Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fruitboog


Mispel

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

thuis hebben wij 5 rozenbogen staan. De rozen bij één boog zijn echter zodanig ziek dat ze dit jaar amper uitgegroeid zijn, we gaan ze dan ook volledig weghalen.

 

Nu zijn we thuis op 't idee gekomen om in plaats van een nieuwe roos (die we eigenlijk wel beu gezien zijn) een fruitsoort te laten klimmen op de boog. Ik denk dat dat een heel leuk effect gaat geven.

 

Nu ben ik dus op zoek naar fruitsoorten die een stukje kunnen klimmen en voldoende snel groeien. Ik dacht eerlijk gezegd aan een kiwi, maar mijn vader verkiest eerder een druif. Zijn er nog soorten die prima klimmen en een mooi effect kunnen geven?

 

Heeft er hier iemand ervaring mee?

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.tuinadvies.nl/kiwi_druiven_fruit.htm Kiwi & druiven doen het goed. Ookal is aan de kiwi bes gedacht? zijn dacht ik wat makkelijker dan de normale kiwi's.

 

Frambozen, japanse wijnbes en loganbeskruising tussen framboos en bramen kunnen ook klimmen, meer weet ik er even niet op dit moment. Of deze planten mooi staan, geen idee , heb geen ervaring. (even gogle'en op de afbeeldingen zou ik zeggen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frambozen en bramen lijken me esthetisch misschien iets minder mooi, ook al hebben sommige soorten geen doornen.

 

Die kiwibes lijkt me inderdaad wel erg interessant. Groeit die ook zo stevig als een normale kiwi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groeiwijze lijkt op die van de gewone kiwi: ook de kiwibes heeft krachtig groeiende klimplanten met slingerende scheuten. De groeikracht is echter wel iets minder dan van de gewone kiwi. Desalniettemin is ook bij de kiwibes een ruime plantafstand nog wel wenselijk.

 

De bladeren en takken van de kiwibes zijn onbehaard. De planten hebben een hoge sierwaarde, mede omdat de bladstelen van de meeste rassen fraai rood gekleurd zijn.

 

http://www.fruitlent.nl/kiwibes.html

 

Mooi groot artikel! Lees maar is door en je kent de plant een stuk beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mispel, ik heb geen ervaring maar wel overdenkingen van mijzelf. Wij willen namelijk ons terras laten overgroeien door klimmend fruit en na veel wikken en wegen is de keuze tussen druif en kiwi overgebleven. Wij gaan voor de druif. Onze overwegingen: druif en kiwi groeien allebei snel en kunnen beide in een voorjaar ons terras en jouw bogen makkelijk volgroeien. Nadeel van de druif, vogels lusten ze ook graag. Dat maakt ons niet uit want de druiven mogen ze allemaal opeten maar tijdens het eten gaan ze natuurlijk ook zitten kakken! Nadeel van de kiwi, komt heel vroeg al in het blad, voor ons betekent dat dat we ook de eerste voorjaarszonnestralen al moeten missen op ons terras terwijl we pas in mei/juni behoefte hebben aan schaduw. Mocht je het fruit dat groeit ook echt willen oogsten terwijl je door de tuin kuiert dan heb je aan de druif natuurlijk meer. Ondanks de vraat van de vogels blijven er zeker genoeg trosjes over om zelf tijdens een wandeling op te snoepen. De kiwi geeft pas eetbare vruchten lang na de zomer, daar heb je dus tijdens je wandeling niets aan...

 

Voor jouw bogen gelden ongetwijfeld andere overwegingen maar voor ons zijn dit soort praktische overwegingen toch handig om mee te nemen.

 

Andere loofgang kandidaten: vlier (ook heel veel vogelpoep!), krent en hazelaar.

 

Succes met de prachtige bogen!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw!

 

Dankjewel!

 

 

Mispel, ik heb geen ervaring maar wel overdenkingen van mijzelf. Wij willen namelijk ons terras laten overgroeien door klimmend fruit en na veel wikken en wegen is de keuze tussen druif en kiwi overgebleven. Wij gaan voor de druif. Onze overwegingen: druif en kiwi groeien allebei snel en kunnen beide in een voorjaar ons terras en jouw bogen makkelijk volgroeien. Nadeel van de druif, vogels lusten ze ook graag. Dat maakt ons niet uit want de druiven mogen ze allemaal opeten maar tijdens het eten gaan ze natuurlijk ook zitten kakken! Nadeel van de kiwi, komt heel vroeg al in het blad, voor ons betekent dat dat we ook de eerste voorjaarszonnestralen al moeten missen op ons terras terwijl we pas in mei/juni behoefte hebben aan schaduw. Mocht je het fruit dat groeit ook echt willen oogsten terwijl je door de tuin kuiert dan heb je aan de druif natuurlijk meer. Ondanks de vraat van de vogels blijven er zeker genoeg trosjes over om zelf tijdens een wandeling op te snoepen. De kiwi geeft pas eetbare vruchten lang na de zomer, daar heb je dus tijdens je wandeling niets aan...

