Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Inmaken courgettensoep, en spagettisaus mislukt


Gimly

Aanbevolen berichten

heel netjes en schoon werken, alles goed steriliseren vooraf, maarja, dat deed je al toch?

 

wij wecken soep etc liever in weckpotten met rubber ringen, die gaan na vullen gesloten in de oven op 100 graden linkje voor weckpotten of in de snelkookpan op 120 graden. Jam en chutney's etc. gaan wel in schroefpotten

 

wat ook wel wil helpen als het dan toch misgaat ook achteraf de complete pot met deksel los er op nog even in de oven op 100 graden en bij het uithalen vastdraaien

 

en als het dan toch misgaat 15 minuutjes in de snelkookpan linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het nuttige antwoord. Inderdaad ik heb erg netjes gewerkt, maar het rare is dat alle pottrn goed gesloten waren( ingeklikt) maar na 3 a 4 weken pas losgekomen zijn! Zou de reden zijn dat ik geen pressure pan heb? Ik ben al volop aant zoeken voor zo een presto cooker,ik heb nu een grote weck pot, volledig elektrisch, maar zou graag beteide gerechten beginnen wecken, vb balletjes id tomatensaus, vol au vent enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze pas na die 3 weken loskwamen is er inderdaad iets gaan gisten of zaten er nog bacteriën in de pot

soep en vlees etc zijn wel gevoeliger voor een foutje dan iets zurigs als tomaat, appel, rabarber

 

in de snelkookpan wordt het heter vandaar de tip, de potten moeten wel wat minder gevuld worden (laat dan 3 cm over) want als je de pan (gesloten) langzaam laat afkoelen blupt er wel wat vocht/inhoud tussen de rubber ringen door naar buiten; dat kan trouwens geen kwaad voor het bewaren.

 

toch doen de meeste ervaren weckers het hier in een gewone weckpan op 100 graden, dus waarom het bij jou mislukt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad nog maar een starter, de weckpot had ik saam met mijn moeder gekocht, zij weckte voor ons mee, jammer genoeg is zij overleden, en nu wil ik verder doen. De potten zijn allemaal nieuw gekocht, ik heb ze eerst afgewassen, dan in de oven op 100° gedurende 30 min. steriel gemaakt, bij het inbrengen vd soep en saus een trechter gebruikt, de randen proper gehouden, na het wecken ze uit de ketel genomen, dan langzaam laten afkoelen.....en ik heb ze 40 min. op 95° in de weckketel gedaan, volgende lading ga ik 70 min op 100° laten wecken! Messchien lukt het dan wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila, gisteren een nieuwe lading spagetthisaus geweckt. Ik had ook nog stoofvlees over, en heb deze meteen meegeweckt, op hoop van zegen deze keer! Ik heb nu de gewone weckpotten gebruikt ipv de quatro stagione potten met schroefdeksel! Deze kwamen na 3 a 4 weken los, nochtans waren ze allemaal mooi ingeklikt na het wecken! Nu heb ik alles 90 min op 100° laten wecken!!1441874523057-42112712955151441874586.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier dezelfde methode als Stan. vlees kan makkelijk later toegevoegd worden (of niet voor een vega maaltijd).

 

vorig jaar was er 1 potje open gegaan. waarschijnlijk omdat de rand niet goed schoon was, ik had toen nog geen goede trechter. Dit jaar lijkt alles prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...