Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Te veel Kalium?


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Dat boekje over composteren is wel leerrijk vind ik.

Nu merk ik dat ik, met al mijn toegevoegde compost en stalmest een te hoog kalium percentage kan hebben.

En daar had ik ook al eens Patentkali gestrooid ook.

Dat testpakket wat ik aangevraagd heb is nog niet toegekomen, dus kan ik er ook niets uit leren.

Maar, en hier komt het, hoe kan ik de grond nu verbeteren als er teveel kalium in zit?

Lavameel ga ik sowieso al toedienen en kalk ook maar gaat dat wel veel uithalen ?

Weet iemand hier wat meer over?

Liefst in goed begrijpbare taal hé zeg.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

willy, volgens mij spoelt het gewoon uit??? of wordt het evt vastgezet in de humus? ik ben benieuwd wat je test zegt. en weknow.of anderen die beter ingevoerd zijn in de chemie van de bodem.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd, Willy, is mijn vermoeden dat je manier van bemesten (met compost, stalmest en vooral ook nog die kippenmest) eerder tot een overdosis aan fosfaten in je bodem leidt, dan een onwerkbaar hoog kalium gehalte. Maar vanaf de zijkant, alleen afgaand op wat je links en rechts op het forum vertelt of ik persoonlijk van je opvang, is het natuurlijk wat koffie-dik kijken van mij.

 

Als ik me goed herinner heb je zandgrond....? (Want bij kleigrond zou ik veel meer durven vertrouwen op de grote tolerantie die het heeft voor tekorten en te velen...omdat het veel kan binden (tot een max) en als reserve vasthouden. Daar zou ik vooral een jaar NIKS doen...om waarschijnlijk te bemerken dat het allemaal toch best wel goed groeit, behoudens misschien enkele zeer veelvragende gewassen die wat minder kolossaal kunnen uitvallen...dus wel oogst, maar geen enorme van die veelvraten. So what...?

 

En nu weer een lading gesteentemeel en kalk er op gooien....? Het lijkt me een volkomen slag in de lucht.

 

Nu is alle te veel niet goed. Stel iemand heeft heel veel gegeten en nogal vet, voelt zich opgeblazen.....helpt het dan om er nog een extra lading fruit of magere yoghurt extra bij te eten als oplossing? Als ik jou was zou ik je tuin een soort dieet geven ( is niet hetzelfde als laten "verhongeren" ) maar vooral heel kalm aan met van alles er op gooien. Omdat zandgrond weinig vasthoudt zullen te-velen al vrij snel verdwijnen. Voor kalium wordt uitspoeling niet als een groot probleem gezien in milieu-opzicht. Fosfaten te veel is erg slecht voor het milieu en nog veel slechter voor de groei dan - op zand - een mogelijk tijdelijk kalium teveel.

 

Mijn advies....ik weet dat je het misschien flauwekul zult vinden ...is je toch een jaar te beperken tot heel weinig en alleen zachtwerkende vormen van bemesting en die alleen toe te dienen als je tijdens de groei duidelijk ziet dat er een tekort is. Het beetje compost dat je ZELF op de goede manier maakt (nu dus even niet een karrevracht van het nog dode spul van het containerpark dus) bovenop waar de planten om iets vragen en bijv. een zakje gedroogde koemestkorrels om hier of daar een handje bij te strooien waar je ziet dat anders de groei stil zou staan. Daar kun je geen verder kwaad mee doen dan ...waar nodig de planten even wat verder mee helpen...en voor de rest laat de bodem zichzelf wat herstellen. Een dieet dus, van niet nog weer een hele dosis (ander) eten geven, maar hooguit kleine hoeveelheden goed verteerbaar spul totdat de overvoedings-verschijnselen zichzelf grotendeels vanzelf gaan oplossen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow, dat lijkt me niet slecht wat ge daar verteld.

Calcium spoelt wel heel gemakkelijk uit en dit jaar heb ik er geen gestrooid.

Die duivenmest heb ik ook maar één keer gebruikt, teveel onkruidzaden!

Waarom ik wat lavameel zou willen strooien is omdat de zandgrond waar ik op werk, dertig jaar lang beplant was met bloemen en struiken zonder ooit iets te krijgen van voeding, er groeide niets deftigs meer op ook. Dan zijn er mijns inziens ook veel mineralen verbruikt.

Het veelvuldig voorkomen van neusrot bij de tomaten ik dacht dat ik twee maal patentkali gestrooid had, maar het kan ook uit een teveel aan compost voortkomen, samen met de stalmest dan.

