Erny Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Na de kleine tomaatjes nu ook de eerste grote tomaat geoogst. Dit is L. En H is ook een leuke verrassing. Dacht eerst dat ze ziek waren want vreemde bruine strepen/vlekken. Maar ze verkleuren nu langzaam naar oranje met bruin. Heel mooi! En een heel verrassend apart smaakje/aroma... kan het nog niet thuisbrengen maar erg lekker. En er hangt nog veel meer aan. Nu afwachten of ze allemaal gezond mogen afrijpen. Zo af en toe zit er een aangetast tomaatje tussen maar die zijn nog op één hand te tellen. Quote
Erny Geplaatst: 16 september 2016 Geplaatst: 16 september 2016 Ben ik nou de enige tester hier met rijpe tomaten over? Of houdt verder iedereen zich gewoon erg stil... Nog steeds goede oogsten vandaag maar... bij een buurvrouw hangen de kerstomaatjes bruin en zielig een aangetast te zijn en die staan op maar een paar meter afstand. Dat blijkt misschien nu net iets te veel te zijn voor mijn planten en ik zie nu voor het eerst dat totale planten bruin zijn geworden. Binnen een week. En 1 aangetaste tomaat. Waar de voorgaande weken alleen enkele plekken op het blad zat wat verder niet leek door te zetten en waar de tomaten geen hinder van ondervonden. Hoop dat de rest nog goed kan afrijpen want ze smaken prima. (foto beetje vaag) Quote
Roland Geplaatst: 4 februari 2017 Geplaatst: 4 februari 2017 Hoe is het de overige testers vergaan, zaten er planten tussen die goed bestand waren tegen de aardappelziekte? Quote
speets Geplaatst: 11 mei 2017 Geplaatst: 11 mei 2017 Ben ik nou de enige tester hier met rijpe tomaten over? Dat vraag ik me ook af! Vanaf mei heeft er niemand anders meer gepost. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het iedereen vergaan is. De pagina staat niet meer op de site. Hebben jullie nog wat van Fruitlent gehoord over de resultaten? De vergoeding retour gekregen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
FruitLent Geplaatst: 20 mei 2017 Auteur Geplaatst: 20 mei 2017 Uiteraard heeft iedereen die de resultaten vóór 1 november 2016 de resultaten heeft ingeleverd de vergoeding retour gekregen ! Onze eigen test-hybriden scoorden in onze eigen test met stamtomaten teleurstellend. We stelden in die test eigenlijk alleen een toereikende resistentie vast in het commerciële ras 'Mountain Magic' en een redelijke resistentie in het commerciële ras 'Jasper'. De eigen test-hybriden hadden eigenlijk een minimaal gelijkwaardige tot betere resistentie moeten hebben dan 'Mountain Magic', maar dat kwam er dus niet uit. We vermoeden dat het uit de USA verkregen uitgangsmateriaal niet de genetische samenstelling had, die er eigenlijk in had moeten zitten (de genen Ph-2 en Ph-3). We vermoeden dat slechts een deel van de noodzakelijke resistentiegenen aanwezig waren. Achteraf bezien hadden we dat beter eerst kunnen testen, doch omdat het uitgangsmateriaal van betrouwbare herkomst was, hadden we dat nagelaten. De resultaten van de andere hobby-testers waren zeer wisselend. Op sommige locaties ook nauwelijks tot geen resistentie, maar sommige anderetesters rapporteerden juist heel goede resultaten (terwijl andere tomaten wel werden aangetast) ! De goede resultaten die door sommigen werden vastgesteld zou verklaard kunnen worden doordat een deel van de noodzakelijke resistentiegenen aanwezig was, waardoor de resistentie op de ene plek wel werkt en op de andere plek niet. Voor ons is dat overigens onvoldoende; we zoeken een gecombineerde resistentie die breed werkzaam is. Al met al hebben we dus nog geen eigen vervanger voor 'Mountain Magic' gevonden. Dit jaar planten we zelf een test met resistente struiktomaten, zoals:- Iron Lady F1 (homozygoot Ph-2 en Ph-3)- Losetto F1 (resistentiegenen onbekend)- Mountain Merit F1 (heterozygoot Ph-2 en Ph3)- Defiant F1 (heterozygoot Ph-2 en Ph3)- Plum Regal F1 (heterozygoot Ph-3)- Legend (homozygoot Ph-2)- New Yorker (homozygoot Ph-1)- Tomatito de Jalapa (resistentiegenen onbekend)- Lycopersicon esculentum convar parvibaccatum var. cerasiforme (resistentiegenen onbekend)- vatbare rassen (als controle) Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
simonvb Geplaatst: 20 mei 2017 Geplaatst: 20 mei 2017 Leuk dat jullie hier nog reageren, volgende keer hopelijk betere resultaten. Quote
Ann123 Geplaatst: 20 mei 2017 Geplaatst: 20 mei 2017 Inderdaad. Fijn, die complete en eerlijke update. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.