Dimitri Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 (aangepast) ]Hallo Ik heb een compostbak met belangrijkste doel regenwormen kweken voor mijn vogels. Nu merk ik vele kleine witte wormpjes. Online lees ik dat dit baby regenwormen zijn, dus dat zou mooi zijn, echter op site van Ecohuis Antwerpen staat dan weer : "Voeg zeker verkalkt zeewier toe als er kleine katoendraadachtige witte wormen in de wormenbak zitten. Deze schadeloze wormpjes zijn een indicator dat de compost te zuur aan het worden is. " Hieronder enkele foto's waarop de wormpjes te zien zijn. Alvast bedankt 8 februari 2016 aangepast door Gast Quote
loes Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 (aangepast) Foto's zijn denk ik wel handig in dit geval. Uitleg voor het plaatsen van foto's is te vinden bij de voordeur: voordeur-f6.html Gokje: is de bak en het compost toevallig aan de vochtige kant?ik heb bij de wormenbak soms ook witte wormpjes. Dit zouden enchytreeën of potwormen zijn. Ik heb er in mijn blog iets over geschreven met foto: blog/loes/compost_b-4372.htmldie wormen worden ook voor gekweekt als voer. Voor aquaria/terraria vooral maar ook voor vogels. Wat betreft de zuurgraad en het toevoegen van kalk aan compost zijn er vast andere leden die dit beter kunnen uitleggen. 8 februari 2016 aangepast door Gast Quote
weknow Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Ik reageer even voorlopig. Wil inderdaad de foto's graag even zien en ook weet ik niet wat je precies met een "compostbak" bedoelt. Een wormenbak? Een soort bokashi-achtig iets? Of inderdaad een wat grotere bak om te composteren buiten...? Dat kan veel uitmaken, los van allerlei spraakverwarring, al is het maar omdat er vaak heel verschillende ingrediënten worden toegevoegd, die heel andere processen geven. Heb ook even gekeken naar de website van dat Ecohuis in Antwerpen, maar kan daar zo even geen samenhangend verhaal over hun manier van composteren vinden. Wat ik kan zeggen over composteren is dat als er voldoende zuurstof en vochtigheid en volume is en er geen gekookte etensresten e.d. in gaan (die geven ongewenste vergisting en zijn NIET geschikt, hoewel in kleine hoeveelheden niet direct een ramp) en er een redelijke evenwicht en vermenging is van groene en bruine ingrediënten, er niet echt iets mis kan gaan. Compostwormen, die je graag wilt, gaan echter pas echt aan het werk als er al enige vertering aan de gang is. Dat er daarnaast - vaak tijdelijk - allerlei andere zichtbare en onzichtbare wezentjes in voorkomen is normaal. Ik neem aan dat je in je bak al compostwormen had? Buiten komen ze meestal snel vanzelf (uit de bodem of ze zitten nog in de compost die in de bak zat...je kunt het makkelijk enten van de ene bak naar de andere) of in een afgesloten systeem dat je er hebt toegevoegd....? Op het moment dat de voorwaarden goed zijn voor ze (volop eten, vochtigheid, zuurstof) zullen ze zich vrij snel vermenigvuldigen, totdat de compost ver rijp is, dan neemt hun aantal tijdelijk weer sterk af (indicator....compost is bijna goed voor gebruik). Als je dus met een compostbak werkt , zul je niet voortdurend veel wormen kunnen vinden om ook nog als voer te gebruiken.....dan maak je beter 2 of 3 bakken die in een verschillend stadium van het proces zijn. Dat compost "te zuur" wordt is voor een gewone compostbak een vreemde uitspraak in mijn ogen. Compost die klaar is zal niet gauw zuur zijn, eerder juist enigszins alkalisch. Dat is ook logisch omdat door de vertering (slinking) ook de concentratie aan basische ingredienten zal verhogen. Om zure compost te maken moet je al heel veel specifieke ingrediënten gebruiken en zelfs dan is heel licht zuur het best haalbare...denk aan PH 6.5. als zo een beetje het meest zurig haalbare. Normaal moet je eerder aan PH 7.5 of 8.0 of in die buurt denken. Dat tijdens het verteren het milieu tijdelijk wel wat zurig kan zijn, klopt....maar heeft geen enkel belang en vraagt niet om ingrijpen. Kalk of andere PH-verhogende toevoegingen aan compost zijn in normale procedés zelfs af te raden...werken omzettingsprocessen tegen. Ik kan die opmerking van het Ecohuis dus niet goed plaatsen. Tenzij er een bokashi-achtige werkwijze wordt gebruikt. Maar die is weer niet zo geschikt in combinatie met compostwormen. Die houden echt niet van de grotendeels anaerobe verteringsprocessen die daarin plaatsvinden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
simonvb Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Hier vind je een goed handleiding van een wormenbak, de witte wormen wijzen op een te vochtige omgeving. Ze zijn wel niet schadelijk. Het is eigenlijk een brochure van Ovam:http://www.permacultuurnederland.org/permacultuurtk/wormenbak.pdf In het topic van de wormenbak, staat op de laatste pagina hetzelfde als in de informatie van de brochure.https://www.moestuinforum.nl/wormenbak-maken-t814-140.html?hilit=wormenbak Quote
Jorg Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Ik ben er altijd vanuit gegaan (en nog steeds) dat het jonge regenwormen zijn, mits ze dun en bijna doorzichtig zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.