Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Toen we 3 jaar geleden op het Eiland begonnen, was de moestuin zwaar verwaarloosd. Het eerste jaar hebben we eigenlijk de boel ontgonnen en de bovenste 20 cm gemengd met biologische compost van de Makkelijke Moestuin. Om de structuur van de grond te verbeteren zijn we in het 2e jaar begonnen om de ergste delen te vermengen met biologische tuinaarde van Intratuin. Daarboven op een laag compost van eerder genoemd merk, en aangevuld met inmiddels zelf gekweekte biologische compost. Deze zelfgemaakte compost bevat een deel bokashi, en deze compost zit dan echt vol leven. Daar bovenop hebben we een laag bladeren gelegd, ook afkomstig van eigen Eiland.

Deze combinatie is ons erg goed bevallen omdat dan de bovenste 20 cm ook in de winter (wanneer het niet vriest) het bodemleven nog steeds actief is. Mulchen met herfstbladeren bovenop actieve compost bevalt ons dus erg goed.

Afgelopen herfst en winter hebben we ook de overige bakken voorzien van biologische tuinaarde. Eerst hebben we met de woelvork de grond los gemaakt, vervolgens de tuinaarde met de tuinklauw lichtjes er doorheen verwerkt. Daarbovenop de biologische compost van Makkelijke Moestuin en dan de zelfgemaakte compost. En om de hele zaak af te dekken en daarmee te beschermen tegen de wintervorst en regen, een mooie laag bladeren van onze esdoorn. Nu begint dus langzaam de aarde te transformeren tot de grond die ik me wens. Lekker los, ruikend naar bosgrond en vol leven.

In de toekomst hoop ik steeds minder afhankelijk te zijn van compost die niet door onszelf is gemaakt. Geheel organisch zal het in ieder geval niet meer zijn. De compost voor aankomende herfst bevat al kippenmest en mest uit ons eigen composttoilet.

Maar goed, @Pippi, dat het lijkt alsof zich een harde korst vormt is niet erg. De compost vermengt zich de komende maanden met de ondergrond en zal echt geen water tegenhouden. Maar het klopt dat de aangeleverde compost vaak dusdanig warm is geweest, dat niet alleen eventuele zaden steriel zijn geworden, maar ook bodemleven, groter dan microscopisch, niet meer aanwezig is. Eigen compost daarentegen zit vol met krioelende beestjes die het grove materiaal omzetten en de grond luchtig houden. Een mulchlaag stimuleert dit proces in je tuin. Verder ben ik erg blij met onze bokashi. Een enorme stimulans voor het bodemleven en je composthoop.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

Heeft iemand al weleens gedacht aan een levende mulchlaag? Zeker wanneer volkstuincomplexen een probleem lijken te hebben met stro of bladeren of karton of houtsnippers of wat dan ook. Misschien is dat een oplossing die bij iedereen voor minder gezeur kan zorgen. Bijvoorbeeld, klaver inzaaien op het bed van de pompoenen of phacelia onder de bonen?

Geplaatst:

Dat mag ik niet van de voorzitter van onze volkstuintjes want phacelia enzo zaaien zichzelf uit en dan hebben de buren dat ook. Ik vind het onbegrijpelijk omdat het veel gemakkelijker uit te trekken is dan bijvoorbeeld het gras dat hier overal groeit. Hij beschouwt het als bloemen en dat wil hij niet want het zijn groententuinen, dat het goed is voor de bestuiving interesseert hem niet.

Geplaatst:

Nou wat een rare regel! Je hebt toch bloemen nodig om de insecten te lokken om de vruchtgewassen te bevruchten? Nuja, preaching to the choir. Wat pippi zegt is wel een goede. Met een vereniging kun je stemmen verzamelen om reglementen aan te passen. Dat hoeft niet alleen maar mening van het bestuur te zijn (daarom ben ik alleen nog maar bestuurslid van stichtingen. )

Geplaatst:

dat 'korstje' op het compost herken ik trouwens ook wel van de gemeentecompost. het bovenste laagje droogt uit en wordt soms wat hard.

Dat is juist een groot pluspunt! dit is een van de redenen waarom ik de gehele tuin, zowel sier als moes, van een laagje gemeentecompost voorzie. ik zit op kleigrond, als de kleigrond uitdroogt dan is het onhandelbaar. wanneer het vervolgens gaat regenen ontstaan er grote plassen omdat het water niet weg kan.

echter doordat het droge toplaagje van de compost droogt de grond daaronder niet zo snel uit en blijft de grond precies vochtig genoeg. het klinkt misschien heel tegenstrijdig maar die droge toplaag voorkomt meer waterverlies. onder de toplaag stikt het van de wormen die alles lekker luchtig houden. wanneer het regent blijven er geen plassen water liggen en de grond na een regenbui niet 'te' nat

(daar zit een heel mooi verhaal achter wat ik zo niet volledig paraat heb. het heeft te maken met water wat in de grond opstijgt door capillairen.)

Geplaatst:

Loes, ik denk dat een compostlaag dat 'korstje', dat voor zover ik heb begrepen alleen voorkomt bij compost van net iets mindere kwaliteit dan eigen compost, helemaal niet nodig heeft om water vast te houden en de onderliggende grond vochtig te houden.

