Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hallo allemaal


pippi

Aanbevolen berichten

Ik lees al een tijdje mee, en heb me nu dan eindelijk aangemeld. Hallo allemaal!

 

Ik heb de afgelopen jaren wat halfslachtig met wisselend succes wat groente verbouwd in mijn achtertuin(tje, iets van 40m2), maar nu heb ik besloten om het echt serieus aan te gaan pakken. Nu de achtertuin, en als dat goed gaat, volgend najaar wellicht een volkstuintje.

 

Ik ben me ook veel beter in gaan lezen, en inmiddels is wel overduidelijk wat ik allemaal fout heb gedaan waardoor sommige eerdere probeersels gigantisch mislukten. (Wortels zaaien in de volle grond terwijl je struikelt over de slakken bijvoorbeeld , en blij doen als de bloemkool zoveel koolwitjes lokt ). Sommige dingen zijn in het verleden wel gelukt hoor, ik heb heel veel lekkere supermooie aardappels geoogst dit jaar, gewoon door hier en daar een aardappel in de grond te duwen, veel kruiden en ook de prei doen het nu nog steeds goed, maar dat was allemaal meer geluk dan wijsheid.

 

Ik heb het nu drastisch aangepakt, alle zinloze planten uit de tuin gehaald (ik had drie hortensia's bijvoorbeeld, geen bij of ander insect die daar ooit interesse voor had en het zijn ook eigenlijk wel heel truttige planten, ik voelde me al meteen tien jaar jonger toen ze eruit waren ). Hier en daar al wat karton gelegd, compost erop (ik had dan wel weer een goeie berg compost, gewoon al het tuinafval van een jaar in een hoek gegooid) en gemulched met stro en gemaaid gras en bladeren. Een paar bessenstruiken en een fruitboompje geplant, knoflook geplant (die ook al mooi opkomt), plattegrond gemaakt met wat ik waar wil hebben volgend jaar, boodschappenlijst met wat ik aan zaden moet kopen en ik heb er stikveel zin in.

 

Ik wil er een gezellige en toch eetbare tuin van maken, met flink wat bijenplanten en alles zonder chemische of kunstmatige toeters en bellen, dus niks aan toevoegingen of bestrijdingsmiddelen. Dat wordt wellicht nog een uitdaging waar het die slakken en koolwitjes betreft, maar achter in de tuin woont alvast een dikke chagrijnige pad die slakkeneitjes eet. Mijn insectenhotelletje dat sinds begin dit jaar hangt is voor de helft dichtgemetseld, dus ik hoop op wat meer wilde bijen, en ik heb bijna elk jaar veel hommels in de tuin. En de bodem is goed, volgens mij. Ik zie veel wormen en af en toe een pissebed, dus mijn geklooi van de afgelopen jaren heeft in elk geval iets opgeleverd. Een goeie bodem is een goed begin. toch?

 

Ik hoop hier nog een hoop op te steken tijdens mijn moestuinavonturen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

RobO, de tuin ligt op het zuidwesten, dus ik mag niet klagen. Ik heb hem alleen in het verleden niet erg handig ingedeeld, misschien dat ik toch ook maar weer ga sjouwen met terrastegels, zodat meer zonnige plekken beschikbaar komen voor planten en er een hoekje komt waar je 's zomers ook lekker in de schaduw kan zitten. Het wordt wel een hele operatie, maar stapje voor stapje gaat het vast wel iets worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...