Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Golden everest zomer/herstframboos


Gerardus

Aanbevolen berichten

Hallo,

We hebben een golden everest . Dit is een lekkere gele framboos. Deze plant staat (overal?) te boek als zomerframboos.

De plant geeft echter op de nieuwe scheuten van dit jaar vele vruchten. Hij gedraagt zich dus(ook?) als een herfstframboos. Nu is de vraag: is het niet gewoon een herstframboos, met een 2de dracht volgende zomer. Of moet ik het niet zo zien. Voor het snoeien is het wel handig om het goed te doen.

Mvg,

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is juist het "probleem". De frambozen van juli komen op het oude hout van verleden jaar zoals zomer framboos. De vruchten van nu augustus en september komen op het nieuwe hout van dit jaar zoals een herfst framboos. Sommige herfst frambozen geven in juli weer vruchten als je de stengels laat staan s'winters. Maar het zijn dan wel herfstframbozen en niet zoals bv in de link zomerframbozen.

Maar hoe dan ook ; ze zijn erg lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is juist het "probleem". De frambozen van juli komen op het oude hout van verleden jaar zoals zomer framboos. De vruchten van nu augustus en september komen op het nieuwe hout van dit jaar zoals een herfst framboos. Sommige herfst frambozen geven in juli weer vruchten als je de stengels laat staan s'winters. Maar het zijn dan wel herfstframbozen en niet zoals bv in de link zomerframbozen.

Maar hoe dan ook ; ze zijn erg lekker

 

Dag Gerardus, grappig dat je hierover begint, ik heb dit ras ook en heb de vraag ook een keer in mezelf gesteld.

Ik pluk nu van de takken die dit jaar gegroeid zijn, kortom: herfst framboos.

 

Wanneer je de takken snoeit net onder het stuk wat nu nog vruchten draagt, krijg je daar komend voorjaar de tweede pluk op deze takken.

 

Het is in mijn optiek ook zeker geen gewone zomer framboos, maar een herfst framboos.

 

Dan over de smaak: die is zeker wel lekker, maar groot nadeel vind ik dat de vruchten heel snel in kwaliteit afnemen, ook aan de struik, vaak plukken op het juiste moment is het advies, en bewaren moet je ook niet doen, deze zijn echt voor directe consumptie.

 

Ik vind overigens de smaak van Fallgold, een échte herst framboos, nog lekkerder! (wat zoeter)

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...