single_farmer Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 Ik heb sinds 3 jaar een moestuintje, met een klein plastieken 'serretje' van 2 op 2.5. Elk jaar probeer ik iets nieuws. Dit jaar zijn dat de komkommers. 1 plantje gekocht in de winkel en in de serre gezet. In de winkel viel mij wel meteen op dat er op de stengel onder de kiembladeren 4 a 5 witte stippen stonden. Ik vermoedde dat dit wortels gingen worden als ik de plant diep genoeg in de grond plaatste (tot aan de kiemblaadjes). Sinds 2 dagen gaan er meer en meer bladeren van mijn komkommerplant hangen. ze lijken af te sterven, worden helemaal slap en geel. Ik zie nergens tekenen eender welk kruipend of vliegen insect, en ook nergens geen schimmelpluis of witte stippen. Ik ben nu een beetje aan het zoeken geweest en kwam op onderstaande link de verwelkingsziekte tegen. http://www.plantaardig.com/groenteninfo/komkommer_ziekten.htm#Fusarium-verwelkingsziekte%20%28Fusarium%20oxysporum%20L%20sp.%20melonis%29%20%28meloen%29 Ik vermoed dat de witte stippen op de stengel van de plant dus geen wortelaanzet was, maar misschien de 'gommen' of schimmels waarvan ze spreken bij deze ziekte.Zou dit kunnen op zo'n jonge plant (+/- 40cm groot) pas geplant, en zijn er nog mensen die dit al eens gehad hebben. Zo ja, wat kan ik hier aan doen? Bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 linkje of misschien linkje2 maar heb je ook een fotootje van dichtbij misschien? het zou ook nog teveel water/te weinig warmte kunnen zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Te diep geplant/te vochtig vermoed ik ook. Fotootje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts