Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Haha, tuurlijk... ík heb weer een dure smaak...

Persica en Bart bedankt voor alle info via pb!

Prunus Wavit 5 x 3,75 = 18,75

Malus Sylvestris 5 x 0,75 = 3,75

Ik gok er nu op dat er van de 5 geënte onderstammen er in ieder geval ééntje het moet overleven... Is dat een beetje reëel geschat?

Geplaatst:

Dag Erny,

Ik ben zelf vorig jaar met enten begonnen.

Had 5 appels en 3 peren, en daarvan heb ik nu 5 appel boompjes en 2 peren boompjes (in wording).

Kortom, het gaat best heel goed, mits in de juiste periode gedaan.

De mislukte peer heb ik ook wel een verklaring voor: onderstam en enthout pastte niet optimaal op elkaar, maar had niets anders.

En daarbij: mislukt een ent, dan zet je die gewoon in de grond om het volgend jaar nog eens te proberen, kan je met een beetje geluk ook nog wat uitlopers stekken.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Geplaatst:

Japie101

Bij peer heb je soms ook gewoon meer uitval bij de onderstammen. Bij de appels gebeurt het zelden. Maar bij walnoten weer veelvuldig.

Wou je ool wat mee bestellen maak van de week de stand op.

Geplaatst:

Hi Bart,

Ik wil ook wel wat bestellen, maar moet even kijken en bespreken (dan bestel ik ook voor iemand anders).

Echter, is het niet wat te vroeg om nu al de balans op te maken, immers, het duurt nog wel een tijdje voordat ik ga enten, wanneer verwacht je dan te leveren?

Wellicht een idee om even de tussenstand die jij hebt straks hier te posten, dan kan ik even kijken waar je het minimum sowieso niet haalt, en waar wel?

Ik denk zelf in ieder geval aan Pyrodwarf en MM111 en een Prunus onderstam.

Geplaatst:

Dag Bart,

Ik zou graag het volgende bestellen:

Malus sylvestris. €0,75 5x

Pyrus communis. €0,75 5x

Pyrus c. 'Pyrodwarf' €1,70 5x

Malus d. 'M 27'. €1,25 5x

Prunus dom. insititia 'St Julien A' 1,25 5x

Prunus 'VVA-1'. €1,70 5x

Alvast bedankt.

Groet,

Jan

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb niet zozeer een bestel vraag maar meer een vraag of mensen ook meer info hebben/ weten over

prunus wangenheim

prunus Ackermann

Als onderstam

Ik zoek vooral info over opbrengst, hoogte van de boom en vruchtgrootte. Kom veel tegen maar tis net weer ietsje anders iedere keer....

[*]

Geplaatst:
prunus wangenheim

Die ken ik een beetje

Volgens sommige bronnen, dat is vegetatief vermeerderde onderstammen die zelf niet slechte kwetsen geven. Wel vergelijkbaar met St. Jullian A, iets minder groeikrachtig, iets beter verenigbaar me pruimen en andere steenvruchten. Wel erg moeilijk te vermeerderen. Ik heb van vorige seizoen st of 10 van deze onderstammen, eentje lat ik groeien tot gewone pruim. Volgende (en meer - het jaar daarna) jaar zou ik iets meer kunnen zeggen.

Iets meer info (in Duits)

http://www.veredeln.info/unterlagen/pflaumenunterlagen/

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mensen

Heb nog geen onderstammen door het zachte weer ze moeten wat vorst hebben zegt de onderstamkweeker Zodra ik alles heb verstuur ik het en meld ik dat ook direct.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
geen onderstammen door het zachte weer ze moeten wat vorst hebben

Volgens mij is het nu dé ideale tijd om nog bomen en onderstammetjes te rooien en/of te planten, ik snap echt niet waarom men moet wachten tot onderstammen wat vorst gehad moeten hebben,... ik doe dit nooit, kan iemand mij dit uitleggen?

Nee, ik heb niets besteld, maar ben wel heel benieuwd, naar het hoe en waarom?

Geplaatst:

Of het logisch is? In ieder geval las ik onlangs op een site van een hele grote onderstammenteler dat ook daar gewacht werd met rooien van onderstammen omdat de sapstroom in de plant volledig stil moet staan. Ik kan me voorstellen dat enkele nachtvorsen dit bewerkstelligen. Kijk ik naar de struiken en bomen in mijn tuin, dan zie ik op veel plaatsen nog leven: bessen die groene knoppen maken, aardbeien die bloeien, knoppen aan perenboom die toch al wat zwellen. En in mijn koude kasje lopen overwinterende zaailingen en stekken soms al uit met groene bladeren.

Het is als met zoveel dingen....net iets minder "precies" lukt het ook wel. En als liefhebber neem ik daar vaak genoegen mee. Een appel met een plekje uit eigen tuin eet ik lekker op. Maar voor een fruitteler is die "onverkoopbaar". Zaai ik 100 slazaadjes en er komen er 50 op, dan kan ik vooruit...zit ik niet heel erg mee. Een tuinder wil 100 slaplantjes! Ik kan me voorstellen dat een bedrijf dat tienduizenden onderstammen teelt en levert het als een kwaliteitskenmerk ziet dat de geleverde onderstammen zeker in rust zijn......daar wordt anders mee omgegaan en anders gekeken dan wij als liefhebbers met onze paar boompjes doen.

Edit: Ik ben heel blij dat Bart dit regelt, omdat ik anders niet weet hoe ik aan die onderstammen kan geraken. Dat ze wat later komen....geen punt voor mij...ga toch zeker niet voor maart enten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Op een mooie dag ná een periode met vorst, zonnig én droog in dec/jan heb ik de enttakken geoogst. Dat was dus zaterdag.

Nu moet ik ze nog in geschikte stukjes knippen zodat ze in de koelkast passen.

Dit was, na het bestellen van de onderstammen bij Bart, stap twee in het ent avontuur.

Zullen we voor het daadwerkelijk enten en de onderlinge ervaringen en opgedane kennis een apart topic openen? Kunnen we elkaar helpen en het proces bij elkaar volgen.

Willen degenen die enttakken van mij krijgen mij daar nog weer en pb over sturen dan kunnen we overleggen hoe ik ze ga opsturen en waarheen. (Anders moet ik diep in het postvak gaan wroeten...)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ook ik heb via bart wat onderstammen besteld.

Erg mooi materiaal, en veel bijzonder ent-hout

Maar ook veel tips en mooie foto's van bart gekregen!

De eerste boompjes beginnen uit te lopen. En ik heb er maar een erg uitgebreid stap voor stap topic van gemaakt.

https://www.moestuinforum.nl/uitgebreid-stap-voor-stap-enten-van-fruit-bomen-met-dank-aan-bart646-t19903.html

Nog heel erg bedankt Bart!

Ik moet nog een paar passiebloemen enten, en de rabarber delen. Maar rond mei zullen we well even contact hebben. Als ik het je dan geef, kan alles direct naar buiten en hoeft je het niet binnen te zetten

groeten

oscar

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...