victorhurxkens Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Heeft iemand een tekening of voorbeeld waar ik mijn groente zaden goed in kan opbergen en bewaren? Een soort van opberg boks of juist in een klapper met mappen? Alle suggesties zijn welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Kan van alles zijn Victor. 3 voorwaarden om het zaad goed te houden.1. Droog2. Zo weinig mogelijk contact met zuurstof3. Koel ( < 12 a 15 graden) Als je plek daaraan voldoet, is elke plek goed. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted October 5, 2015 Author Share Posted October 5, 2015 Dat klopt maar het gaat me meer om, of iemand het op die manieren doet (bijv in een klapper, of een houten bak met vakken) En of ze dit zef hebben gemaakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Ik gebruik een soort kurver-box met deksel die ik dicht kan klippen. Daarin heb ik in hersluitbare diepvrieszakken per groep (sla, wortel, stambonen, stokbonen enz.) waarin de zaadzakjes zitten of enveloppen met de zaden. De box staat in de inloopkelder. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Zag van de week een mooi voorbeeld van iemand die ze in een fotoalbum met van die insteekvakjes had gedaan Heb ik na-geaapt Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 daar is een heel mooi topic over: hoe-bewaren-jullie-je-zaden-t3302.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted November 13, 2015 Author Share Posted November 13, 2015 ik heb wat gevonden om ze te bewaren Doosjes zijn van de action, sticker erop geplakt met wat er in zit. Zo heb ik een goed overzicht voor 2016 wat ik allemaal heb. Daarnaast heb ik ook nog een bestandje gemaakt met tabellen, hierin vermeld wat ik heb, welke soort, wanneer ze gezaaid moeten worden enzovoorts. Foto misschien niet heel duidelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Ik heb een schatkist met wat vakjes (nog provisorisch) waarin de zaden per jaar (uiterste houdbaarheidsdatum minus 1 jaar) op alfabetische volgorde staan gerangschikt. Een foto daarvan is te zien in het topic "wat heb je vandaag in de tuin gedaan?" Appelvrouw heeft de foto gemaakt en gepost.Zelf vind ik het praktisch om de zaden per houdbaarheidsjaar geordend te hebben, dan zie je gelijk wat je dat jaar minimaal moet zaaien. Ook heb ik een bestand in Excel gemaakt waarin de zaden staan en de houdbaarheidsdata, dan heb je namelijk in één overzicht wat je bij moet kopen/ruilen en wat niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted November 13, 2015 Author Share Posted November 13, 2015 Ik heb inderdaad ook een bestand met dit soort info in, ook inderdaad over hoelang ik ze nog kan gebruiken van sommige dingen bijvoorbeeld lente-ui heb ik een zakje wat tot 2017 en een wat tot 2018 goed is, dan gaat die van 17 natuurlijk voor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 ik heb wat gevonden om ze te bewaren Doosjes zijn van de action.Victor, ik gebruik deze doosjes ook voor de bonen. Denk er aan dat je de doosjes goed oppakt. Bij mij is het tot twee keer toe voorgekomen, dat ik de doosjes oppakte bij het bovenste laatje en dat de rest er dan onderuit valt en dus alles door elkaar over de vloer rolt Ik zie dat jij de zaden in zakjes hebt, dat scheelt natuurlijk dan alweer wanneer dit gebeurt. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
victorhurxkens Posted November 14, 2015 Author Share Posted November 14, 2015 Ja dat klopt Wim, ze zitten niet heel goed erin maar dat klopt ik heb alles of in de gewone zakjes of in gripzakjes dus niks los! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts