Ga naar inhoud

Zelf zeezout maken (voor forumleden vlakbij de kust, of strandwandelaars)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De paar keer dat ik zeewater indampte liet ik het water eerst door twee koffiefilterzakjes lopen. Daarna op een CV radiator, in de winter. Het zeewater werd bij mij niet warmer dan ca 40 graden. I.t.t. inkoken op een kookplaat is dat wel gratis: de benodigde warmte wordt weer afgegeven aan de huisverwarming. Én: gratis luchtbevochtiging.

- Over stoffen die smaak kunnen hebben / afgeven: lang niet alle soorten verdampen bij 40 of zelfs 100 graden, maar dat verklaart het verschil niet.

- Kalk in leidingwater: de kalk zou stoffen die normaal gesproken verdampen, kunnen binden tot een vaste stof. Die in het zout achterblijft. Ook niet logisch, want die stoffen zouden tijdens de eerste "stook" al verdwenen zijn. Want toen proefde je ze niet.

- 1e keer verwarmen, 2e keer (met leidingwater) hard inkoken: dat inkoken (hogere temperatuur) zou aanwezige reststoffen van smaak doen veranderen. Bitterder?

Tot zover mijn analyse. Dit zeer interessante raadsel is dus nog niet opgelost. 

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

Ik weet niet hoeveel kalk er achterblijft na verdampen, maar kalk is neutraal van smaak, en het neutraliseert zuren dus het kan op die manier de smaak beïnvloeden. Kalk kan misschien ook met andere stoffen dan zuren een chemische reactie aangaan.

En sommige esthers, polyphenolen etc. verdampen bij 70-80 graden. Ik weet dat door het wijn maken. 

Iemand moet eigenlijk als proef twee porties zeezout maken. Eentje direct laten inkoken. De ander rustig laten verdampen, daarna aangelengd met leidingwater laten inkoken. En dan maar hapjes zout nemen en proeven hè. Bleeegh.

Overigens, in Japan verspreiden ze steeds zeewater over een oppervlak van schoon zand, in de zon, en na tig keer schrapen ze de bovenste laag zand af, doen dat in water (ik weet niet zeker of het zeewater was), en dikken het afgietsel in. Daar gebeurt de eerste verdamping dus in het zand. Bij ambachtelijk zout, dat flink geprijsd is.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Hoi henkg,

Ik weet niet zeker of je t precies goed begrijpt,   na de eerste (koele) verdamping had t juist een wat viezig nasmaakje maar was wel goed zoutig,  en na nog een tweede keer langdurig inkoken met leidingwater werd t flauwer maar frisser (geen vies nasmaakje).         Jah t (raadsel) is nog niet opgelost, toch heb ik op googhel gelezen dat je met zelf gemaakt zeezout de smaak van de plaatselijke zee kan proeven omdat de mineralen van daar aan t zout blijven zitten.           Ik hoop dat dat waar is.         Groet.

Geplaatst:

T "zeer interessante raadsel" van t (voorbeschrevene) smaakverschil, is (hoogstwaarschijnlijk) opgelost!           Mweh, mwe,mwee,. . . .          K'herinner me dat ik voor t zout maken, eerst wat eten in t pannetje had gekookt, en t alleen maar heel even heb uitgespoelt daarna.          Dus dat rare smaakje van de eerste louwe verdamping kan gewoon van t eten zijn geweest.          (Helaas geen spannende raadselen)

Geplaatst:

Gas verstoken om de zeespiegelstijging tegen te gaan, hoe uitgekookt wil je het hebben, LOL.

Zodra je moet stoken kan het nooit uit.

Elk zout is zeezout, alleen wat ouder. Je hebt wel verschil in zuiverheid. Volgens sommigen moet je juist onzuiver zout hebben. Mineralen goed voor je,maar andere zaken weer minder.

Maar neem je een IBC en een pomp mee, uit een emmertje water haal je toch niks?

Even opgezocht, aan de Nederlandse Kust bevat Noordzeewater 30 promille zouten dus dertig gram per kilo water, dus met emmer kan het wel.

Uitgaande van 34 gram zouten bevat het water volgens wikipedia

Bij dertig promille is dat dus 21 gram aan natriumchloride. Waar de andere zouten goed voor zijn weet ik niet, kan iemand misschien licht over laten schijnen. 

Dus bij dat vijf liter? flesje in het plaatje gaat het om een onsje zout, bij vier personen, dus twee tot drie dagen verbruik.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Wat leuk ik woon nog geen 100 meter van zee en heb er nog nooit over gedacht...

ik ga het van de zomer proberen naast de te drogen vijgen , op het platte zwarte dak!

als die lukken zal het zeewater zeker verdampen

geinig!

Geplaatst:

De volgende keren, wanneer ik ga surfen (kwoon helaas niet bij de zee), neem ik zoveel mogenlijk mee terug en zet t dan op de verwarming.          Dat pannetje op t gas, was omdat ik zo ongeduldig, nieuwsgierig was.            Een steigende zeespiegel zou mn reistijd verkorten (hi,hi), maar kvind duurzaamheid belangrijker.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...