Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruim nog snoeien in oktober?


dennislp

Aanbevolen berichten

Kan je pruimen nog in oktober snoeien? Ik lees overal dat het tot half september kan. Wat zijn de redenen daarvan? Denk dat er namelijk voorlopig geen vorst zal zijn op 2 tot 4 meter hoogte hier. Snoei is best dringend, vorig jaar is er namelijk ook niet gesnoeid. Ondertussen zijn er lange takken (2 meter, 1 tot 3cm dik) waar echt wel wat aan moet gebeuren. Op wat voor hout bloeit een pruim, één jarig? twee jarig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, wacht tot mei/juni voor bijsnoei en in zomer - vlak na de oogst - echte snoei. Altijd bij droog weer snoeien.

 

Reden is vooral risico van schimmelaantastingen (loodglans m.n.) dat je boom in 1 a 2 jaar kan vellen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een aparte vraag, maar hoe moet ik in deze context omgaan met het enten van nieuwe boompjes?

Netjes de wonden met wond afdekmiddel behandelen?

 

Enten van pruimen boompjes is toch ook iets wat gewoon in feb-mrt gebeurt lijkt me.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Japie, Je eigen onderschrift: als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan lijkt mij het beste antwoord op je gestelde vraag.

 

Maar je hebt met je vraag wel een punt, in wezen zou ik het niemand willen aanbevelen om in de herfst en winter steenvruchtbomen te snoeien, maar het risico neem ik op de koop toe, althans echt snoeiwerk zal ik persoonlijk dan niet uitvoeren maar enkele takjes knippen welke bestemd zijn voor het enten kan volgens mij geen kwaad met gedesinfecteerd gereedschap, liefst op een 'zonnige koude winterdag' kun je best enten lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...