Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal

Ik heb vandaag 5 perenbomen geënt en 3 appelbomen. Telkens een een verbeterde plakgriffel of spleetenting op een even dikke (verbeterde plakgriffel) of dikkere onderstam (spleetenting). Maar ben ik niet te vroeg geweest met deze enten? Had ik ze misschien beter wat later gedaan? Ik heb natuurlijk het enten zelf in de kelder gedaan zodat het goed droog was en deze nieuwe entingen staan nu in een pot met potgrond (goed aangegoten) in de serre.

Mvg

De enter

Geplaatst:

Ik zou wel graag wat foto's zien van je enten. Ga daar dit jaar ook mee bezig, voor het eerst. Dus lijkt me leuk om te zien hoe jij het hebt gedaan. En om te verduidelijken wat een plakgriffel of een spleetenting is.

Geplaatst:

Een plakgriffel is eigenlijk het schuin aansnijden van de onderstam en het enthout, zo passen deze dan mooi op elkaar (als ze even dik zijn). Je moet er zeker op letten dat de cambiumlagen (dunne groene laag net onder de bast) elkaar mooi raken. Een verbeterde plakgriffel is eigenlijk hetzelfde, alleen maak je nog een kleine insnede in het schuine vlak van de onderstam en het enthout, zo kan je deze in elkaar schuiven en blijft het beter zitten.

Een spleetenting is eigenlijk het aansnijden van je enthout op een manier dat het schuin naar beneden loopt. Vanonder moet het heel erg smal zijn zodat het mooi in de spleet in de onderstam past. Die spleet maak je gewoon door met je entmesje een insnede te maken recht van boven naar onder (ongeveer 3 cm diep).

Ik zou graag enkele foto's maken, maar je zal niets zien van de enten zelf want heb er tape rond gedaan om ze mooi tegen elkaar te houden en dan nog eens wondafdekmiddel om het waterdicht te maken. Maar zal eens een foto nemen, dan kan je zien hoe ze erbij staan in de serre

Geplaatst:

Was ook even mijn eerste gedachte....Ben je niet een beetje vroeg.

Moet eerlijk bekennen dat het voor mij ook de eerste keer wordt... Maar het is zo een beetje mijn aard om er dan al heel veel over opgezocht te hebben en waar mogelijk gevraagd en gekeken bij mensen met ervaring. Ik lees en hoor steeds dat je ent-hout al snijdt als de plant in rust is (januari best, evt. februari....Hier in Zeeland moet de eerste kou volgende week nog komen, dus ik heb waar mogelijk even gewacht met dat van bomen te nemen). Het enten zelf doe je dan beter in maart of april als de onderstam wel aan de groei is met ent-hout dat koel-gehouden (slapend) is ergens buiten of in een koeling......

Ik weet niet hoe vergeeflijk de techniek is als je hier van afwijkt? Misschien kan het ook wel? Mochten je enten niet aangaan dan is er nog geen man overboord, want de onderstammen kun je dan later in het jaar nog gebruiken om te oculeren of chip-budden of het er in 2017 weer mee proberen te enten.

@ Erny. Er zij allerlei sites waar de techniek wordt uitgelegd, maar niet altijd heel duidelijk. Deze link vind ik een van de duidelijkste...met tekeningen en foto's erbij. De andere technieken (oculeren en chip-budden ofwel oog-enten) komen ook aan de orde als je even zoekt op een duidelijke manier. http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Vermeerderen/enten

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja, ik geloof wel dat je gelijk hebt, echter in Vlaanderen is er wel een heel ander weertype dan bij jullie he En om het enthout koel te bewaren is ook moeilijk hier thuis. Vorig jaar is het me wel gelukt om in de winter een ent te zetten op een bestaande boom... Hopen dat het ook lukt op de onderstammetjes

Geplaatst:
echter in Vlaanderen is er wel een heel ander weertype dan bij jullie he

Ha, ha...Ik woon 3 kilometer van Vlaanderen en heel vlak bij zee. Waarom denken Vlamingen bijna altijd dat Zeeland = Holland = ver weg is...?

Holland is een 200 km van hier. Groningen en Friesland zelfs meer dan 300 km. Radio, tv, naar de bakker op de fiets, het weerbericht, kleren kopen, een dagje uit of langsgaan bij vrienden is meestal in Vlaanderen (En Sergio Herman is zelfs nog ver familie van mijn vrouw Hoewel ik de goede man nooit gesproken heb Dat mag toch tellen als "niet zo ver weg" ?)

Maar even serieus: Ik ga voordat ik het mes in mijn onderstammetjes zet halverwege februari nog een cursus enten meedoen in Blankenberge en zal dan zeker eens hiernaar vragen! Op zich zou je denken...als die praktische cursus rond 15 februari is, dan moet enten met succes ook dan al kunnen....

Geplaatst:

Haha, Ik had een foute link gelegd, Zeeland en Friesland enzo Ik denk dat een ent op dit moment wel kans heeft op slagen, je moet natuurlijk gewoon hopen dat het enthout pas begint uit te lopen gelijk met de onderstam. Het enthout is nu toch ook nog in rust he? :P

Bart, bedankt voor de reactie, ik had dat artikel ook al gezien en het lijkt me toch ook dat zowel de ent als de onderstam hier nog in rust zijn. Anders dan zou de onderstam al geplant moeten zijn geloof ik. Of ben ik hier fout misschien?

Groeten

Geplaatst:

de meeste kans op slagen heb je als de onderstam in groei begint te komen (eind februari voor pruim , maart voor appel en peer) , en het enthout in rust is. Daarom moet je het enthout op een koele plaats houden.

Nu enten kan , maar is minder slaagzeker , zeker voor beginners. Ik las van de TS dat hij ge-ent had binnen . kan perfect , maar hou nu die ge-ente bomen binnen in de serre , wortels goed afgedekt. Plant ze buiten uit in maart als de lente begint .

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Beste mensen

Als je iets wilt weten over enten bekijk dan even de videos op "Comment griffer un arbre fruitier" Het is wel een Franse site maar de beelden zijn zeer duidelijk zodanig dat de menen die geen Frans begrijpen het toch gaan verstaan.Het is de beste site betreffende enten. Zeker de videos van de Verger conservatoire regional Nord Pas de Calais.

Veel geluk.En tussen haakjes,in januari knip je enthout en bewaar je het in de koelkast.In maart-april op een zonnige dag kan je enten.

Geplaatst:
Als je iets wilt weten over enten bekijk dan even de videos op "Comment griffer un arbre fruitier"

Goede tip, Bruno! Dank je.

Geplaatst:

Ik was gisteren nog iets vergeten.Enthout bewaar je in de koelkast maar wel in een goed gesloten vochtige plastiek zak.En met enten op een zonnige dag bedoel ik goed weer,geen regen geen vorst of schrale wind.

Ik heb nog een paar goede sites betreffende enten

www.boomgaardenstichting.be en dan vermeerdering en www.houtwal.be enten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...