Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Toch maar eens voorstellen


Gerardw

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

na een weekje geleden te hebben geregistreerd en een beetje mee te lezen, toch maar eens voorstellen. Ik ben Gerard, en ben met mijn vriendin net (vorig jaar midden zomer) verhuisd naar het buitengebied, en een weilandje is nu deels ingericht als moestuin. (stuk van ongeveer 13-15 bij 6-7 m, niet helemaal recht). We hebben oude compost van de vorige eigenaar en paardenmest van buren in (laten) frezen en onder ploegen. Na levering van de zaadjes heel veel in huis uitgezaaid (en met sommig spul veel te lang gewacht uit te planten). We zijn dit jaar begonnen, dus nog veel van dat vervelende knoopgras dat toch niet overal goed is ondergespit. Maar al met al, is zo'n uurtje schoffelen en onkruid trekken best wel ontspannend na een dag op kantoor.

 

_MG_2248.jpg

 

Vooraan de groenten (waaronder broccoli, bloemkool, pastinaak, tuinbonen, stokslabonen, radijs, rode biet, suikermais, prei, lente-ui, sjalotten). In de koude bakken (zelf gemaakt van een gratis raam en wat betonplex) staan opgroeiende tomaten en paprika planten (uit te harden) en groeit de gezaaide rabarber op. Achteraan staan frambozen, rode, zwarte en kruisbessen en asperges (groene teelt). En aardbeien natuurlijk.... Vreemd genoeg zijn de beide (doornloze) bramen doodgegaan.

 

ik had alles uitgeplant op 9 bedjes van 1.20 ongeveer breed, maar al met al hebben we nu nog 1,5 meter in 1 bed over... dus er is kans dat ik deze winter nog een bedje of zo erbij maak...

 

de tomaten en paprika staan / komen in groeizakken langs de zuidkant van de schuur

 

_MG_2247.jpg

 

Daarnaast is elders in de tuin een kruidentuintje (waarbij de kruiden deels waren verhuisd van het vorige huis. Vooral de salie zag er heel zielig uit na de winter, maar heeft zich goed hersteld; niet dat dit nu vaak in onze recepten voorkomt, maar toch....

 

_MG_2245.jpg

 

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Gerard. Je tuin ziet er inderdaad lekker uit... lekker relaxen in de velden....

 

Wat bedoel je met knoopgras?? Hetzelfde als de 'kweek'?? De moet je dus niet omspitten, maar met wortel en al verwijderen. Dat is dat stugge gras, met een lange, spierwitte dikke wortelstengel. Als je daar iets van laat zitten onder de grond, loopt het net zo vrolijk weer uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Ik bedoel inderdaad kweek. Het stuk is op een grasveld aangelegd. het meest is redelijk diep onder. Alleen aan de randen komt het boven. Wat nu nog bovenkomt van het spul probeer ik zoveel mogelijk met een klein vorkje uit te gaven en te verwijdere..... Komt inderdaad steeds wel terug (maar al wat minder dan het was). als het meest weer leeg is, zal ik met een spitvork eens aan de gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Ik bedoel inderdaad kweek. Het stuk is op een grasveld aangelegd. het meest is redelijk diep onder. Alleen aan de randen komt het boven. Wat nu nog bovenkomt van het spul probeer ik zoveel mogelijk met een klein vorkje uit te gaven en te verwijdere..... Komt inderdaad steeds wel terug (maar al wat minder dan het was). als het meest weer leeg is, zal ik met een spitvork eens aan de gang.

 

 

Jaaaaaaaaaaaaaa.... dat spul houd je wel aan de slag, net als de akkerwinde en nog wat soortgelijke vriendjes... ik heb wat uurtjes wortelen gevlooid...

 

Ik heb ondertussen gemerkt dat als je stug volhoudt, dat de nakomende sprieten steeds zwakker gaan worden, en steeds makkelijker te verwijderen, want die wortelgestellen zijn natuurlijk verbroken.

Spitvork is wel handig bij dit werk... de kluiten lekker op en neer woppen, totdat de wortelstengels aan de tanden van de vork blijven hangen... wel doen bij droog weer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...