Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaring radijs Sakurajima


michael-art

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik was benieuwd naar wie van jullie deze radijs wel eens gekweekt heeft en wat de ervaringen zijn.

Ik heb zelf bij vreeken hier zaden van besteld want het lijkt me een leuke uitdaging om deze zo groot te kweken als mogelijk en ook omdat het nog eens een erg mooie plant is naar mijn mening.

 

Nu zegt de verpakking bij vreeken dat zaaien min of meer zoals gewone radijs is, maar ik heb ook verkopers gezien die zeggen dat je pas einde zomer moet planten omdat ze anders door zouden schieten. Wat is het meest verstandig om aan te houden?

 

Voor de bemesting had ik houtas in gedachten gezien deze radijs uit een klimaat komt met een vulkaan in de buurt. Is dit een logische gedachte of word dit een overkill?

 

Sakurajimadaikon91571446842834.jpg

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met deze. Mijn eigen ervaring met meer exotische radijzen is niet super. Eigenlijk nooit echt goed gelukt...slakken, slechte opkomst, weinig of geen knolvorming.... Gewone vroege radijzen van het snel-rijp type en rammenas-achtige of rettich gaan me veel beter af en dus negeer ik die aparte onbekende soorten wat.

 

Nu zegt de verpakking bij vreeken dat zaaien min of meer zoals gewone radijs is, maar ik heb ook verkopers gezien die zeggen dat je pas einde zomer moet planten omdat ze anders door zouden schieten. Wat is het meest verstandig om aan te houden?

Doe maar in de nazomer.....inderdaad grote kans op doorschieten als je de grotere soorten in het voorjaar zet, die hebben een te lange periode nodig om een knol te vormen. In het voorjaar eerder de kleine ronde typen, die op 3 a 5 weken "klaar" zijn en al vroeg gezaaid kunnen worden.

 

Voor de bemesting had ik houtas in gedachten gezien deze radijs uit een klimaat komt met een vulkaan in de buurt. Is dit een logische gedachte of word dit een overkill?

Voorzichtig met hout-as. Sowieso vanwege giftige stoffen als het niet puur hout is of niet volledig goed verbrand.

Als "meststof" is as vooral erg kalirijk en sterk. Als je het ergens voor mocht gebruiken (fruit ligt meest voor de hand) dan hooguit een laagje zo dik dun als poedersuiker!

Ik zou de radijzen zaaien als nateelt van een gewas dat aan het begin van het seizoen een behoorlijke portie compost gehad heeft (bijv. na bladgewassen) en op "oude kracht"....d.w.z. niet meer opnieuw bemesten, maar het laten profiteren van wat er nog over is van de vorige teelt. Radijzen lusten inderdaad best relatief wat meer kali in de bodem, maar die zit in de oude kracht voldoende. De compost is bovendien goed voor de gewenste grondstructuur en vochtregeling, want als radijzen droogvallen wordt de groei onregelmatig en zullen ze schieten. Ook te nat is overigens niet gewenst...gelijkmatig licht vochtig is ideaal en een toplaag van compost die nog over is helpt daarbij.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Weknow bedankt voor je uitgebreide antwoord

 

Ik heb een honderdtal zaden dus ik denk dat ik er wel een 20-tal in februari ga zaaien om te kijken of ze inderdaad snel doorschieten en dan elke keer weer met een interval van 6 weken.

 

Heb verder niet echt ervaring met aparte radijs maar deze ziet er als plant ook gewoon prachtig uit.

 

Ik zal voorzichtig doen met de houtas, had sowieso al gelezen om geen pallethout te gebruiken maar heb nog genoeg hakselhout

 

Bedankt en ik zal volgend jaar op de blog bijhouden

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...