelezen heb is dat geen welriekende zaak.

Patrick

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Ik heb ondertussen een mooie verzameling tomaten en pepers in de kas staan, bij het verplanten (en verspenen) heb ik telkens wat organische mest in korrelvorm bijgedaan.

Maar nu staan de planten in volle grond en vraag ik me af hoe je best bijbemest? (sommige pepers lijken wat bleek te worden)

Gewoon korrels strooien tussen de planten lijkt met niet nuttig, want dat dringt zo toch niet in de grond?

Ik heb een grote zak korrels staan, zou het mogelijk zijn die handjesmaat op te lossen in water en zo in de kas te verdelen?

Patrick

beste Patrick,

duidelijk is dat oplossen van korrels niet goed gaat.

Als je niet aan brandnetels, heermoes/paardenstaart (op droge grond) en smeerwortel (langs sloten en vaarten) - (verhouding: 1-2-3) kunt komen dan is DCM vloeibaar (NPK 5-6-7, 800ml, € 6,95) prima voor tomaten, komkommers, paprika, pepers, aardbeien en potplanten met veel bloemen. Intratuin heeft vloeibare terrasplantenvoeding, eigen merk, NPK 2,5-1-4,5, 1L, € 6,49. voldoet ook prima.

en: tomaten zijn dol op compost van (gezonde) tomaten!

Ze kunnen 5 jaar op dezelfde plek staan. daarna grond 30cm diep vernieuwen.

Water geven: direct bij stam geeft snel rot. Ik heb stukken plastic regenpijp, 70/80cm, onderkant aan een kant gaatjes geboord, oppervlak 10 x 10 cm. Vervolgens in de grond gegraven vlak bij plantgat. Water geven gaat prima, sijpelt langzaam in de grond en voorkomt rot en onkruidgroei.

Probleemoplossing scheurende grond: meng ruim rivierzand en compost door de toplaag en doe dat paar jaar achtereen. Denk er aan: het meeste geleverde zand is "strandzand" en dat is te zout en laat zich heel slecht, blijvend, door de grond mengen (komt boven drijven). Cementfabrieken hebben veel rivierzand.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...