Misschien dat er door die 'korst' iets minder water verdampt bij droog weer, maar juist bij flinke regenbuien gaat - denk ik hoor- het risico bestaan dat de compost minder vocht opneemt dan een 'losse' laag.

Ik zie nu ook echt verschil tussen de stukken tuin waar ik alles 'volgens de regels' heb gedaan en waar ik dat door gebrek aan materiaal niet heb gedaan. Waar karton-compost-mulch ligt is het bodemleven ongeveer geëxplodeerd, waar alleen karton + compost ligt is het ook druk, maar dan met name onder het karton (dat daar minder is verteerd dan waar ook mulch ligt), en waar alleen compost ligt is het nog niet echt een feestje. Daar zitten wel wormen, maar in mijn lekenogen minder soorten wormen.

En wat onkruid betreft is pijnlijk duidelijk dat waar geen karton ligt, het hardnekkige onkruid wel door die compostlaag heen komt. Ik zag van de week zelfs een spriet heermoes opkomen in de kas. (Daar ligt alleen compost.)

Ik blijf dus heilig overtuigd van het nut van de combi karton-compost-mulch. En wat ze er op het complex van vinden maakt mij niet uit, maar ik ga dit seizoen alsmaar mulchen tussen de planten met alles wat voor handen is. En daar waar ik overdreven veel onkruid blijf zien gaat uiteindelijk nog een keer karton-compost-mulch overheen. In mijn achtertuin heeft dat ook gewerkt, in twee jaar tijd bomveel leven in die bodem, en van heel veel kweekgras naar nul kweekgras, en het enige 'onkruid' dat nu -afgezien van tussen de tegels- opkomt zijn uitgezaaide planten van vorig jaar en uiteraard de springbalsemien, maar dat vind ik geen probleem, die trek ik straks uit waar ik hem niet wil hebben en laat hem staan waar het mag.

Geplaatst:

Gemeentecompost is inderdaad compost van mindere kwaliteit vergeleken met eigen compost. Maar dat laagje hoeft geen vocht op te nemen. Nergens voor nodig. Er zijn maar weinig planten die het vocht uit de eerste cm van de grond halen.

Dat de grond eronder vochtig blijft maakt op mijn grond een gigantisch verschil. De grond daardoor kan juist meer vochtend opnemen als het regent. Kleigrond staat bekend als een grond welke vocht goed vasthouden. Dat klopt, maar eenmaal uitgedroogd kost het tijd om weer verzadigd te raken dus uitdroging voorkomen is belangrijk

Elke grond is weer anders en wat bij mij werkt hoeft bij jou niet te werken. Maar een droge toplaag is echt geen enkel probleem.

Geplaatst:

Ik heb ook klei, op de volkstuin van die gore gele plakbagger die als het uitgedroogd is verandert in een laag beton, dus ik weet wat je bedoelt hoor. En ik ben het 100% met je eens dat daar alsmaar een laag compost op moet zodat het zoetjesaan geen gore plakbagger/beton meer wordt.

Maar mijn punt was/is simpelweg dat echt goeie compost, en al helemaal in combi met extra organisch materiaal zoals karton en een laag stro/blad, nog beter werkt, misschien juist omdat je dan niet zo'n isolerende 'korst' hebt, maar een dikke luchtige laag die enorm veel vocht opneemt en later weer afgeeft, en waar kleine wormpjes niet hun kop stoten tegen dat korstje.

Geplaatst:

ook klei en klei zit veel verschil in. ik heb hier geen gele maar blauwe klei. ook hoef ik in de tuin het gevecht niet aan te gaan met het onkruid. waar jij duidelijk verschil merkt tussen wel en geen karton zal ik in mijn tuin waarschijnlijk geen verschil merken. zo is elke tuin weer anders.

Mijn punt was juist dat ik de gemeentecompost over de goede compost strooi als afdeklaagje. zojuist gedaan want vandaag is de landelijke compostdag. dat laagje wordt niet standaard een harde korst, dat heb ik alleen gemerkt bij de compost uit een andere gemeente (daar zit per gemeente ook veel verschil in). wormpjes hebben daar geen last van, zo hard werd het nu ook weer niet. een afdeklaag van stro en blad werkt bij mij juist weer niet, daarvoor ligt mijn tuin teveel in een tochtgang.

er is zeker hoop voor die gore plakbagger. gaat helemaal goed komen met je compostbeleid.

Geplaatst:

Ah, duidelijk.

een afdeklaag van stro en blad werkt bij mij juist weer niet, daarvoor ligt mijn tuin teveel in een tochtgang.

Dat is ook wel een probleem waar ik op de volkstuin af en toe tegenaan loop; het waait er veel meer en harder dan thuis. Blad heb ik opgegeven, dat wil absoluut niet blijven liggen, en vandaag met windkracht 4 was het eigenlijk niet te doen om stro op het volgende aardappelbed te leggen. Ik heb er een paar gieters met water op gegooid. Als stro eenmaal ligt en een paar keer goed nat is geregend, blijft het ook wel netjes liggen, maar feitelijk kan ik het alleen maar probleemloos neerleggen als het zo'n beetje windstil is. Ja dat schiet dus niet op.

er is zeker hoop voor die gore plakbagger. gaat helemaal goed komen met je compostbeleid.

Ik hoop het!

post aangepast door mod.

probeer overmatig en onnodig quoten te vermijden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...