Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een buurvrouw van me bij de moestuinen steekt steeds lachend het vingertje op: Nee.. het eerste vruchtje bewaren...

En dan in de context van: Oe...straks heb ik mijn eerste paprika/tomaat/...(vul maar in)... ik zit met ongeduld natuurlijk te wachten.

Haar verhaal is dat het eerste vruchtje de meeste voeding en rijping krijgt. Voor de zaadwinning het beste.

Doen jullie dat ook? In de praktijk kies je natuurlijk een of twee plantjes hiervoor, en hoef je dat niet te doen voor het complete arsenaal van je planten. Tot nu toe (maar ik ben beginner) heb ik dit alleen bij haar gehoord. Maar zij is opgegroeid met veel kweekervaring.

Posted

Zit zoveel zaad in dat je beide kunt doen eten en zaad bewaren, maar heb nooit van eerste vrucht speciaal voor zaad gehoord, lijkt

mij niet speciaal waar eigenlijk.

Players only love you when they're playing.

Posted

Gewoon rijp is voldoende bij tomaat en paprika overrijp hoeft in mijn ogen niet voor deze twee soorten om goed zaad te winnen, kiemen hier 100%

bij normaal gewoon eetbare rijpte.

Players only love you when they're playing.