permanatuurtuin Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Wie heeft ervaring met Pinus pinea? Heeft iemand al eens pijnboompitten van de boom gekregen? Martin Crowford zegt dat hij al vruchten van de boom krijgt. Ik ga 2 bomen plaatsen. De Pinus Pinea oftewel de Italiaanse Pijnboom of Parasolden is een sterke winterharde naaldboom met een Italiaanse karakter. De Pijnboom is met zijn paraplu- of parasolvormige kroon een opvallende verschijning in de Mediterrannee. De stam van de Pinus Pinea is erg recht en heeft een prachtige structuur dankzij de schors. De kleur van de schors van de Pijnboom varieert van roodbruin tot oranje. De schors heeft diepe groeven en schubben. De zaden die zich in de kegels bevinden zijn eetbaar en bij ons bekend als pijnboompitten.De boom is eenhuizig, d.w.z. mannelijke en vrouwelijke kegels staan op dezelfde plant. De mannelijke kegels staan dicht opeen aan de bases van de nieuwe lange loten, zijn cilindrisch, 5-8 mm lang, geel en produceren grote hoeveelheden stuifmeel. De vrouwelijke kegeltjes. staan rechtop aan de top van het schot van het vorige jaar, zijn 5 mm lang, donkerrood of violet. Als ze bevrucht zijn buigen zij zich naar beneden. Pas een jaar na de bestuiving vindt de bevruchting plaats. Dan pas begint de zaadvorming, de pijnboompitten. Kan 10 jaar duren voor de eerste kegels. Quote
Bit Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Is een mogelijkheid. Als je iemand van de lange adem bent ? En niet van de grote hoeveelheden ( of een grote landschapstuin hebt ) Ik heb 1 tuin in vast onderhoud waar 3 grote exemplaren staan. Die hebben zelfs die zware vorsten van een paar jaar geleden goed doorstaan. Zijn dat wel redelijk forse exemplaren hoor ( 6-7 meter) en geven dus inderdaad ook de grote kegels. De zaden nooit gezien. Heel belangrijk is, dat ze zuur staan he ? maar dat wist je al ? Zuur dus, geen kalk en zeer doorlatend, liefst op stenige grond ( maar waar geen kalk in zit ) Quote
D_SDennis Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ik heb er ook een al vijf jaar in de tuin. Geen bescherming, en groeit gewoon goed door op de arme zandgrond hier. Nog geen kegels. De plant is denk ik nu tien jaar oud en 2 m hoog. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 26 januari 2016 Auteur Geplaatst: 26 januari 2016 Als ik een halve weckpot vol met pijnboompitten krijg dan heb ik waarschijnlijk al genoeg voor een jaar. Meer is altijd leuk en dan zouden we het meer in brood gaan doen. Ik kan nog wachten en ik heb straks 4 bomen die wellicht een paar kegels per jaar opleveren. Als de Pinus pinea te lastig zijn kan ik ze weghalen, maar ze zijn dus in ieder geval winterhard genoeg en als ze echt oud zijn vormen ze ook kegels. Ik koop direct de grootste maat die nog enigszins betaalbaar is. Ik leg zure zandgrond op de löss (0,5 meter). Dan zijn de voeten van de pijnbomen altijd droog. Naaldbomen groeien wel op löss, maar het remt ze wel in de ontwikkeling als ze er direct ingeplant worden. Echter als ze er niet direct in staan maar wel bij de voeding komen kan het de groei ook gunstig beïnvloeden. Op dit moment heb ik 0,6 hectare en misschien dat ik over een paar jaar nog meer grond erbij kan kopen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 16 februari 2016 Auteur Geplaatst: 16 februari 2016 Het zijn twee grote bomen (2,25 m hoog) met een stam diameter van rond de 12 cm geworden. Ze zitten wel niet heel mooi in de naalden en takken, maar dat kan je bijna ook niet verwachten van planten die zolang in een pot gekweekt zijn. Ik heb ze in de zandbak voor de kinderen geplant. De zandbak is in diameter rond de 5 meter. Om de wortels heen heb ik turf gegooid zodat ze zure grond om hun wortels heen hebben die ook nog enigszins water en voedingsstoffen vasthoudt. Als de bomen diep wortelen komen ze gewoon in de löss terecht, die aanzienlijk natter zal zijn, maar ik denk dat dit geen problemen gaat opleveren. Ik verwacht dat ze al gauw 6 jaar oud zijn, dus hopelijk heb ik over 5-6 jaar de eerste kegels. Quote
Nona Geplaatst: 18 mei 2022 Geplaatst: 18 mei 2022 Op 24-1-2016 om 20:36, permanatuurtuin zei: Wie heeft ervaring met Pinus pinea? Heeft iemand al eens pijnboompitten van de boom gekregen? Martin Crowford zegt dat hij al vruchten van de boom krijgt. Ik ga 2 bomen plaatsen. De Pinus Pinea oftewel de Italiaanse Pijnboom of Parasolden is een sterke winterharde naaldboom met een Italiaanse karakter. De Pijnboom is met zijn paraplu- of parasolvormige kroon een opvallende verschijning in de Mediterrannee. De stam van de Pinus Pinea is erg recht en heeft een prachtige structuur dankzij de schors. De kleur van de schors van de Pijnboom varieert van roodbruin tot oranje. De schors heeft diepe groeven en schubben. De zaden die zich in de kegels bevinden zijn eetbaar en bij ons bekend als pijnboompitten. De boom is eenhuizig, d.w.z. mannelijke en vrouwelijke kegels staan op dezelfde plant. De mannelijke kegels staan dicht opeen aan de bases van de nieuwe lange loten, zijn cilindrisch, 5-8 mm lang, geel en produceren grote hoeveelheden stuifmeel. De vrouwelijke kegeltjes. staan rechtop aan de top van het schot van het vorige jaar, zijn 5 mm lang, donkerrood of violet. Als ze bevrucht zijn buigen zij zich naar beneden. Pas een jaar na de bestuiving vindt de bevruchting plaats. Dan pas begint de zaadvorming, de pijnboompitten. Kan 10 jaar duren voor de eerste kegels. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.