Saffier Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Heeft iemand ervaring met het kweken van jde jeneverbesstruik? Ik ben van plan er een te zetten in het voorjaar. Hij kan komen staan op het zuiden op vrij arme grond (wat de struik nodig heeft volgens de boeken). Maar welk type heb ik precies nodig voor lekker kruidige bessen voor in de keuken? Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Is het een struik? Ik zou het gewoon een boom noemen Ik heb de jeneverbes Juniperus chinensis 'Monarch'. Er zitten al heel wat vruchten in ieder jaar..de boom is 12 jaar geloof ik. Ik heb de vruchten nooit durven eten omdat er een jeneverbes is die giftig is en ik weet niet of die van mij daaronder valt. Dat wil ik nog steeds uitzoeken. De boom struik groeit bij mij wel in rijke grond en groeit heel goed.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Roelie Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Juniperus sabina oftewel Zevenboom, is een struikje waarvan alle delen giftig zijn. Ik zou daar dus niet van gaan peuzelen. Voor zover mij bekend zijn de overige soorten ongevaarlijk, al zijn er soorten die niet lekker ruiken en smaken. Quote
Saffier Geplaatst: 19 januari 2016 Auteur Geplaatst: 19 januari 2016 Kan het zijn dat de juniperus communis degene is die ik moet hebben? https://nl.wikipedia.org/wiki/Jeneverbes Quote
JBT Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Ja dat is de echte die inheems voorkomt en die je kan gebruiken als kruiden of om Jenever te maken Quote
Deborah Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Verschillende soorten van de Jeneverbes zijn een waardplant voor perenroest, dus als er perenbomen in de omgeving staan zou het aanplanten van jeneverbessen niet zo'n goed idee zijn. Zie ook: http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/perenroest.html Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Saffier Geplaatst: 19 januari 2016 Auteur Geplaatst: 19 januari 2016 geen perenbomen voor zover ik weet en kan zien.Moet ik trouwens twee bomen/struiken planten om bessen te kunnen kweken? Quote
JBT Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 kruisbestuiving is altijd beter maar heb wel geduld ze zijn traag groeiend en het duurt een paar jaar voordat je een mooie oogst heb afhankelijk van hoe groot je ze koopt Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Kan het zijn dat dat mijn jeneverbes (Juniperus chinensis 'Monarch') geen eetbare vruchten heeft? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 19 januari 2016 Geplaatst: 19 januari 2016 Hier een link naar alle Juniperus soorten op de website van Plants for a future.http://www.pfaf.org/user/DatabaseSearhResult.aspx Als je op de afzonderlijke species of cultivars in het lijstje klikt krijg je zeer uitgebreide informatie over alle aspecten, met extra nadruk op eetbaarheidswaarde (en wat en hoe) en medicinale waarde. Deze database richt zich speciaal op planten die geschikt zijn om te behouden of telen en die belangrijk kunnen zijn vanwege de consumptie- en medicinale toepassingen die men veilig wil stellen. De informatie is zeer degelijk en ook wetenschappelijk gedocumenteerd.Aanbevolen! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Saffier Geplaatst: 19 januari 2016 Auteur Geplaatst: 19 januari 2016 Erg behulpzame link, dank je wel!Nu nog even op zoek naar een goede teler de de juniper comm. Op voorraad heeft (en dan een fatsoenlijk formaat). Iemand tips? Quote
shivalle Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Hoi ik heb de mijne jenever bes juniperus communis in het tuincentrum in genk België gekocht..Zij hebben ook een hele grote uitwaal aan kruiden , fruit en groenteplanten. En ze zijn ook niet duur Dit tuincentrum is echt de moeite waard voor mensen uit de grensstreek van belgie- nederland Quote
