jochenb Geplaatst: 10 maart 2016 Geplaatst: 10 maart 2016 Beste forumleden, Nu ik eindelijk mijn verhaal van de oesterzwammen wat onder de knie krijg,zou ik graag eens verder gaan proberen om de gewone witte champignon te kweken. Maar heb geen zin om een kweekset aan te kopen aangezien ik continue zou willen doorproduceren in het klein voor eigen gebruik zoals ik dat nu doe met de oesterzwammen op koffiedik. Zal dan eens een uitgebreide beschrijving neerpennen over m'n zeer eenvoudig systeem. Maar nu is mijn vraag, wie heeft er al een mycelium kweek opgezet van de gewone witte champignon of kastanjechampignon en hoe? Met een sporenprint? In stro? In graankorrels? Ik ben curieus naar de komende reacties. Mvg Jochen Quote
Stan Geplaatst: 10 maart 2016 Geplaatst: 10 maart 2016 Kijk even in mijn topic kweektechnieken. Daar staat ook wat over champignons. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
jochenb Geplaatst: 11 maart 2016 Auteur Geplaatst: 11 maart 2016 ja heb me al door geheel het forum ingelezen heel interessant, maar eigenlijk zie ik maar zelden succesverhalen passeren hier, wel over de oesterzwam zoals ikzelf nu kweek, maar als je effectief vanuit sporen begint overzetten naar agar word weinig besproken Welke ingredienten gebruiken ze voor bvb het opzetten op agar? - in een pot kan je 1 eetl honing bij steriel water en daar de sporen bijdit geheel als het een volkje vormt? doe je dit op agar of op stro? - je kan ook sporenprint en dit rechstreeks op agar doen dacht ik (gebruik je dan 5 gr bij 500ml water voor bvb petri schalen)dan deze hardere agar overzetten stro? hier zie je dan meestal heel goede mycelium groei Maar heb ook iets gelezen van eetl gist met eetl honing en 500ml water dit geheel steriel maken en als het koud is daar sporen bij.Dien je dit laatste dan ook gewoon bij het stro te doen? Dus ik zoek eigenlijk succesverhalen van een start die ik zou willen realiseren. Tenzij ik via iemand aan wat broed zou kunnen geraken.Maar ben wel van belgie dus zou het alternatief doen Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 maart 2016 Geplaatst: 11 maart 2016 Zoals ik het doe met paddenstoelen die een "hoed"hebben eerst maak ik een sporenprint vanuit de hoed op alufoliedie laat ik een dag drogen de sporenprint schaap ik schoon boven een glaasje met mineraalwater met een spuit met naald zuig ik de inhoud van het glaasje op en spuit het weer terug voor 3 x zodat de sporen goed zijn opgelost in het water de spuit met sporen laat ik 2 dagen op kamertemperatuur liggen daarna injecteer ik met de spuit meerdere potten met graan. bij mij altijd succes ... gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Stan Geplaatst: 11 maart 2016 Geplaatst: 11 maart 2016 Ik heb pas nog sporen met suiker laten kiemen en die zijn van cantharel en nu staat er een pot met Fluweelpotjes klaar. De Cantharel gaat bij een denne boomje en de fluweelpoot gaat op houtmot/zaagsel. Dus voor ieder soort kan dat weer iets anders zijn. Maar voor champignons is daar het beste stro of stalmest van een manege het beste. Champignons zelf telen roept men over dat dat makkelijk is maar ik zelf roep al jaren dat dat wel heel erg tegen valt. Sporen slurrie(ontkiemde sporen op suiker/honng wate) met een spuit uit de pot(of waar je ook in zou kiemen)halen en in het stro injecteren in een zo schoon mogenlijke omgeving. Dat heeft na het doorgroeien weer een deklaag nodig. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
