Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tomaten/appels in sappan ( stoom extractor)


Jean-Pierre

Aanbevolen berichten

Een dankbaar product is tomatensap uit de sappan. Na even schoon gewassen te hebben kunnen ze zó, zonder meer, in de sappan. Halverwege het vullen leg ik wat selderij of peterselie tussen de tomaten. Voor de kleur doe ik er ook een klein rood bietje bij. Anders is het een geel sap.

Ik vul af in wijnflessen die afgesloten worden met een rubber dopje. De eerste fles wordt teruggegooid over de tomaten , die is naar alle waarschijnlijkheid niet goed gesteriliseerd. Daarna kan je de flessen maanden lang bewaren.

Van de pulp die je overhoudt kan je Tomate Frito maken. (voor recept zie bv. Smulweb.) Als je daarmee klaar bent dan even doorkoken en meteen heet in de potjes, deksel erop en omgekeerd wegzetten. Ook dat blijft maanden lang hoed. De Tomate Frito is goed bruikbaar: op de pizza, als soepbasis en met suiker als ketchup.

Hetzelfde gaat zo met appels. Je krijgt dan appelsap en appelmoes. Dat laatste met wat suiker en kaneel erbij en de ( klein-)kinderen vinden dat de lekkerste appelmoes.

Bovendien zijn de flessen en potjes, leuk versierd, een dankbaar weggeef product.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...