Pastinaak heb ik twee keer gezaaid en ik heb welgeteld één (1) plant, moet nu nog zien of er een degelijke wortel aan zit want de worteltjes waren ook maar flauw hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

William A. Albrecht (1888-1974) was the foremost authority on the relation of soil fertility to human health and earned four degrees from the University of Illinois. He went on to be emeritus Professor of Soils at the University of Missouri. Dr. Albrecht saw a direct link between soil quality and food quality - a link which necessarily lent itself to human health. His work made clear that health stems from the soil. He drew direct connections between poor quality forage crops, and ill health in livestock. He developed base-level requirements for soil nutrients which are still being used.

 

 

Throughout his life, Dr. Albrecht looked to nature to guide his research and learn what optimizes soil, plant, animal, and even human health. Fairly early on in his research, Albrecht attributed many common disease conditions found in livestock directly to those animals being fed poor quality feeds. In Albrecht’s mind, that meant forage grown on soils that were deficient in essential elements. Put yet another way, Albrecht insightfully observed that “Food is fabricated soil fertility.”

aangepast door Gast

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castaneda, de bloemen werden vroeger gelijk bovengronds afgesneden in de late herfst, allemaal! en de blaren van de bomen opgeruimd.

Dat ging allemaal naar het containerpark en niets bleef op de tuin achter, was vuil begrijpt ge? Is zeker dertig jaar zo geweest.

Daarvoor was het landbouwgrond.

Toen ik die heb weggedaan om groente te gaan kweken heb ik alle wortels uitgedaan en naar het groenpark gebracht omdat alles vol zat met zevenblad. Heb hier ooit een foto van een kruiwagen vol zevenblad geplaatst.

 

De grond zag ook echt geel, nu ziet die veel zwarter, zal straks eens wat foto's maken als ik wat onbewerkte grond kan opspitten, er is overal buiten de tuin gazon(mos).

 

Kippenmest heb ik nooit gebruikt, wel eens een enkele keer twee zakken droge duivenmest welke ik gekregen had en waar ik veel onkruid aan te danken heb.

De compost, buiten diegene welk ik zelf kan maken, komt van het groenpark in Aalter en is Vlako gekeurd, heb er al een link naar geplaatst voor de C/N verhouding daarvan welke 17/1 is.

Daar zitten nog veel stukjes hout in en ik kan niet zeggen dat die naar bosgrond ruikt (kan aan mij liggen hé ).

Regenwormen zie ik redelijk veel, zowel in het gazon als in het tuingedeelte, pissebedden en oorwormen ook, beestjes genoeg zou ik zeggen.

Het gazon zit vol met engerlingen, ik telde er ooit 45 op een stukje van 40 bij 40 cm.

En de mollen komen zeer graag in de tuin ook, niet in het gazon, wel op de randen ervan.

Natuurlijk wou ik zo snel mogelijk een goede grond bekomen om goede groente te kweken, daarom veel compost en stalmest ingewerkt, de stalmest was niet verteerd uiteraard.

De grond onder de perzik heeft dezelfde behandeling gekregen en die draagt goed en ze zijn lekker, zie laatste MTFD.

Tussen de prei heb ik ook al eens kalkcyanamide gestrooid en bij de kolen ook.

Een mens zou alles moeten opschrijven hé, maar ik ben geen papierventje zulle.

Enfin, ik ga er van uit dat ik ergens iets fout heb gedaan, wat???? Zal wel eens uitkomen hoop ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige die het zeker kan weten is Willy zelf natuurlijk!

 

Ik ben enkele keren in zijn tuin geweest en heb wel redelijk gevolgd wat hij in de loop der jaren verteld heeft op dit forum. (Nogmaals: Ik kan het mis hebben!) Maar ik heb nooit maar de indruk gehad dat deze tuin niet heel goed gevoed werd. Niet uit wat ik zag en niet uit wat Willy allemaal vertelde dat hij als plantenvoeding gaf. Heb er steeds vooral opvallend grote en dikke gewassen zien staan (bijv. joekels van pastinaken). Ook herinner me de trieste aanblik van een soort sterk bemeste grond die voor in de serre was gehaald ergens en waar niets in wilde groeien en zelfs bijna niet kiemen.

 

Het gaat er natuurlijk om dat Willy, die momenteel wat in de put lijkt te zitten met het gevoel dat het allemaal niet (meer) zo groeit als hij zou willen, verder komt en zijn gewassen het goed doen. Met wat ik weet zou ik hetzelfde advies nogmaals geven...als ik met jouw situatie zou zitten, zou ik vooral willen een nieuwe start maken en een veilige weg kiezen. Vandaar dat "dieet".....: niet weer van alles op die tuin gooien op goed geluk, zonder te weten wat er precies aan de hand is, maar een jaar even pas op de plaats en goed kijken hoe verschillende gewassen (Willy heeft kennis en ervaring genoeg om goed te beoordelen hoe diverse gewassen groeien en hun behoeften te kennen!) het dan doen.....met zo nodig wat voeding waarmee je weinig kwaad kunt doen omdat het mild en langzaam werkt achter de hand om bij te kunnen sturen.

 

Ik weet niet waar op de vrees dat er een enorm kalium teveel zou zijn in zijn tuin, dat de slechte groei veroorzaakt, precies gebaseerd is. Voor zover ik zijn manier van bemesting ken, zie ik daar in geen echte oorzaak voor. Bovendien is kalium nu net die voedingsstof die na 1 jaar voor een groot deel uit je bodem verdwenen is en dat op zandgrond nog in extra sterke mate (tenzij je een behoorlijke organische basis in je bodem hebt, die een gezonde beschikbaarheid kan verzorgen). Mocht dit echter het probleem zijn (en Robo geeft terecht aan wat er eventueel op zou kunnen wijzen), dan zou het door mij voorgestelde "dieet" al een heel groot deel van de oplossing moeten zijn.....de kalium die er dan in 2015 te veel zou zijn, is in 2016 al veel niet meer aanwezig.

 

Ik wil nog even ingaan op wat Casenada zegt. Verschillende mensen (hoveniers, tuinliefhebbers) zullen ongetwijfeld een situatie verschillend kunnen beoordelen en dus verschillende adviezen kunnen geven. Het gaat toch niet om een wedstrijd voor eigen eer omdat jij gelijk zou hebben en een ander niet?....Ik snap dat niet! Wat heb je daar aan? Waar je verder mee komt is luisteren naar verstandige dingen die een ander zegt. Daarvan kun je leren en tot betere beoordelingen en adviezen komen. In dit geval Willy verder helpen.

 

Wat je schrijft over (zogenaamde?) fosfor-tekorten heb ik ook wel eens gehoord. Het geldt met name voor de gangbare landbouw en de manier van werken daar. Het helpt dan overigens weinig tot niets om er dan maar een hoop fosfor extra op te gooien, aangezien de meeste gewassen het niet voldoende kunnen opnemen. Hier is de manier van werken gericht op bodemgezondheid en laten floreren van bodemleven sterk in het voordeel in een verzorgde en levende bodem veel minder fosfor nodig is aangezien de bodemorganismen ervoor zorgen dat het veel effectiever gebruikt wordt.

 

Je kunt alles in twijfel trekken...met ergens wel in een boekje over geschreven....maar we willen ook graag verder, iets opbouwen. En Willy zit vast, vraagt om advies om verder te kunnen. Daar moeten we het doen met de kennis en ervaring die wel beschikbaar is en ons redelijk lijkt. Of bedoel je echt dat ...omdat ene meneer ergens over een vrij algemeen fosfor tekort schrijft.... Willy zijn tuin zomaar beter wordt met een flinke dosis beendermeel (zit veel fosfor in) o.i.d. en heb jij zelf al ladingen fosfor op je tuin gegooid om aan hetgeen je naar voren brengt zelf op te lossen?

Tuurlijk is er veel wat we niet begrijpen en nog niet kennen en tuurlijk moeten we vragen blijven stellen bij wat we misschien te makkelijk als "juist" aannemen. Maar als je steeds alles volledig in vraag stelt, kom je nooit tot iets zaaien en oogsten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag bezig geweest in een bloemperkje van de Bazin, in principe om er het zevenblad uit te halen maar daarvoor moeten er ook wat struiken sneuvelen omdat ik de zevenblad wortels er niet zomaar uit krijg.

Ook tussen de buxushaag zitten er veel en pruts die er maar eens uit zie, courage Willy.

Daardoor ben ik er nog niet toe gekomen om die foto's te maken, dus nog efkes wachten hé en hopen dat het morgen niet teveel regent.

Weknow, ik heb wel heel veel van die Vlaco compost gebruikt hoor, meer dan een ton per jaar en wel twee ton stalmest per jaar ook nog. Te veel van het goede????

Zoiets als vier Kasteelkes!!!!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets als vier Kasteelkes!!!!

 

Zoiets ja... Maar in mijn geval ben ik al van eentje behoorlijk teut en produceer maar weinig meer.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...