Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onderstammen


Nieuw

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben hier nieuw. Tijdens Google kwam ik dit Forum tegen en zag dat jullie elkaar goed kon helpen, dacht ik jullie hebben vast wel antwoorden waar ik druk naar opzoek was. Als ik Gisela of M27 type dan zie je alleen maar informaties zoals voor welke fruitbomen geschikt zijn, maar welke bomen zijn M27 en Gisela kon ik niet vinden.

 

Mij twee openstaande vragen zijn:

Welke bomen hebben M27 onderstammen (dat ik voor de appel kan gebruiken)?

Dan is er nog iets als Gisela (5) voor de kersen en ik weet ook niet van welke boom dat is.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vrij simpel de onderstam bepaald de groeikracht van de boom.

 

Je kan de onderstam tot boom laten groeien maar dat is niks waard.

 

In theorie kan ieder appelras geënt worden op welke appelonderstam dan ook dus er is geen bepaalde boom het kan Elstar zijn maar ook jonagold.

 

Voor de kers geld het zelfde G-5 blijft klein tot 3,5 m en bv F12 word 18m voor de appel is het ook zo de m27 blijft max 2,5 m en een zaailing red 10 m wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rob@ dank je wel.

 

Bart@ harstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord.

 

Ashai@ dat klopt.

 

Yuras@ laten we zeggen we hebben een appelzaad laten groeien tot dat het even dik is als een tak en we halen de kop er van af, vervolgens plaatsen we stukje van een tak daar bovenop, hebben we dan M27 er van gemaakt of moet je echt een boomstengel hebben van M27?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is gehele naam van m27? Dan kan ik opzoek gaan naar zaden.

Tja. Kijk eerst naar fruit encyclopedie http://www.houtwal.be/

Dan, als wordt het duidelijk, dat meestal onderstammen afkomstig zijn van 1 boom, niet van de pitten, kan wel lezen, wat is M27 (en anderen M en MM (in Engels) https://en.wikipedia.org/wiki/Malling_series

En nog de verhaal achter Gisela's onderstammen... (ook in Engels ) http://www.fruitforum.net/the-origins-of-the-gisela-rootstocks.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat valt wel mee hoor dat die onderstammen moeilijk te krijgen zijn. Je kan ook als particuliere liefhebber best aan de soortjes onderstammen komen. Moet je eens contact leggen met een kweker van fruitbomen, die dus zélf enten. Je kan daar gerust een bosje kale wortel onderstammen kopen. Ook van Prunus of peer, kwee, whatever.

 

Je laatste opmerking : vaker snoeien / toppen , dan blijft een boom toch ook klein ? Sja. Gooi gewoon lekker alle redenen voor het ontwikkelen van de verschillende onderstammmen overboord Heerlijk.

Dan kun je inderdaad zelf je onderstammen zaaien ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...