aseel Geplaatst: 9 november 2015 Geplaatst: 9 november 2015 Kan je veengrond mulchen zodat de 2ormen het spit werk doen.Of moet je elke jaar spitten om de grond hoger en fijn te krijgen. Ik heb nu verhoogde bakken en wil nooit meer spitten. Quote
Bit Geplaatst: 9 november 2015 Geplaatst: 9 november 2015 Vanzelf. Dat gaat op voor alle gronden overigens. Gaat het er jou echter om om fors omhóóg te gaan ( tegengaan inklinken ) zul je het wellicht met alleen mulchen niet redden. Ligt helemaal aan jouw situatie ter plekke. Mate van inklinken, waterstand, veengehalte ten opzichte van andere delen als klei/ zand ed. Omhoog gaan en luchtiger maken van je toplaag : ja. Echt ophogen : nee. Zie ook de reeds aanwezige recente andere topics hierover. Quote
aseel Geplaatst: 9 november 2015 Auteur Geplaatst: 9 november 2015 Wat ik bedoel is of Door alleen mulchen hele jaar Door de grond op dezelfde hoogte blijft Door wormen die het luchtig maken.of gaat de grond toch inklinken.en moet je elke jaar de mulchen afhalen en spitten en frezen en dan de mulchen weer op gooien. Quote
Bit Geplaatst: 9 november 2015 Geplaatst: 9 november 2015 Daar is veengrond niet anders in dan andere gronden. Als jij zó wilt tuinieren dat je niet hoeft te spitten, kan dat ja, ook met veengrond. Alleen heeft veengrond dus de eigenschap om in te klinken en wordt je dus wellicht gedwongen eens in de zoveel jaren op te hogen. Helemaal afhankelijk van jouw situatie en omgeving , waterstand en dergelijke. Op zich valt er te ( moes ) -tuinieren op alle gronden, zonder te spitten, dus ook op veen. Kwestie van lange adem om in de loop van jaren een mooie rulle en vruchtbare grond te verkrijgen door veelvuldig mulchen en compost opbrengen enz. Quote
loes Geplaatst: 9 november 2015 Geplaatst: 9 november 2015 Het inklinken van veengrond gebeurt deels dieper dan je normaal gesproken spit. daar veranderd dus niets aan wanneer je stopt met spitten/frezen. Quote
RobO Geplaatst: 10 november 2015 Geplaatst: 10 november 2015 klopt, maar het verschilt ook wat per jaar, afhankelijk van het weer-hoeveelheid regen-grote plens of kleine drup ik heb het idee dat bij een grote plens de veenboel zich volzuigt (het water staat hier dan tot op de paden en als je op de grond stapt zak je 10 cm weg in de blub) en daarna weer wegzakt tot wel 60 cm diepte; en dat de boel dan meer dan normaal inklinkt ik hoog niet op hier in veen-Haarlem (heb bij de tuinburen gezien dat dat maar een jaar of 4 werkt) maar spit wel elk jaar koemest onder en leg er 5 cm compost op; daarmee red ik het goed ik probeer een grote plens ook zo snel mogelijk aan de bovenkant van de grond af te voeren met greppeltjes en een pompje Quote
aseel Geplaatst: 10 november 2015 Auteur Geplaatst: 10 november 2015 Heb geen kant en klare antwoord gekregen. Maar word me wel steeds duidelijker. Ik denk naar gelang de situatie per jaar bekijken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.