Geplaatst: 17 april 20169 j Als je geld wilt verdienen aan je moestuin zal economisch gezien het slimste zijn om bijzondere groenten te gaan verbouwen in opdracht van 1 of meer restaurants. Je moet dus iets gaan verbouwen waar vraag naar is door partijen die bereid zijn om een goede prijs te betalen. Restaurants met een chef die graag lokaal kookt die in de Michelin-sterren-hoek zitten dus. Hoeveel are je nodig hebt om van te kunnen leven? Niet de genoemde 200-500 m2 die in de YouTube filmpjes genoemd worden. Ik denk dat je minimaal 1 hectare nodig hebt. Je zal veel in kleine hoeveelheden moeten verbouwen in ons klimaat, aangezien je moet kunnen inspelen op de vraag van verschillende afnemers, maar wel gedurende het grootste gedeelte van het jaar steeds kunnen leveren. High-rotation' is lastig aangezien de meeste groenten en fruit een volledig seizoen nodig hebben. Natuurlijk, spinazie en steeltjes e.d. zullen sneller 'klaar' zijn. Maar daar is de prijs weer te laag voor. Het zou dus kunnen denk ik.
Geplaatst: 18 april 20169 j Als ik de reacties zo lees denk ik dat Waaslander een goed punt heeft. Als je op een kleine ruimte geld wil verdienen aan je tuin dan zal het verkopen van pootgoed het beste alternatief zijn. Een simpele rekensom met potjes van 10 cm geeft 100 stuks per m2 dus 1000 stuks op 10m2. Verkoop a 1,50/2 euro per stuk kan op jaarbasis toch een leuk bedrag opleveren. Waar wel tegenover staat dat de kosten ook hoger zullen zijn. Om op de juiste momenten te kunnen leveren zul je moeten werken met verwarmde kassen en steeds nieuwe kweekpotten moeten aanschaffen. Maar ik ga in het verhaal van waaslander mee dat dit een goed idee is om geld te verdien aan de moestuin op een klein oppervlak
Geplaatst: 18 april 20169 j Alleen zul je dan wel weer een hele hoge kwaliteit of hele lage prijs moeten hanteren, want ook pootgoed is op veel plaatsen te krijgen. Met legale plantjes word je niet zomaar even slapend rijk helaas. Gelukkig tuinieren de meesten het omdat ze het gewoon leuk vinden om te doen.
Geplaatst: 18 april 20169 j De beste manier om geld te verdienen aan een moestuin is er over bloggen/schrijven.
Geplaatst: 18 april 20169 j Ik sluit mij deels aan bij de rest. In het begin kost een moestuin alleen maar geld. Je moet overal investeren en niet alles lukt meteen. Het kost een professionele teler ook jaren om het maximale uit zijn gewas te halen en die pakken het een stuk professioneler aan dan jij ooit zal kunnen. Tuurlijk kun je wel wat aan een moestuin verdienen maar verwacht de komende jaren geen maandelijks salaris. Gewoon klein beginnen met wat je overhoud voor een laag bedragje te verkopen als mensen het willen hebben tenminste. Je bouwt zo wat klandizie op. Je kunt inderdaad kalebassen planten die misschien ook wat opleveren, streekproducten maken, etc. Je zult heus wel wat verdienen maar de tijd die er in gaat zitten telt natuurlijk ook mee. Je had die tijd ook in ander werk kunnen steken en waarschijnlijk meer verdiend. Aan de andere kant als jij dit leuker vind moet je het gewoon proberen. Niemand houd je tegen.
Geplaatst: 18 april 20169 j MarkyMarc schreef:Maar er zijn legio voorbeelden van 'urban boeren' elders in de wereld die op 200-400m2 75.000-100.000 per jaar verdienen ik ken maar 1 voorbeeld van boeren die elders op de wereld dit verdienenhet gaat dan om deze "groente" iemand die andere voorbeelden weet (graag met bronvermelding)?? gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 18 april 20169 j O natuurlijk! Dát heeft hij gelezen It takes one to know one Er was hier vroeger inderdaad iemand die zijn volkstuin vol wiet had staan voor de verkoop. Dat werd toen nog niet als zodanig herkend, hier op het platte land Tegenwoordig kom je her en der hele akkers tegen, voor de vezels. Overigens is de topic-opener volgens mij al lang gedesillusioneerd afgehaakt. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 april 20169 j Overigens is de topic-opener volgens mij al lang gedesillusioneerd afgehaakt. had ik nog geeneens opgemerkt,maar het verder gaan met ideeën spuien en kanttekeningen plaatsen heeft ook z'n waarde voor iedere lezer..dus lekker mee doorgaan voor de andere geïnteresseerde zou ik zeggen gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 18 april 20169 j Tegenwoordig kom je her en der hele akkers tegen, voor de vezels. hier ook, vooral tussen de mais-aanplant gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 18 april 20169 j De hennep voor de vezels zijn alleen mannelijke planten, daar word je ook niet rijk mee.
Geplaatst: 18 april 20169 j Dat heb je goed, Anneke Sterker nog: het THC-gehalte is zo bedroevend laag dat je er überhaupt alleen een zere strot van krijgt als je het rookt.Wat de schooljeugd toch even checkt, aan de afgetrokken toppen te zien in het najaar Mooi schuurtje trouwens, Adriaan "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 april 20169 j Ik rook het niet, maar het zijn best mooie planten. Misschien toch ooit maar eens een keertje proberen, gewoon voor de sier.
Geplaatst: 18 april 20169 j De hennep voor de vezels zijn alleen mannelijke planten, daar word je ook niet rijk mee. half waar....de hennep voor vezels zijn zowel manlijke als vrouwelijke planten en deze staan door elkaar heen op het landdat je er niet rijk mee wordt is helemaal waar als je zelf de andere hennepsoort kweekt om wel rijk mee te worden lukt dit zeker niet als er hennep vezelplanten in de buurt staan.De wiet-hennepplanten zijn alleen maar vrouwlijke planten en als deze door manlijke planten worden bevrucht is je opbrengst 0,00 gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 18 april 20169 j Dus zelfs die optie is niet zomaar even makkelijk verdienen. Het is maar goed dat ik al besloten had liever arm en gelukkig te blijven.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.