 

Voor jouw bogen gelden ongetwijfeld andere overwegingen maar voor ons zijn dit soort praktische overwegingen toch handig om mee te nemen.

 

Andere loofgang kandidaten: vlier (ook heel veel vogelpoep!), krent en hazelaar.

 

Succes met de prachtige bogen!

 

Dankjewel voor de bedenkingen! Het zijn inderdaad zaken die je zeker in overweging moet nemen, tenslotte is het een project waar je pas na 2 of 3 jaar écht plezier (en resultaat) van beleeft.

 

De plant moet dus veel groeikracht hebben, volgende kandidaten voldoen daar aan: druif, kiwi, kiwibes, vlier en hazelaar.

 

Een duidelijke eis van de vader des huizes is dat de plant an sich ook esthetisch verantwoord moet zijn, dus dan vallen vlier en hazelaar af wegens 'te gewoontjes'.

 

Vermits onze bogen weg staan van ons terras, is het probleem van vogelpoep minder belangrijk. Uiteindelijk worden de huidige rozenbottels ook brutaal geplunderd. Gelukkig hangt mijn moeder wekelijks voor bijna 100 euro (beetje overdreven, hoor) mezenbollen op dus van de bessen zullen ze wel afblijven.

 

Hoe langer de bogen 'vol' staan met blad, hoe beter. Op dat punt scoort de kiwi dus wel beter dan de druif. Kiwi heeft ook minder last van ziektes dan de druif, maar de druif is natuurlijk wel erg elegant en geeft meer en vroeger vrucht (niet alleen vroeger in het seizoen; maar een kiwi doet er soms 5 jaar over alvorens te gaan bloeien).

 

Het probleem met de tweehuizigheid van de kiwi is echter wel eenvoudig op te lossen. Als ik op één boog 4 planten laat groeien, kan ik 't eenvoudig verdelen met 3/4 'wijfies' en 1/4 man. Ik kan misschien ook 3 vrouwelijke planten, en één 'gemengde plant' zetten. Maar maakt die dan voldoende mannelijke bloemen voor AL die andere planten? Dus zichzelf én drie vrouwelijke?

 

Hoe langer, hoe meer mij die kiwibes iets zegt. Het lijkt me wel een soort compromis tussen druif en kiwi.

 

Wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denken jullie?

Je schrijft dat je 5 bogen hebt. Waarom kiezen denk ik dan. Je kunt toch ook 5 verschillende soorten doen Links en rechts nog iets verschillends, kun je 10 soorten kwijt.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwi heeft mooi blad: erg esthetisch vind ik....

 

Ben je nu aan 't lachen met mijn taalgebruik?

 

 

Ja, maar niet om vervelend te zijn. Ik snap namelijk prima wat je bedoelt, en ik heb hier een kiwi waarvan ik het blad gewoon mooi vind.

 

Je mag hoor, ik kan wel tegen 'n stootje!

 

 

Ik lees ook net dat een passiebloem ook serieus kan klimmen. Misschien is dat ook wel 'n idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passiebloem heb ik net 3 soortjes gekocht, je hebt een stuk of 10 soorten die redelijk winterhard zijn, maar daar moet je wel opletten want niet elke passiebloem is dat,

en ook meerjarige planten zijn stuk winterharder dan jonge passieplanten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie daar geen reden toe, wel wordt gezegt dat hij niet om zichzelf heen mag snoeren, dan zou hij op den duur zijn eigen sapstroom afknellen.

dit voorkom je door de top steeds te helpen geleiden omdat de groeipunt waneer hij te lang is en los zit naar benedenbuigt en zich om een lagerdeel van de plant zelf kan wikkelen.

Daarom ook beter geen kiwi kopen die ""in de knoop"" verkocht wordt.

maar kan geen reden bedenken waarom hij niet in/om een boog geleid zou mogen worden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwibessen (Actinidia arguta) zijn sterkgroeiende klimplanten die een goede steun nodig hebben.

Bij voorkeur worden ze aan een zgn pergola mooi verticaal omhoog geleid. De stam mag niet rond de steunstokken of steunpalen draaien maar moet mooi in een rechte lijn omhoog geleid worden. Laat slechts één tak omhoog groeien en knip de overige takken in op 2-3 bladeren. Eénmaal boven gekomen, dan mag deze tak wel vertakken. De vertakkingen zijn dan het zgn. vruchthout waaraan de bessen komen.

 

 

meer info dan dit staat niet op die site

dus waarom niet weet ik ook niet

verdere info over ander fruit op de site klopt allemaal prima dus ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...