Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eenmaal/doordragende tomaten


Saar1987

Aanbevolen berichten

Goeie middag mede moestuinders,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot Tomaten.

Op Youtube is veel informatie over tomaten te vinden. Daar hebben ze het vaker over "determinate" en "indeterminate" tomatoes. Dus planten die eenmaal dragend zijn en doordragers. Nou kan ik daar weinig informatie in het nederlands over vinden.

Ook bij de zaadhuizen wordt dat niet aangegeven. Is er in het nederlands misschien een andere benaming voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hebben ze het vaker over "determinate" en "indeterminate" tomatoes. Dus planten die eenmaal dragend zijn en doordragers.

"Dus ..." is een onjuiste gevolgtrekking:

 

determinate : struik(tomaat), "zelftoppend"

indeterminate : stam(tomaat)

 

(perennial = meerjarig; annual = eenjarig)

 

Tomaten worden vrijwel altijd als eenjarige geteeld. Je schijnt ze te kunnen overhouden, maar dan sta je in ieder geval voor hoge kosten. Met licht en warmte moet je ze immers de winter door helpen. Het gewone huiskamer / vensterbanklicht is in de winter veel te zwak, en in een kas moet je ook nog eens fors verwarmen. Proberen kan, maar verwacht er weinig van.

zelfgeteelde-tomaten-met-kerstmis-t2878.html

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echt Nederlands woord bestaat er niet voor. Zelf vind ik het wel een zinvol onderscheid en zou ik het vertalen als "bepaalde/beperkte bloeiperiode" ( = determinate) en doorgaande bloei (indeterminate). Het overgrote deel van de tomaten is indeterminate dan, maar in de praktijk van ons vrij korte groeiseizoen hier is dat verschil niet enorm groot....hooguit een week of 6 dat die "doordragende" tomatenrassen nog langer oogstbare vruchten kunnen maken. De vruchten die buiten nog niet gevormd zijn eind juli, gaan zeker niks meer worden (in een serre kun je daar 3 a 4 weken bijtellen). Sowieso is het ook wat ras-afhankelijk hoe lang een tomatenplant lekker en gezond blijft groeien, want er zijn ook vele indeterminate rassen die vanaf augustus al duidelijk beginnen af te takelen, terwijl andere fris en gezond blijven totdat het seizoen in oktober ten einde is.

 

Soms wordt het onderscheid gemaakt tussen "stamtomaten" (die doorgroeien en vruchten blijven maken en ook steun nodig hebben en dan vooral gediefd worden zodat ze op 1 stam zonder zijtakken groeien) en "struiktomaten" (die dan in een periode van enkele weken alle vruchten zetten en laten rijpen, vaak geen steun nodig zouden hebben en die je beter niet dieft om toch een redelijke oogst te krijgen, en daarna sterft de plant geleidelijk af), maar dat dekt de lading niet echt. Er zijn kleinblijvende planten, die zich meer indeterminate gedragen, die je niet hoeft aan te binden en ook niet te dieven. Er zijn struikvormige die zeker steun nodig hebben of enig dieven of snoei om hanteerbaar te blijven. Er zijn bovendien allerlei tussenvormen en ook nog rassen met hun eigenheden die niet zo goed in die 2-deling passen.

 

De referentie van wat er aan kennis over tomaten geschreven wordt is vaak afkomstig van de tuinbouw of uit het buitenland en er zijn grote verschillen in teeltwijze:

Wat wij als liefhebbers doen en hoe wij tomaten kweken is heel anders is dan in de beroepstuinbouw. Daar wordt in enorme kassen geteeld, meestal op steenwol, met licht, temperaturen en luchtvochtigheid en voeding die met computers precies afgeregeld worden. Rond februari gaan de aangekochte planten er in en die produceren tot november door. De planten groeien dan makkelijk een meter of 8 aan rekken of draadsystemen, die men steeds geleidelijk laat zakken. Onderaan rolt de afgedragen stam zich op en in de top die doorgroeit worden steeds nieuwe vruchten gemaakt.

In Amerika en Australië en zelfs Canada waar veel literatuur en informatie van liefhebbers vandaan komt, zal vaak een veel langer en gunstiger (droger, betere temperaturen) groeiseizoen zijn voor tomaten. In ons zone 8 en vrij vochtige zee-klimaatje past de vrij exotische teelt van tomaten maar net, mits we de nodige aanpassingen doen. Enkele maanden opkweken binnenshuis onder kunstmatige omstandigheden en een effectief groeiseizoen van 4 maanden max.

 

Strikt genomen zou je het onderscheid tussen de determinate soorten en indeterminate soorten het beste kunnen benoemen als 1-jarige tomaten en meerjarige soorten. Alleen dat die meerjarige rassen hier nooit als meerjarige planten te telen zijn (tenzij onder heel kunstmatige omstandigheden die zich helemaal niet lonen).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant om te lezen dat de meeste tomatenplanten er in oktober mee ophouden! Mijn plant is sinds 2 weken opnieuw gaan bloeien en hangt weer vol met vruchten.

 

Hij staat binnen op de vensterbank, richting zuidwest (dus behoorlijk wat zon).

 

Zou het kunnen dat mijn plant de winter overleeft? En heeft het seizoen nog invloed op de smaak/kwaliteit van de tomaatjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou. Het is niet speciaal zo dat een tomatenplant er in oktober mee ophoudt he ? Dan had je het bovenstaande aan info wat anders begrepen dan misschien door de posters bedoeld.

 

Elke plant kent een cyclus, zo ook de tomatenplant. zaad wordt plant, plant wordt groter en gaat bloeien, krijgt vruchten en de vruchten worden rijp. Heel erg versimpeld komt het daar een beetje op neer. Zo ook bij de tomaat.

Die cyclus wordt in gang gezet en gehouden onder invloed van een aantal factoren. Licht en temperatuur en vocht zijn wel de belangrijkste. En met licht bedoel je dan ook : daglengte. Hoeveelheid van licht dus, de duur van het licht en de intensiteit. Dat zijn allemaal 'triggers' waar elke plant op reageert.

Voor jouw raam zal de tomaat zelfs verder bloemen kunnen maken, want dat deed ie al eerder en hij gaat daar gewoon mee door. Maar de hoeveelheid licht is nu al zóveel minder dan in de zomer, dat de tomaat nooit die hoeveelheid aan complexe smaakstoffen zal kunnen aanmaken als zomers. Er zijn zat forumleden die het ook meermaals uitgeprobeerd hebben. En jawel hoor, er is met een hoop gedoe echt wel een eetbaar tomaatje van je plant te halen straks in december. En dat is ook leuk.

Maar veel soeps is er niet van te maken verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...