cedricm Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Hallo, ik ben hier nieuw op het forum en eigenlijk ook een beginner moestuinier. In maart toen ik mijn tomatenplanten en kerstomaten zelf zette, hadden we een beetje te veel planten waardoor ik er ook heel wat buiten had gezet. Vorige week donderdag heb ik met bordeauxse pap mijn tomaten gesproeid zowel in de serre als buiten (op de doos stond er ook dat het werkte tegen de tomatenplaag). Nu ik naar mijn onderste bladeren kijk op mijn tomatenplant zien ze er toch heel raar uit (bleke bladeren met bruine stippen). Er staan een 10 tal kerstomaten buiten waarvan er een 5tal dit probleem vertonen. De bovenste bladeren zien er gezond uit, daarjuist heb ik daarom de onderste bladeren afgeknipt en direct in de vuilnisemmer gesmeten. Nu ben ik heel bang dat mijn tomaten de tomatenplaag hebben... Nochtans een goede week geleden gesproeid met bordeauxse pap. Gelukkig dat de tomatenplanten in de serre er wel heel gezond uitzien en dit probleem dus niet vertonen. Een tweede probleempje dat ik ook ervaar met mijn tomaten buiten is dat sommige bladeren paars verkleuren (nochtans om de twee weken geef ik brandnetelgier) Of moet ik nog iets anders supplementair geven aan mijn tomatenplanten? Alvast bedankt voor jullie hulp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Ziet er niet uit als de aardappelziekte vind ik. Ik denk dat beide problemen door een voedingstekort komen. Je moet ze wel bijmesten. Brandnetelgier is vooral stikstof, dus te eenzijdig. Zie hier voorbeelden van tekorten; http://5e.plantphys.net/article.php?id=289 De vlekken zouden ook nog iets anders kunnen zijn, maar wat precies weet ik dan weer niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cedricm Posted June 28, 2015 Author Share Posted June 28, 2015 ok dank u wel voor het antwoord, zou gewone meststof dan goed zijn (korrelmeststof)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pongo Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Ik doe een handvol gedroogde koemest in een fles water ,en geef dat aan de planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted June 28, 2015 Share Posted June 28, 2015 Lijkt op voedingstekort, vloeibare tomatenmeststof werk iets sneller, bv http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim-tuinieren/producten/aveve-vloeibare-meststof-voor-tomaten De plaag oftewel phytophtora infestans treedt op bij langdurig nat weer. Precies het omgekeerde van wat we nu hebben. Zou me daar voorlopig dus geen zorgen om maken.. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts