Geplaatst: 18 september 20159 j Deze week wilde ik mijn net geoogste spinazie eten. Die bleek alleen niet te eten. Heel zuur. Plantjes zagen er ook wat lichtgroen uit. Ik snap er niks van. Ik heb dit voorjaar heerlijke spinazie van dat stuk land gegeten. Nu bedacht ik mij dat de lokale zwerfkat (die door mijn buurman wordt bijgevoerd) regelmatig in mijn tuintje ligt. Tot mijn grote ergernis, want hij plet daarmee ook de jonge plantjes. Maar zou het kunnen dat zijn kattenpis mijn spinazie zuur heeft gemaakt?? En wie weet nog een echt goed werkende tip tegen deze ongewenste bezoeker?
Geplaatst: 18 september 20159 j geen idee of kattenpis dat effect heeft op spinazie. meestal graven katten, dat zou je kunnen zien. tips tegen ongewenste bezoekers; je tuin afzetten zodat ze niet meer in je tuin kunnen komen. niet de makkelijkste en mooiste oplossing maar wel het meest effectief. om te voorkomen dat de kat tussen je plantjes zijn behoefte gaat doen kan je ook een alternatieve kattenbak aanbieden, bijvoorbeeld gevuld met witzand. dan is het wel zaak deze schoon te houden.
Geplaatst: 18 september 20159 j Lijkt me heel ver gezocht. Een poes graaft een (1) kuiltje en plast daarin. Een kater sproeit achteruit tegen een obstakel. Ze doen het ook wel andersom, maar het lijkt me sterk dat uitgerekend jouw hele rij spinazie ondergepist is. Bovendien denk ik dat je plantjes dan dood gaan, zoals je ook ziet als honden op het gazon geplast hebben. Maar misschien zoek je een stok om de hond - pardon: kat - te slaan? Of die buurman? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 september 20159 j Van een recente kattenplas is de plant nog niet meteen dood. Je zegt dat de spinazie gelig is en zuur, dat kán door kattenpis komen, maar hoeft niet. Een kuil graven om in te plassen heb ik katten nog nooit zien doen en, zeker in mijn vorige tuin, ik heb heel veel kattenoverlast gehad. Het enige dat helpt tegen katten is inderdaad om je tuin zo af te zetten dat de kat er niet meer in kan. Ik had doornstruiken, veel bodembedekkende planten (dan is het minder makkelijk om te poepen en plassen in de tuin) en daar waar dat niet kon satéprikkers in de grond. Dat was dan wel een siertuin. Nu heb ik veel minder last van katten, dus hoef ik die maatregelen niet meer te nemen. Je zou ook planten onder tunnels kunnen kweken, daar kan de kat dan ook niet zo snel op plassen.
Geplaatst: 18 september 20159 j Heb je die spinazie op hetzelfde stuk gezaaid als de eerste lading? Dan had je tweede lading misschien te weinig stikstof over - dat geeft geel blad. Onze katten graven, tussen haakjes, wel een putje om te plassen. Sproeien is eerder iets dat je bij ongesneden katers ziet. Losse, op die van katten gelijkende uitwerpselen op de grond kunnen ook van steenmarters zijn. Die hadden we vorig jaar onder het dak en we dachten eerst dat onze katten vuile manieren kregen, maar wat we vonden kwam dus niet van hen.
Geplaatst: 18 september 20159 j Wat Claudia zegt lijkt mij ook. Spinazie zijn stikstof - vreters. Zonder voldoende voeding krijg je ielig en geel blad.
Geplaatst: 18 september 20159 j Auteur Als ik het zo lees zal onderbemesting waarschijnlijker zijn dan kattenpis. En ook makkelijker op te lossen denk ik, want van die kat kom ik toch niet af Door die zure smaak dacht ik aan zure grond en zal ik het dus met kalk gaan proberen. Stikstof waarschuwt men her en der voor ivm nitraatopslag. Bedankt voor jullie reacties
Geplaatst: 18 september 20159 j Spinazie is nu eenmaal een nitraatrijke groente. Wil je dat niet kan je beter geen nitraatrijke groenten telen. Al is daar echt helemaal niets mis mee zolang je niet dagelijks grote hoeveelheden nuttigt.
Geplaatst: 18 september 20159 j Het is waarschijnlijker dat de grond niet goed is (stikstofgehalte enz.) dat dat arme beestje erover heen heeft geplast. Ik zou als ik jou was wel na gaan denken over iets van een omheining.
Geplaatst: 21 september 20159 j Arme beestje? Weet je hoe lastig katten soms zijn? Ik heb er zelf één, als hij naar binnen moet, wilt ie naar buiten vice versa... Toont aan hoe eigenwijs ze zijn, een bak helpt echt niet, ze doen echt hun behoefte waar zíj dat willen! Gewoon een lijntje spannen met 380 Volt... uhm 12 is ook genoeg hoor... Af en toe een plens water over die kat gooien helpt ook goed... In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 21 september 20159 j Gewoon een lijntje spannen met 380 Volt... uhm 12 is ook genoeg hoor... met een 12volt lijntje bereik je niet zoveel. het klinkt heel logisch, lager voltage dus minder gevaarlijk, maar voltage zegt niet zoveel over het gevaar. schrikdraad heeft juist een heel hoog voltage/spanning maar door de lage ampere/stroomsterkte is dit niet gevaarlijk. hier op de schutting staat 2.000volt. dat klinkt veel maar een weideklok (voor koeien bijvoorbeeld) kan wel 10.000volt zijn. Daarbij is het een hele korte pulsspanning waardoor de stroom voornamelijk over de huid gaat ipv door het lichaam/hart. dat geeft het schrikeffect.
Geplaatst: 21 september 20159 j Nu bedacht ik mij dat de lokale zwerfkat (die door mijn buurman wordt bijgevoerd) regelmatig in mijn tuintje ligt. Tot mijn grote ergernis, want hij plet daarmee ook de jonge plantjes. Maar zou het kunnen dat zijn kattenpis mijn spinazie zuur heeft gemaakt?? En wie weet nog een echt goed werkende tip tegen deze ongewenste bezoeker? Die kat denkt misschien ook wat doe die mens op mijn domein ? Ik heb ook een kat en ja waar er net gezaaid is moet ik tijdelijk een net over plaatsen om te vermijden dat ze daar een kuiltje graaf om haar behoefte te doen. Ja ze graaf een kuiltje om te plassen. En een kat heeft ook zijn voordelen zoals minder woelmuizen die wortels en andere knol/wortel gewassen komen opeten . Zijn nog wel dieren die ik dan uit mijn tuin zou willen bannen vlinders zeker koolwitjes want de rupsen eten mijn planten op ,en slakken en ja woelmuizen wortelvlieg preivlieg ,...... Ik denk dat aantoonbare schade van een kat zeer beperkt is als er natuurlijk geen overbevolking aan katen is. Hier loopt een kat rond op de eerste plaats voor het ongedierte te beperken (gracht en kippen en daar achter velden/akkers) En natuurlijk ook als huisdier, in het begin was ze de enige kat in de buurt en ging de kippenhokken af in de buurt . Overschot gemorst kippeneten trekt nu eenmaal ongedierte aan.
Geplaatst: 7 oktober 20159 j Als het een kat was geweest, dan had je het al geroken voor je het proeft denk ik. Een eerdere gecastreerde kater die ik had sproeide wel, buiten tegen de heg, om zijn territorium af te bakenen, gelukkig niet binnen de tuin zelf. De 2 gecastreerde katers die ik nu heb sproeien niet en graven als gekken (eentje ervan ook zonder zijn behoefte te doen). Hun favoriete plekken zijn: waar veel blad ligt en waar ik zelf veel graaf. Ze vinden het zo leuk dat die ene al mee wil doen wanneer ik nog met mijn schepje bezig ben Waar ik zelf veel graaf is dus de moestuin. Afgezien van de hygiene graven ze zaad en verse zaailingen meteen tot een bende, ik heb grof gaas dat ik er zo lang overheen leg. Als er eenmaal echte plantjes staan laten ze de boel met rust. Het gaas is grof genoeg om de plantjes niet te beschadigen bij het verwijderen. Dit soort gaas:
Geplaatst: 8 oktober 20159 j Dat gebruik ik ook, in combinatie met tunnels van elektriciteitsbuizen en oude gordijnen. Hier ook zo'n graafmachines in huis
Geplaatst: 8 oktober 20159 j Hier ook: gewoon wat gaas erover. Ze vinden het zo leuk dat die ene al mee wil doen wanneer ik nog met mijn schepje bezig ben "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 8 oktober 20159 j Yup, ik moet echt uitkijken voor zijn pootjes, want zelf uitkijken doet hij niet. Maar het is wel gezellig
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.