Saffier Geplaatst: 20 januari 2016 Auteur Geplaatst: 20 januari 2016 Bedankt voor de tip. Ga er zeker eens langs als ik in de buurt kom Voor nu vroeg ik me nog af welke ondersoort ik precies moet hebben om bruikbare bessen te kunnen kweken. Juniperus communis heb je in veel verschillende variëteiten.Had eerder ergens gelezen dat men de prostrata of procumbens kon gebruiken maar in die exacte benaming zie ik ze nergens staan (wel zonder commmunis of met hibirnica erbij) Iemand al enig idee welke struiken er precies gebruikt worden op de plekken waar ze daadwerkelijk gekweekt worden voor consumptie?(En hoe houdt ik de niet bes dragende mannelijke en vrouwelijke uit elkaar?) Edit: heb het plaatselijke tuincentrum ook maar gebeld die nu voor me mee gaan zoeken naar een besgevevendestruik. Ik werd wel gewaarschuwd dat het een lelijke grove struik is en dat het prijskaartje in ieder geval uit drie cijfers bestaat. fijn dat ze eerlijk zijn in ieder geval.Ik zoek zelf ook even verder natuurlijk. Quote
Bit Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Eigenlijk moet je proberen de gewone 'communis' te krijgen. Die zijn ook het goedkoopst trouwens. Alle toevoegingen in de naamgevingen ( compacta, enz ) zijn kruisingen, variëreiten, van de gewone afgeleid. De gewone dus, is ook de goedkoopste. Hoeft voor een maatje 40 cm niet meer te kosten dan 5,- Maatje 60-80 betaal je tussen de 18 en 25,- voor denk ik ? Groter worden ze wel snel duurder ja, want echt heel snel groeien ze niet. Voor vruchten, moet je echt een mannetje en een vrouwtje hebben, misschien moet je anders maar bij een kweker van deze coniferen gaan vragen, die weet wel wat zijn planten zijn. Quote
Saffier Geplaatst: 20 januari 2016 Auteur Geplaatst: 20 januari 2016 Ah, wist niet dat er een "gewone" communis bestond (zonder derde naam).Het tuinbedrijf gaf aan dat ik sowieso een plant van een jaar of 10 moest hebben om bessen te kunnen groeien. Heb geen idee of dat klopt. Ik wil er in ieder geval twee hebben (voor inderdaad een goede bestuiving). Coniferen kweker is ook een goed idee ja. Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2016 Geplaatst: 20 januari 2016 Dank voor de link Weknow.Voor mijn Juniperus chinensis Monarch gaf men aan dat men over eetbaarheid geen info had en dat hij medicinaal wel interessant is. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MaupyOnRide Geplaatst: 21 januari 2016 Geplaatst: 21 januari 2016 Juniperus communis (Jeneverbes) kan uit zaad vermeerderd worden, maar zo wordt dat zelden gedaan.Het zaad doet er erg lang over om te ontkiemen.Het heeft een voor kiem periode met kou nodig om te ontkiemen. Ook slechts 17% van de bessen bevat zaad. Deze zijn eenvoudig te scheiden van de zaden welke geen zaad bevatten: ze drijven namelijk. De betere methode:In het najaar of voorjaar wordt stekken afgesneden en in de grond gedaan. Jeneverbes heeft de neiging om chaotisch te groeien en moet om die reden elk jaar gesnoeid worden, wanneer het belangrijk is om recht opgaande struiken te krijgen. De plant komt van nature voor in Nederland, in het enige het jeneverbesbos, grenzend aan Park de Hoge Hoge Veluwe.Dus mocht je wilde soort willen kweken, zul je daar moeten kijken voor aantal stekken. Quote
weknow Geplaatst: 21 januari 2016 Geplaatst: 21 januari 2016 Dus mocht je wilde soort willen kweken, zul je daar moeten kijken voor aantal stekken. Zou de boswachter dat goed vinden....? (Denk dat je een boete riskeert) Waarschijnlijk is een stek (of nog kansrijker: marcottering) van een gecultiveerde struik (geselecteerd voor aroma en besgrootte) dan de betere optie. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
JBT Geplaatst: 21 januari 2016 Geplaatst: 21 januari 2016 Deze heeft ze te koop http://www.dekeltenhof.nl/db_bestel.php?soort=plantsoenVoor 12,50 D E K ELTENHOF Wijksestraat 25 6617 BX Bergharen 0487 - 532176 / 06 - 305120 16 [email protected] Quote
Bit Geplaatst: 21 januari 2016 Geplaatst: 21 januari 2016 Een geheel persoonlijke reactie hoor, maar ik vind het wel een erg slecht idee om zelf stekken te gaan nemen van een zo erg bedreigde wilde soort. Zijn er overigens in Nederland nog een 5 of 6 tal plekken waar ze als groep ( altijd als groep, ze bestuiven mekaar ) voorkomen. De genoemde plek bij de Hoge Veluwe is de grootste ja, erg mooi, erg oude bomen/struiken. Maar je blijft daar toch vanzelfsprekend vanaf ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.