reepoot Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Ben nieuw hier en amateur wildplukker, maar heb me goed ingelezen. aan Stan: waarom cantharel op denneboom? mijn ervaring in het "wild" is dat ze vooral bij eikenbomen voorkomen.Verder is dit een eerste poging cantharel (en/of andere "mycorrhiza" soorten)? Ben zeer geintereseerd. Na zelf wat probeersels met oesterzwam (op stro / hout / koffie), ben begonnen met "lekkerdere" wild soorten, om ook buiten het seizoen verse zwammen te kunnen eten. Probreer nu sporen van anijschampignon op aardappel-agar (in een jampotje) en paarse schijnridder op karton (in een doosje in de koelkast). Bij beiden lijkt er wat te groeien, maar zeer traag.Zijn er hier mensen die ervaring met kweken van "wild" soorten willen delen? PS: vind sommige namen van "wild" soorten echt fantastisch: eekhoorntjesbrood, heksenboleet en "reepoot"zwam (vertaling van Hongaarse naam voor "onze" parasolzwam, vandaar mijn gebruikersnaam en avatar) Quote grote parasolzwam = őzlábgomba = "reepoot"-zwamhttps://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_%C5%91zl%C3%A1bgomba
JBT Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Hallo ReepootIn de koelkast groeien ze wel maar het is beter bij 20/23 graden De mycorrhiza sorten kweken is gewoon een uitdaging kijken of je het geheim vind om dit soort goed te kunnen kweken en belangrijker ook aan het fruiten te krijgen wat het moeilijkste is. De paarse schijnridder daar ben ik heel erg geïnteresseerd in heb je voor mij een klein cultuurtje misschien Quote
Stan Geplaatst: 12 maart 2016 Geplaatst: 12 maart 2016 Eik is idd ook prima voor de cantharel maar in de bossen in b.v. Zweden groeien ze op de plaatselijke dennen soorten. En gezien ik daar dus een den vandaan heb via een forumlid hier ben ik dus nu ook buiten eikjes een den aan het laten begroeien met cantharel. Gewoon voor het leuk en om eens te zien wat een betere productie gaat geven. Echter dat gaat nog wel minimaal een jaar of 2 duren voor ik daar de resultaten van kan gaan zien. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
reepoot Geplaatst: 13 maart 2016 Geplaatst: 13 maart 2016 aan JBTde anijschampignon staat gewoon in kast op kamertemperatuur, alleen de paarse schijnridder in de koelkast. Een eerdere poging met de paarse op kamertemperatuur mislukt en probeer nu voorbeeld op youtube ( ) te volgen.Als de paarse schijnridder (hopelijk) zover is om te verdelen laat ik het je wel weten. aan StanOK, interessant dat hanekammen daar bij dennen groeien, enig idee of dat een verschil in smaak geeft?Ja, wel wat geduld nodig, het zal best wel enkele jaren kunnen duren voor het eerste gele rakkertje zijn kammetje zal laten zien.Recept tip: roerei met roergebakken hanekammen en prei met komijnzaad, heerlijk!! Quote grote parasolzwam = őzlábgomba = "reepoot"-zwamhttps://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_%C5%91zl%C3%A1bgomba
reepoot Geplaatst: 14 maart 2016 Geplaatst: 14 maart 2016 Regrow champignons? Vond dit op het web:1.gebruik mengsel van compost en potgrond2.plant de champignon-steel in de grond, met alleen de top zichtbaar3.als de steel aanslaat, gaat de groei snel, oogst en herhaal procedureIs dit serious mogelijk? Of alleen toeval als er echt eentje uitkomt? Heeft iemand hier dit ooit geprobeerd? Wat betrefd mijn eigen anijschampignon probeerseltje, eerst alleen aardappel-agar gebruikt, groei mycelium leek stil gevallen, nu wat honing-gist-agar toegevoegd (na uiteraard koken, afkoeling en goed schudden), benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Houd jullie op de hoogte. Iemand hier ervaring met kweken van anijschampignons? Qua (mijn) smaak is de anijs vele malen lekkerder dan de gewone!! Maar heb ergens gelezen dat groei zeer traag is..... Quote grote parasolzwam = őzlábgomba = "reepoot"-zwamhttps://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_%C5%91zl%C3%A1bgomba
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.