Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ieder jaar weer een terugkerend probleem. Alle stekjes van vorstgevoelige planten overwinteren lekker onder tl-buizen, maar na een paar weken verschijnen er altijd weer luizen. Ieder jaar weer, terwijl de stekjes toch echt luis-vrij eronder gaan.

Zijn er anderen die dit probleem herkennen? Wat kan ik er aan doen? Ga bijna overwegen om alle potgrond eerst in de magnetron de 'steriliseren', maar weet niet of dat zo goed is voor de aarde?

Geplaatst:

Ja, heel herkenbaar. Komt waarschijnlijk uit de potgrond. Ik spoel de planten af onder de douche en hoop ze zo te kunnen redden tot ze naar buiten kunnen waar de natuurlijke vijanden het dan overnemen.

Je zou een testje kunnen doen met het steriliseren van de grond voor je stekjes... Wat zouden een paar minuten in de magnetron voor kwaad kunnen denk je?

Geplaatst:

Heb je het kasje ook gedesinfecteerd van top tot teen en tocht het daar zo ja dicht maken

en anders water met gemalen Eucalyptus bladeren spuiten voor dat je ze in het kasje zet hier houd bladluis niet van.

Geplaatst:

Ik geloof niet dat het aan de potgrond ligt maar aan de stekjes zelf. Grote kans dat op die stekjes luizeneitjes overwinteren die door de warmte van het kastje versneld tot ontwikkeling komen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik denk dat het komt omdat dat de enige plaats is waar luizen, ook tijdens het winter, kunnen lekker dooreten. Warm, licht en genoeg eten...wat meer? Buiten gaan ze dood.

Maar ik had vorige jaar ook op mijn zaailingen luizen. Gelukkig maar op 3 tomatenplantjes, maar het was best ververlend om pas midden in mei die planten te verliezen (te laat gezien). Ik kon toen ook nergens nieuwe planten krijgen (MTFD was voorbij, gelukkig nog 2 gescoord bij Hornbach maar ze waren toen natuurlijk niet zo leuke soorten meer) Ik dacht toen dat de luizen via de raam binnen zijn gekomen, want die plantjes stonden onder de raam (dat af en toe open was) en de andere planten (daarnaast, met hetzelfde potgrond) hadden geen luizen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:
... die plantjes stonden onder de raam (dat af en toe open was)...

Mijn ervaring is dat luis-gevoelige planten luis krijgen door de tocht van een open raam of ventilatierooster.

Ook als dat maar af en toe open staat.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...