JannyH Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Zoals jullie weten heb ik mijn tomatenplanten in bouwemmers staan in een foliekas. Meerdere soorten. Ze gaan als een trein! Ik verzorg ze goed, dief trouw en bind ze netjes op. Van de onderkant haal ik bladeren weg en ook wat blad om er nog te kunnen lopen. Mijn vraag nu is hoeveel vruchten (trossen) kan een zo'n plant aan? Want de trostomaten hebben wel trossen van 14, 16 tot 18 tomaten en wel 7 trossen in een plant van 1.80 m. Sommige tomaten zijn al groter dan een ei, ook de romatomaten. Kan ie dat wel " dragen"? Ik weet niet best hoe dit verder moet? Raad is erg welkom! GrJanny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leendertk Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 De vraag is niet hoeveel Tomaten er aan een plant/tros mogen, dat is onbeperkt, maar hoeveel kan de plant dragen.Dit heb je zelf in de hand, door te zorgen dat de planten goed ondersteund zijn en goed aangebonden blijven hoeft er niet gesnoeid te worden. Zelf teel ik Tomaten aan een koord,dat laat ik na de oogst van de trossen iedere keer weer een stuk zakken en de kale stengel rol ik op de grond rond de plant.Vorige jaar bij het opruimen in de kas in november had ik er planten bij de een opgerolde stengel maten van meer dan vijf meter.De hoeveelheid Tomaten heb ik niet bijgehouden maar dat waren emmers vol. Quote Het wisselen van de seizoenen doet mij telkens weer verwonderen over het leven, de spanningen en verwachtingen in en om mijn tuin.Bloem, boom, struik, dier, vogel, reptiel, insect, vis, vormen samen met de mens onze natuur en daar wordt ik gelukkig van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 6, 2015 Share Posted July 6, 2015 Nog een aanvulling: In de kas kun je tot ca. 2e a 3e week van augustus nog bloemen laten bevruchten, met een goede kans dat ze nog rijp worden voor het najaar. Als je de ruimte hebt en je kunt ze tot die tijd stevig en gezond houden...laat maar gaan. De bloemen die daarna nog komen of moeten bevruchten zullen zeer waarschijnlijk toch niets meer opleveren (kleine tomaatjes rijpen door de bank genomen wel wat sneller dan grote) en kun je daarna beter verwijderen (toppen). Voor buitentomaten (best onder een afdak of zo) kun je eind juli als sluitingsdatum voor nieuwe bloemen aanhouden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Kerstomaten mogen grote trossen hebben.Bij trostomaten laat ik er normaal 6-7-8 hangen. (dan worden tomaten iets groter)Bij grotere tomaten gaat het van 4-3-2-1 tomaat per tros. In de kas top alleen vleestomaten en tomaten die tegen het dak groeien. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 7, 2015 Share Posted July 7, 2015 Zoveel soorten (maten, groeivormen, trosvormen, wijze van ontwikkelen van de trossen) dat een algemene regel moeilijk te geven is. Er zijn (grote) vleestomaten waarvan 2 of 3 per tros een prima resultaat is. Er zijn ook soorten die trossen van 250 stuks kunnen maken. Ik zou per ras kijken....hoe groeit dat ras en wat zijn de kenmerken? "kerstomaat" zegt op zich weinig over de groeivorm, het is geen echte groep...eigenlijk net meer dan "een tomaat met ongeveer de grootte van een kersje". Die bestaan met (vele) trosjes van 10 a 12 of (minder) trosjes van heel veel, als enorme plant of als klein struikje...met lange trossen...of met brede trossen......sommige rijpen alle min of meer tegelijk, terwijl andere in de tros steeds enkele tegelijk laat rijpen..... Dunnen is alleen nodig als ze elkaar echt in de weg hangen, de tomaten daardoor beschadigen of ziek worden of de plant (die zou meestal gauw omvallen, dus een stok of draagconstructie is meestal nodig) kan dragen. De kunst is en blijft om in een beperkte tijd van deze vaste plant (!), in ons klimaat dat er eigenlijk niet geschikt voor is, een behoorlijke oogst te krijgen. Wat vuistregels kunnen daarbij helpen, maar de eigenheid van elke soort kan toch weer anders zijn, dus zelf waarnemen en je planten leren kennen is zeker een hulpmiddel hier. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts