Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn 'Punterella's' lijken zo sprekend op de stengelsla dat ik er niet meer onderuit kan: ik heb een en ander door elkaar geklutst.

Er staan twee rijen stengelsla, maar geen Punterella's. Dat moet bij het zaaien al mis zijn gegaan.

Heb al opnieuw gezaaid, maar is wel balen. Warrig oud hoofd

Heeft iemand al geoogst?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb mijn doorgeschoten punterella's toch maar verwijderd. Hoop dat de rest niet doorschiet. Volgend jaar zaai ik ze later in het seizoen om de kans te verkleinen op doorschieten.

Heb nog niks geoogst.

Geplaatst:

Flup, opnieuw zaaien kan nu toch ook nog?

Dit zijn de mijne. En nu maar hopen dat het niet weer stengelsla blijkt te zijn

DSCF546117441469020054.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat is wel een goed idee, vandaag is er weer eentje doorgeschoten. En als dat zo doorgaat hou ik weinig punterella meer over. Naar de smaak ben ik wel heel nieuwsgierig, dus het moet gewoon lukken.

Ik ga het ook doen. De stengelsla staat voor volgend jaar op het programma, dus daarmee zal ik niet zo snel in de war zijn nu.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De punterella staat al een tijdje in de tuin, maar echt een soort van krop met daaromheen dikke stengels vormt de plant niet. Hebben jullie dat ook?

Zo ziet mijn punterella er nu uit.

1150421473431898.jpg

Geplaatst:

Ja, bloemstengels heb ik ook en dan verwijder ik de plant. Want doorgeschoten planten zijn toch niks. Maar ik heb ergens gelezen dat er twee soorten punterella zijn. Eentje met dunne sprieten en eentje met een krop en dikke stengels aan de buitenkant. Misschien hebben we wel de eerste variant, dan kan ik de planten allang opeten.

Geplaatst:

Het zaad dat ik gekocht heb moet van de soort met de dikke aspergevormige stengels in het hart zijn. Maar mijn punterella staat er ongeveer net zo bij als bij jou Flup. Het zou er eigenlijk zo uit moeten zien als de foto's die ik in het begin van dit topic heb geplaatst, dus met witte stelen met paardebloemachtig blad en lichtgroene dikke stengels in het hart. Het enige wat klopt is dus de vorm van het blad.

Ik begin te vermoeden dat er meer vast zit aan het telen van punterella, Misschien moet je het bleken of misschien moet je het behandelen zoals bij het zaaien van witlof? Helaas staat er verder geen teeltinformatie op de verpakking.

Of misschien samenbinden zoals bindsla????

Ik heb nog eens even zitten googlen en bij één van de reactie onder dit foodlog staat dat de plant mogelijk tweejarig is en dat de scheuten die in het hart zouden moeten komen dan pas in het tweede jaar gevormd worden als aanzet voor de vorming van bloemen.

http://www.foodlog.nl/artikel/culinair_ontdekt_catalogna_cimata/allcomments/asc/

Maar ik kan er verder niets over vinden helaas.

Geplaatst:

Ik ben niet zo goed in Duits, maar ook mijn puntarella is zoals jullie beschreven. Niet doorgeschoten. Ik denk steeds dat straks de stelen wel zullen verdikken maar begin daar nu aan te twijfelen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Flup, kun je niet een korte samenvatting geven, dan hoeven we ons er niet allemaal doorheen te worstelen

Zo staan de mijn er bij. Het gekke is dat ze verder naar achter steeds kleiner worden

Ik ga ze nog maar snel even wat mest geven.

2016-09-10Punterella46941473508881.JPG

Geplaatst:

Ahum..kuch...ik moet de artikelen zelf ook nog lezen.

Heb mij gisteravond (toen heb ik het ontdekt) en vandaag bezig gehouden met het verwijderen van japanse duizendknoop op het grondstuk vlak bij ons huis. Stond enorm verborgen tussen manshoog onkruid, maar het is gelukt, alle takken zijn afgeknipt en verbrand. Nu ben ik weer zen en ga de artikelen straks eens op mijn gemak lezen. En dan wil ik wel een beknopte samenvatting geven.

In Duitsland is deze groente iets bekender, vandaar dat ik op de Duitse naam heb gegoogeld.

Geplaatst:

Ik heb inmiddels dankzij de google-handigheid van mijn zus wat uitgebreidere teeltinformatie gevonden in dit Engelstalige blog, van iemand die in Wales succesvol punterella teelt.

http://www.carllegge.com/2013/03/puntarelle-how-to-grow/

Korte samenvatting:

-goed gedraineerde voedselrijke bodem, hij gebruikte mulch van varens en eigen compost

-ideale groeitemperatuur tussen de 5 en 15 graden

-zaaien van juni tot vroeg in september, zijn aan het eind van september gezaaide planten produceerden geen aspergevormige scheuten meer. Maar je zou zelfs nu dus nog kunnen zaaien.

-Uitplanten als de zaailingen 7 à 10 cm groot zijn op 30 cm afstand

-Goed water geven, ze houden niet van droogte en vormen dan ook geen scheuten.

-Hij oogste de eerste punterella met scheuten vanaf half september en de laatste in december.

Dus je hoeft niets speciaals te doen om scheuten te krijgen, waarschijnlijk is het gewoon nog te warm voor de plant om scheuten te gaan vormen.

Ik denk dus dat we gewoon nog wat geduld moeten oefenen of misschien gaan die van mij het niet meer doen omdat ik te vroeg gezaaid heb. Ik had eind juli ook nog gezaaid maar die zaailingen zijn opgevroten door slakken en uitgetrokken door merels.

Ik ga dus morgen nog gauw een serie zaaien in potjes om slakkenvraat te voorkomen

Nou weet ik niet meer waar de punterella vandaan kwam die wij toen in de winkel hadden, maar dat was afgelopen februari, dus ook dat doet me denken dat ik gewoon nog geduld moet oefenen

Ik heb de links van Flup even vluchtig doorgelezen. De eerste twee links gaan wel over de goede soort maar bevatten weinig of geen uitgebreide teeltinformatie.

De derde link gaat geloof ik meer over cichorei-soorten die je op dezelfde manier teelt als witlof, ik heb het maar vluchtig doorgelezen maar ook in deze link staat geloof ik niet iets dat specifiek over deze soort punterella gaat.

Geplaatst:

Dank je wel Jenneke, we wachten rustig af. Alhoewel er hier op ons feest een groenteman was die de puntarella al verkocht, ik heb hem zelf niet gezien en dus er niet over aangesproken, anders had ik nog wat teeltinfo kunnen lospeuteren.

Zelf heb ik ergens in juni gezaaid en de zaailingen op drie verschillende plekken uitgeplant. Ze zijn alle drie verschillend van hoogte-groeistadium. Die in de ton met eendenpoep is het verst maar die heeft ook het beste water gehad. Die het minst ver zijn hebben het formaat van een jonge paardenbloem.

Geplaatst:

Dank je Jenneke.

Die teelttips zijn wel handig.

De grond is hier wel goed gedraineerd, maar erg droog (er is de afgelopen maand nauwelijks regen gevallen). Ik mulch minimaal nog, want er is weinig mulchmateriaal. Gieten doe ik ook minimaal, dat heb ik eens gezien in een tuinprogramma en zo wil ik hier uiteindelijk ook tuinieren. Zeker omdat de zomers ook steeds droger lijken te worden. De temperatuur is nu ook te warm, maar daar kan ik weinig aan veranderen. Hooguit wat bijmesten en toch meer gaan gieten. Heb vorige maand ook nieuwe punterella gezaaid en geplant, misschien dat die wel nog dikke stengels gaat vormen. Nog even afwachten dus.

Geplaatst:

Fijn Jenneke

Dan staan die van mij in elk geval te droog. Dat zie ik nu ook wel aan het blad: op jouw foto's staat dat rechtop.

Bij mij valt het blad dus flauw van de droogte en de hitte.

Gaan we verhelpen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Heeft iemand deze plant al gegeten? Ik vind hem vrij bitter en mijn buurvrouw dacht dat ik haar wilde vergiftigen, zo bitter vond zij de plant. Dat laatste was een grapje van haar, maar het was duidelijk, lekker vond zij (en ik) de punterella eigenlijk niet. Smaakt jullie punterella ook bitter?

Geplaatst:

Hoezo? Heeft hij zich bij jou aan de regels gehouden en een 'knoedel' gevormd?

Dan ben je volgens mij de enige

Mijn 2e poging is ook mislukt. De planten doen het goed, maar die okselknoppen - 'de knoedel' - zijn meteen gaan groeien.

Ik ben niet op het idee gekomen om hem tóch te eten, maar dat kan natuurlijk nog

Geplaatst: (aangepast)

Bij mij groeien ook alleen maar hele grote dikke paardenbloemenstruiken. Ik ben dus maar eens op onderzoek uit gegaan in Italie.

Daar zag ik overal in de supermarkten die bossen zoals wij ze hebben in de tuin..en geen puntarella met dikke punten. Nee signora. die zijn er nu niet (en helaas, ik was niet zo goed ik mijn Italiaans om te vragen wanneer wel. )

Chicoria:2016-10-11-1350491477243932.17

Het advies was het buitenste bladeren wokken of stoven met wat boter en kruiden..het binnenste witte alleen voor de sla.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik laat ze staan. Kijken of ze misschien in het voorjaar knoedels gaan vormen

Geplaatst:

Maar ik ga ze toch uitproberen in de keuken..het schijnt heerlijk te zijn..zegt men.

Voor de zekerheid heb ik in Toscane natuurlijk een grote zak met puntarella-zaad gekocht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...