Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

het eerste vruchtje: zaden terugwinnen


jasmin

Aanbevolen berichten

Een buurvrouw van me bij de moestuinen steekt steeds lachend het vingertje op: Nee.. het eerste vruchtje bewaren...

En dan in de context van: Oe...straks heb ik mijn eerste paprika/tomaat/...(vul maar in)... ik zit met ongeduld natuurlijk te wachten.

 

Haar verhaal is dat het eerste vruchtje de meeste voeding en rijping krijgt. Voor de zaadwinning het beste.

 

Doen jullie dat ook? In de praktijk kies je natuurlijk een of twee plantjes hiervoor, en hoef je dat niet te doen voor het complete arsenaal van je planten. Tot nu toe (maar ik ben beginner) heb ik dit alleen bij haar gehoord. Maar zij is opgegroeid met veel kweekervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon rijp is voldoende bij tomaat en paprika overrijp hoeft in mijn ogen niet voor deze twee soorten om goed zaad te winnen, kiemen hier 100%

bij normaal gewoon eetbare rijpte.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij courgette lijkt me dat inderdaad een handigere volgorde. Bij de paprika's ga ik er 1 aanwijzen, krijgt een strikje, en de rest lekker voor de snoei.

En ach, van de meeste planten heb ik nog steeds wat zaad achter de hand. Ik heb geen stress met zaden terugwinnen. Toch is het een leuk deel van de hobby.. kijken of het lukt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...