Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

kapucijners, peulen, doperwten opgegeten


Dirk Dijkstra

Aanbevolen berichten

Voor de zoveelste keer worden mijn kapucijners, peulen en doperwten opgegeten. Ik heb een klein doetuintje en al 6 jaar achtereen hetzelfde gedoe. Mijn buurman naast mij heeft eigenlijk nooit last, maar wat er in mijn grond zit of eruit kruipt is mij een raadsel. Ik heb een prima kwaliteit bonen gekocht en ben plm. 5 weken geleden begonnen met voorzaaien. Alles kwam heel mooi op en vorige week waren ze zo groot dat ze uitgeplant moesten worden. Ik was vol goede moed tot............................ik vanmiddag na al die regen even mijn tuintje inspecteerde en tot mijn teleurstelling alleen nog afgekloven steeltjes. Werkelijk geen blaadje meer te zien, in 4 dagen tijd alles wegevreten. Elk jaar neem ik me voor om niet meer te beginnen aan bonengewassen maar ik ben er dol op en laat me niet snel kisten.

Mijn buurman heeft 6 weken geleden in de volle grond gezaaid en alles is opgekomen en staat er prima bij. Als ik in de volle grond zaai komt er nauwelijks iets op dus zaai ik maar voor. We strooien allebei koekmestkorrels en onze grond is precies hetzelfde( er zit n.b maar 5 meter tussen!!).

Tja, ik weet het niet meer en misschien is dit dan echt het laatste jaar dat ik dit doe. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of de gouden tip???

 

Groet Dirk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag of je je plantjes bij de buurman mag zetten.

 

Nee sorry, het is best heel triest. Ik heb het in het verleden ook wel gehad, in een klap alleen nog maar een paar steeltjes, heel akelig.

 

Maar in jouw geval loont het misschien wel de moeite om uit te zoeken wat er nu anders is aan de tuin van de buurman. Strooit hij misschien slakkenkorrels (ervan uitgaan dat het slakken zijn geweest)? Zit hij naast het water en heeft hij misschien meer padden of eenden in zijn tuin die slakken eten? Heeft hij misschien andere planten rond zijn zaailingen staan?

 

Wat het ook is, blijkbaar werkt het bij je buurman, en ik zou er zeker achter willen komen.

 

En ik denk dat je nog wel een tweede poging kan doen met zaaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duiven? Fazanten? Kauwtjes/kraaien/roeken? Kippen?

Konijnen? Muizen? woelmuizen?

 

Wat beestjes die me zo invallen die allemaal wel erwten lusten en groot genoeg zijn om in een kort tijdsbestek ook alles weg te pikken waar ze bij kunnen....

 

Slakken zouden alleen het uitlopende groen eten en dan vind je nog stukken van het uitgelopen zaad terug.

 

Vraag is dus: Wie kan er bij jou bij en bij je buurman niet?

Tegen de blauwgekleurde helpt een afscherming met gaas.

 

Als het even kan, wacht dan met uitplanten tot de zaailingen toch een 10 cm. zijn, als het even kan (wortels zijn dan al erg lang)

Andere minder waarschijnlijke verklaringen: Wortels zijn beschadigd bij overplanten....zeer kwetsbaar. Je hebt ze in extreem natte grond gezet en alles is weggerot door luchtgebrek aan wortels.

 

Troost: Je hebt nog tijd zat om nog een zaaipoging te wagen. Als die eind april/begin mei uitgeplant worden is het risico op vraat minder omdat er veel meer menukeuze is voor de mogelijke wegpikkers.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, da's balen!

Ook ooit een keer gehad, in één heel rijtje bonen (gezaaid in de volle grond). Ik dacht toen dat het "soldaatjes" waren. Aantasting door de bonenvlieg.

Die zouden misschien in je kas kunnen zitten, en dan heb je de larven mee uitgeplant. Maar da's speculatie mijnerzijds.

Je hebt in elk geval tijd zat om nog een keer te zaaien... Als je nog bonen hebt zou ik dat gewoon doen, nu net als de buurman in de volle grond.

