Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Geen bloesem in mijn perenbomen

Maarten

Recommended Posts

Ik heb in het vroege voorjaar van 2014 2 perenbomen gepoot. Het zijn halfstam, soort Gieser Wildeman. In 2014 geen bloesem gehad en dit jaar tot op heden ook geen bloesem. Ze staan mooi in het blad, geen insecten of andere dingen te ontdekken. Iemand enig idee waarom er geen bloesem komt?

Omdat het normaal is dat een peer/appel pas vanaf een 5 jaar (wat afhankelijk van ras, onderstam e.d. kan het ook langer duren ) gaat bloeien en vruchten dragen. Hoe groot/oud zijn je boompjes toen je ze kocht? Waarschijnlijk een jaar of 2 a 3. Dus niet abnormaal als ze pas in 2016 of 2017 dragen. Nu moeten ze groeien, sterk worden, de basis gesnoeid worden om later goed te kunnen dragen. Over het algemeen wordt zelfs aanbevolen om van te jonge/kleine bomen de eerste vruchten zelfs te verwijderen om deze reden.

Het bovenstaande geldt voor geente bomen. Zonder te enten, zou het nog een jaar of wat langer kunnen duren voordat ze gaan bloeien.

Waarom dat zo is....? Dat zat ik me zelf de laatste tijd af te vragen....... Dus misschien dat iemand dat weet hier?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb een aantal appelboompjes van dezelfde leverancier(de Batterijen) die wel in het 2de jaar vrucht droegen. Vandaar mijn vraag. Zal dit jaar gewoon mijn stoofperen moeten kopen.....

Zie het zo ze doen het goed nu! Dat is ook goed voor het gestel van de boom.

Er zijn rassen zoals saint remy die dragen vlotter. Daarbij is jet waarschijnlijk dat ze op peer geënt zijn dan duurt het langer

Ik heb ook de rassen pondspeer en roem van Altena die doen er ook langer over.

Voor de appels geld het anders als die op een van de M onderstammen staan zijn ze vlotter.