Sterkte en succes!

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt in elk geval tijd zat om nog een keer te zaaien... Als je nog bonen hebt zou ik dat gewoon doen, nu net als de buurman in de volle grond.

 

Voor bonen is het te vroeg nog. Maar over enkele weken zal ik die op dezelfde manier doen als hierna beschreven.

 

Met al die erwtachtige (peulen, capucijners) kun je natuurlijk in volle grond zaaien, zoals Jaydot zegt. Toch ben ik daar van afgestapt en zal ook altijd aanbevelen om die voor te zaaien omdat je daarmee betere kansen hebt. Vraat, weersomstandigheden. Als je de goede omstandigheden hebt om voor te zaaien en zo sterke, goed ontwikkelde (maar ook even afharden!) planten uit te zetten zijn de risico's veel minder. Bij peulvruchten met kwetsbare en snel groeiende wortels al direct na het kiemen, kun je wel het beste zaaien in iets wat je mee uitplant: perspotten, wc-rolletjes of zoiets, want als wortels beschadigen/afbreken, zullen ze het niet overleven.

 

P.s. @ Jaydot. Als je insectenvraat hebt, zoals van bonenkever, in je zaden dan zullen die niet meer kiemen (want van binnen leeggegeten). Tijdens het groeiseizoen leggen de bonenkever of erwtenkever hun eitjes in de rijpende peulen. Er bestaan ook wel andere insecten die van de groeiende (kiem-)planten eten...bijv. de bladrandkever...maar dan zie je vraatschade en is niet alles in enkele dagen verdwenen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow: uiteraard, voor boontjes te vroeg, voor erwtachtigen niet.

Ik zei bonenvlieg, niet kever . En ja, meestal eten de larven kiemblaadjes van binnenuit, maar ze kunnen wel degelijk ook kleine plantjes slopen. Een link plakken met mijn foon is een te grote uitdaging zo laat op de avond, maar als je "bonen soldaatjes" Google-t vind je een relevante link naar databank.groenkennisnet.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank iedereen voor het meedenken en de adviezen. Maar als je het artikel goed gelezen hebt dan weet je dat mijn bonen 5 meter verder staan als die van de buurman. Dus.............als het bij mij barst van de slakken dan moet hij daar toch ook zeker last van hebben. En dat geld natuurlijk voor meer ongedierte. Er is nog niet gestrooid en we mesten alle beide hetzelfde. En.......................de voorgezaaide stekken doen het wel op mijn tuin op een schooltuincomplex. Dus blijft over......... iets in mijn grond wat er bij hem niet inzit en ja slakken mag je natuurlijk niet geheel uitsluiten.

Ik ga nog een keer zaaien kan nog best. En voor een goede oogst concentreer ik me maar op mijn andere tuin, het is even niet anders. Ik houd gewoon vol hoor!!!!!!!

 

Dirk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Dirk,

Ja, dat is interessant, het verschil tussen buurmans tuin en de jouwe.

Kale steeltjes doet mij het meeste denken aan vogels.

Heb je die veel in je tuin? Duiven, kauwen?

En kan het zijn dat buurman een kat heeft? Of een windbuks

Dan komen de vogels daar niet en wel bij jou...

Mijn remedie tegen vogels is: de kleine plantjes afschermen met gaas of met vliesdoek.

Werkt prima. Na een week of twee kan het er wel af, dan zijn de planten sterk genoeg.

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alle rekken/gaas er uit gehaald en op een andere tuin geplaatst. Dit heeft zo geen zin, 5 jaar achtereen balen. Vorige week stonden er nog kaalgevreten stengeltjes, nu dus helemaal niets meer als zouden er nooit plantjes gestaan hebben. Ik ben voor mijn lol op de tuin en niet om me te ergeren. Ik had nog wat zaaisels over en die heb ik dus elders uitgeplant. Ook maar weer opnieuw gezaaid met wat vliesdoek erover. Dan heb ik binnen 2 weken weer plantjes met deze temperatuur.

Jammer maar..............................het is niet anders!?

 

groet Dirk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...